połóg 3.png
O połogu Lekcja 3

Pierwsze dni po porodzie - higiena, pielęgnacja, dieta

Pierwsze dni po porodzie mogą sprawić, że świeżo upieczona mama będzie czuła się wyjątkowo zagubiona - nie będzie wiedziała, co powinna jeść, w jaki sposób zadbać o siebie i utrzymywać zdrową higienę. nasz przewodnik po pierwszych dniach po urodzeniu dziecka, rozwieje wątpliwości.

Partnerzy szkoły

Pierwsze dni po porodzie przeważnie wyglądają podobnie: doświadczasz emocji, o których nie miałaś pojęcia – czasami zupełnie odmiennych od tych, których oczekiwałaś. Możesz być bardziej zmęczona i obalała niż się spodziewałaś, możesz czuć się bezradna, mieć poczucie, że kompletnie nie wiesz, jak opiekować się noworodkiem. Może się zdarzyć, że będziesz miała problemy z karmieniem piersią i czuć się przez to przygnębiona. Może dopaść cię baby blues lub depresja poporodowa. Scenariuszy jest tyle, ile matek.

Spis treści: 
  1. Karmienie piersią w pierwszych dniach po porodzie
  2. Higiena i pielęgnacja w pierwszych dniach po porodzie
  3. Co jeść w pierwszych dniach po porodzie?
  4. Pierwsze dni po porodzie w szpitalu
  5. Pierwsze dni po porodzie w domu

Karmienie piersią w pierwszych dniach po porodzie

Pierwsze próby karmienia piersią mogą przysparzać ci wielu problemów. W ciągu pierwszych 2-3 dni po porodzie twoje piersi zaczną produkować mleko. Już w ciągu pierwszych kilku tygodni będziesz produkować ilość mleka, która dostosuje się do potrzeb dziecka, a maluch nauczy się powoli ssać. Masz prawo czuć się niepewnie. O czym powinnaś pamiętać?
  • Nie martw się, że dziecko nie dojada. Zamiast martwić się brakiem pokarmu, obserwuj dziecko. Jeżeli noworodek budzi się na karmienie co 2–3 godziny, moczy 6–8 pieluszek i robi 3–4 kupki na dobę, to znaczy, że się najada.
  • Zaczynając karmienie piersią, nie dokarmiaj mlekiem modyfikowanym. Jeżeli podajesz dodatkowo mleko z butelki, najedzone dziecku przesypia kolejne karmienia piersią. Twój organizm dostaje wtedy informację: „Nie potrzeba aż tyle mleka” i laktacja zaczyna wyhamowywać. 
  • Jeśli (nawet po konsultacji z doradcą laktacyjnym bądź lekarzem) faktycznie podejrzewasz, że twoje mleko nie wystarcza dziecku - zacznij od naturalnych metod, które pomogą podkręcić laktację bądź wypróbuj metodę (KPI) - karmienia piersią inaczej.

Laktacja w pierwszych dniach po porodzie

Czasami początki karmienia piersią są trudne. Niektóre noworodki mają problem z prawidłowym ssaniem, czasami budowa kobiecej brodawki utrudnia właściwe ssanie, czasem mama ma mało pokarmu... W pierwszych dniach po porodzie często pojawia się bolesny nawał pokarmu, piersi są twarde i bardzo bolą, może się to nawet skończyć gorączką. Nie walcz sama z karmieniem piersią, nie zniechęcaj się zbyt szybko i nie cierp w milczeniu: skorzystaj z porady doradcy laktacyjnego, który pomoże ci świadomie rozpocząć skuteczne i bezstresowe karmienie malucha.

„Rozkręcenie” laktacji może trwać przez minimum kilka dni od porodu, dlatego nie zniechęcaj się, jeśli przy pierwszych kilku próbach nie uda ci się skutecznie nakarmić maluszka. Pamiętaj o tym, aby być w stałym kontakcie Nie stresuj się, pamiętaj, aby zawsze przystawiać dziecko do piersi w cichym, spokojnym miejscu i znajdź na to tyle czasu, ile będziecie potrzebować razem z maluchem. 

Higiena i pielęgnacja w pierwszych dniach po porodzie

Nie tylko maluch potrzebuje swojej wyprawki - ty także potrzebujesz wyprawki po porodzie! Okres połogu zmieni nieco twoją rutynę pielęgnacyjną - będziesz musiała dbać o takie rzeczy jak odpowiednie natłuszczanie brodawek sutkowych, zapewnienie sobie podpasek poporodowych czy biustonosza do karmienia, który pozwoli ci szybko i bezstresowo nakarmić dziecko zawsze tam, gdzie będzie tego potrzebować. 

Ciało w połogu będzie się zmieniać: rozpoczynająca się laktacja może też sprawić, że codzienna higiena będzie obejmować wymianę wkładek laktacyjnych, a nadwyrężone krocze będzie wymagać bardziej troskliwej opieki - więcej leżenia i siedzenia, aby nie nadwyrężać ran i bolących mięśni. 

Po porodzie może też doskwierać ci nadmierna potliwość - będzie to wymagać większej ilości kąpieli dziennie, a także noszenia przewiewnych i lekkich tkanin. 

Przejrzyj nasz kompleksowy poradnik, aby wiedzieć jak zadbać o siebie w pierwszych tygodniach po porodzie

Co jeść w pierwszych dniach po porodzie?

Jeśli dobrze się czujesz, wykorzystaj ostatnie tygodnie ciąży na ugotowanie obiadów, które możesz zamrozić. Może poprosisz mamę lub przyjaciółkę o pomoc? Zobaczysz, że w połogu będzie to naprawdę dużym ułatwieniem! W tym czasie będziesz dopiero uczyć się życia w roli mamy, możesz być bardzo słaba po porodzie, to nie jest moment na stanie nad garnkami. Nie narzucaj sobie takiego rygoru.
 

Dieta świeżo upieczonych mam powinna być zrównoważona i dość zdrowa - zwłaszcza jeśli karmią piersią. Często poleca się treściwe (!), ale bogate w roślinne składniki posiłki. Twój organizm potrzebuje przede wszystkim regeneracji, dlatego dieta w okresie połogu powinna być zdrowa, ale i mądrze przemyślana, nie możesz chodzić głodna!

Należy jednak bezwzględnie unikać tłuszczów zwierzęcych, potraw smażonych i ciężkostrawnych. Warto postawić na kasze, owoce i warzywa, ryby oraz inne produkty bogate w błonnik.

Pierwsze dni po porodzie w szpitalu

Chociaż będziesz znajdować się w otoczeniu specjalistów, warto wiedzieć co może cię czekać w pierwszych dniach po porodzie, kiedy ty i dziecko będziecie nadal znajdować się w szpitalu. 

Tuż po porodzie

Przy wyborze szpitala, w którym będziesz rodzić, zorientuj się, jak wyglądają pierwsze chwile mamy i dziecka po porodzie. Czy personel zakłóca je formalnościami i nie ma czasu ani miejsca na to, aby mama spokojnie spędziła pierwszą godzinę w bliskim kontakcie z dzieckiem? Poszukaj placówki, która waży i mierzy dziecko dopiero po tym, jak dobrze pozna ono swoją mamę. 

  • Bądź w stałym kontakcie z lekarzem i położnymi: jeśli dziecko i ty czujecie się dobrze: badanie i kąpiele mogą zaczekać nawet do zakończenia pierwszego karmienia, które może odbyć się nawet jeszcze na sali porodowej. 
  • Lekarze często mogą ocenić noworodka, nawet kiedy jest w ramionach mamy.
  • Podczas rodzenia łożyska czy szycia krocza, bardzo rzadko są przeciwskazania do tego, aby dziecko było w twoich ramionach. 
  • Jeśli rodzisz przez cesarskie cięcie i nie możesz przebywać z dzieckiem bezpośrednio po zabiegu, poproś lekarza, aby przyłożył ci maluszka do policzka, a później poproś, aby kangurowaniem mógł zająć się tata malucha.
  • Jeśli lekarz bezwzględnie chce wykonać jakieś czynności samodzielnie i nie możesz trzymać dziecka - dopytaj dlaczego, ale nie wykłócaj się. Specjaliści w dobrych szpitalach przyjęli setki porodów - jeśli świadomie wybrałaś daną placówkę, zaufaj lekarzom. 

Dziecko w sali mamy?

W niektórych szpitalach stosuje się tzw. system rooming-in. Oznacza on, że dzieci cały czas przebywają w sali z mamą, jednak warto sprawdzić i zasięgnąć opinii czy kobiety, które mogą mieć na początku problemy z opieką nad dzieckiem, mogą nadal liczyć na stałą pomoc położnych czy innego personelu. Specjaliści ze szpitala powinni być w stanie pomóc ci we wszystkich problemach, które mogą napotkać młode mamy - zwłaszcza te, które rodzą po raz pierwszy. Położne często uczą mamy jak przystawiać dziecko do piersi 

Dużo przytulaj

Noworodek potrzebuje twojej bliskości, do teraz przecież był tak blisko ciebie, jak tylko to możliwe. Nie daj sobie wmówić, że noszenie i przytulanie "zepsuje" dziecko! Jest wiele badań, które dowodzą, że przytulanie i noszenie niemowląt jest korzystne dla ich rozwoju, zdrowia i dla budowania więzi z dzieckiem.

Pierwsze dni po porodzie w domu

Kiedy już wrócicie z dzieckiem do domu, bardzo ważne jest, abyś miała wsparcie i nie zostawała z maluchem sama. Będziesz potrzebować znacznie więcej snu, odpoczynku i organizacji, a maluch zdecydowanie będzie domagał się głównie twojego towarzystwa. Świeżo upieczonym mamom często ciężko jest znaleźć czas na jedzenie, prysznic i sen, dlatego pomoc taty czy babci dziecka będzie tu nieoceniona. 

Śpij z dzieckiem

Sen to jeden z najważniejszych tematów dla matek noworodków (na równi z kupą!). W połogu jesteś jeszcze zmęczona po porodzie, twój organizm potrzebuje czasu na regenerację – pozwól mu na to. Dlatego, kiedy dziecko śpi, śpij z nim. Zostaw nieumyte talerze w zlewie, nie gotuj obiadu – odpocznij.  To samo dotyczy spania z dzieckiem w jednym łóżku – może okazać się, że najwygodniej będzie ci karmić dziecko na leżąco. W tej pozycji możesz odpocząć, a jeśli dziecko zaśnie podczas karmienia, wykorzystaj okazję, by samej złapać trochę snu!

Nie zgrywaj twardzielki

Pewnie wydaje ci się, że mamy są silne, wiedzą od razu, jak zajmować się dzieckiem, na nic się nie skarżą i wszystko intuicyjnie im się udaje. To nieprawda! Przez takie podejście niejedna z nas bardzo cierpiała po porodzie, dlatego pozwól sobie pomóc i nie bój się prosić o pomoc. Przyznanie się do tego, że czegoś nie wiesz lub nie potrafisz, nie jest oznaką słabości. Nie znaczy to też, że nie nadajesz się do roli mamy! 

Płacz, kiedy chcesz!

Pozwól sobie na gorsze chwile i płacz, jeśli czujesz taką potrzebę. Pamiętaj, że w twoim ciele szaleją hormony i minie trochę czasu, zanim ich poziom się unormuje. Jeśli czujesz duże przygnębienie i nie mija po kilku dniach, powiedz o tym lekarzowi – być może cierpisz na depresję poporodową. Depresja poporodowa nie jest mitem, naprawdę dotyka wielu mam po porodzie. Potrzebują wtedy pomocy specjalisty. To naturalne.

Daj sobie czas 

Nie wyobrażaj sobie, że wszystko od razu pójdzie gładko, a wasze życie z noworodkiem będzie przypominać sielankowe sceny z reklam. Może być różnie. Na pewno będą chwile szczęścia i wzruszenia, ale może być też trudno. Czasem bardzo. Daj sobie czas. Te 6 tygodni połogu to nie wymysł lekarzy – naprawdę potrzebujesz ich, by dojść do siebie i oswoić się z nową rolą. Czasem trwa to dłużej – i dobrze, daj sobie czas.

Zobacz też:  
Oceń artykuł

Ocena 5 na 5 głosy

Popularne tematy