Pielęgnacja brzucha w ciąży
fot. RF

Jak dbać o siebie w ciąży? 3 najważniejsze zadania dla ciebie na każdy trymestr

Przez całe dziewięć miesięcy twoje ciało będzie się zmienić. To ważne, by teraz dbać o siebie. Jak pielęgnować zmieniające się w ciąży ciało, by czuć się komfortowo i pięknie w ciąży i po porodzie? Podpowiadamy.
Aleksandra Sobieraj
Pielęgnacja brzucha w ciąży
fot. RF
Powinnaś o siebie dbać przez całą ciążę. W każdym trymestrze jednak czekają cie różne wyzwania. Zobacz, na co zwrócić szczególną uwagę.


Pierwszy trymestr ciąży - zadbaj o skórę

Dopiero pod koniec trzeciego miesiąca zacznie powoli zanikać Twoja talia. Jednak już od momentu, kiedy wiesz, że jesteś w ciąży (często to już 1. miesiąc ciąży), powinnaś dbać o skórę brzucha, by zapobiec rozstępom. Niestety, przydarzają się one aż 60% (niektóre źródła podają, że nawet 90%) kobiet. Pojawiają się pod wpływem gwałtownego rozciągnięcia naskórka lub też zmian hormonalnych nie tylko na brzuchu, ale też na biodrach i piersiach – w miejscach, które w ciąży powiększają się najbardziej. Najpierw wyglądają jak różowoczerwone kreseczki, ale w ciągu kilku miesięcy po porodzie bledną i stają się prawie niewidoczne. Nie ma stuprocentowo skutecznego sposobu, aby im zapobiec, ale na pewno warto unikać nadmiernego przyrostu wagi (idealny to 10-12 kilogramów). Skóra powinna być dobrze nawilżona. Aby pozostała elastyczna, smaruj kremem brzuch, a także piersi. Możesz używać specjalnych kosmetyków przeciwko rozstępom (np. Avent, Mustela) albo wypróbować np. masło kakaowe lub olejek migdałowy.

Zobacz też: Jak dbać o siebie w ciąży
 
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

Drugi trymestr ciąży – co ja włożę?

Twój brzuch wyraźnie się zaokrąglił – przestałaś już dopinać spodnie, bielizna stała się niewygodna, a bluzki zbyt opięte. Najwyższy czas, by skompletować garderobę na najbliższe miesiące. Ubrania ciążowe zostały mądrze zaprojektowane. Ich zaletą jest odpowiedni krój, np. bluzki rozszerzają się ku dołowi i mają lekko wydłużony przód, w spodnie wszyte są wstawki bawełniane lub z elastycznego materiału, dzięki regulowanym zapięciom (sprzączki, rzepy) odzież dobrze leży i "rośnie" wraz z przyszłą mamą. Nie kupuj zbyt wielu ciuchów – kilka mądrze wybranych zapewni Ci dobry wygląd aż do rozwiązania. Ważna jest wygodna bielizna: do wyboru masz majtki zakrywające brzuch lub pod brzuch. Spraw sobie też specjalne rajstopy. To nieprawda, że możesz kupić zwykłe, tylko w większym rozmiarze – brzuch się co prawda zmieści, ale materiał przy kostkach zwinie się w obwarzanki. Ciążowe rajstopy mają klin na brzuchu. Kupując ubrania, skorzystaj z oferty specjalistycznych sklepików, kolekcji ciążowych dużych sieci (np. KappAhl, H&M) lub sklepów internetowych. Nie ma jednego określonego "stylu ciążowego". Jeśli dotąd nie nosiłaś kwiecistych ubrań lub np. spodni ogrodniczek, nie musisz tego robić. Podobnie jest z fasonem: nie noś bluzek-namiotów, jeśli lubisz obcisłe. Ale jeżeli dotychczas specjalnie nie eksponowałaś ciała, ciąża to nie najlepszy moment na taką zmianę.

Trzeci trymestr ciąży – ciężko, coraz ciężej

To już ostatnia prosta przed rozwiązaniem. Twój brzuch jeszcze się powiększy. Skóra na nim zaczyna być maksymalnie napięta, a to powoduje, że jest sucha i swędzi. Ulgę przyniesie smarowanie kosmetykami silnie nawilżającymi i łagodzącymi podrażnienia (np. z serii Mustela 9 Miesięcy). Pamiętaj też, aby nie kąpać się w gorącej wodzie i długo nie siedzieć w wannie, bo to dodatkowo wysusza. Do kąpieli i pod prysznic używaj delikatnych, nawilżających kosmetyków, np. ze specjalnych linii dla przyszłych mam. Jeśli coś Cię zaniepokoi (np. będzie Cię swędzieć całe ciało), powiedz o tym lekarzowi.
Druga sprawa to odpowiednie ułożenie się do odpoczynku i spania. Zupełnie nie dla Ciebie jest teraz pozycja na brzuchu lub plecach. Najlepiej spać na lewym boku – wtedy nacisk na żyłę główną dolną (po prawej stronie) jest ograniczony i nie blokuje przepływu krwi, a Twoje dziecko dostaje odpowiednią ilość tlenu. Pod ugiętą prawą nogę (tę na górze) podłóż dużą poduszkę, żeby noga była wyżej. Nie denerwuj się, jeśli rano obudzisz się na plecach – na krótką metę nie zaszkodzi to maleństwu. W końcu przyzwyczaisz się do leżenia na boku, a inne pozycje staną się dla ciebie niewygodne.
 

A po porodzie...

Brzuch od razu nie wróci do dawnych rozmiarów. Przez jakiś czas – zanim obkurczy się macica, a mięśnie dojdą do formy – wcale nie będzie płaski, pozostaną na nim fałdy rozciągniętej skóry. Ubrania sprzed ciąży muszą więc jeszcze poczekać. Pomoże prawidłowa dieta i ćwiczenia (ale nie od razu po porodzie!). Nie spiesz się – daj sobie chwilę wytchnienia i pozwól swojemu ciału przyzwyczaić się do zmiany.
Kresa czarna znika zwykle w ciągu sześciu miesięcy. Powoli będą też blednąć rozstępy. Jeśli rodziłaś przez cesarskie cięcie, rana powinna zagoić się w ciągu tygodnia, a przez kolejne miesiące blizna będzie stawać się coraz mniej widoczna. Z każdym dniem twoje ciało będzie odzyskiwać dawne kształty. Wkrótce założysz bikini!
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy