Planowanie posiłków

Obiad ma dostarczyć największej w ciągu dnia ilości białka i warzyw, a także węglowodanów oraz tłuszczów. Poznaj inne zasady planowania posiłków.
Układanie dziecięcego menu nie jest łatwe, gdy maluch ma ledwie kilka ulubionych potraw. Można go jednak karmić i smacznie, i zdrowo.



Przed pierwszymi urodzinami, dietę malucha określają szczegółowe zalecenia. Dzięki nim wiadomo, kiedy wprowadzać nowe pokarmy, jak zmieniać konsystencję i skład posiłków. Rodzicom dzieci, które skończyły rok, brakuje takich wskazówek.
Począwszy od drugiego roku życia, dietetycy zalecają pięć różnorodnych, wzajemnie uzupełniających się posiłków. Pierwsze śniadanie,    podawane dziecku ok. godz. 7–8, powinno być energetyczne i łatwo przyswajalne, by od razu wzmocnić wzrastającą aktywność organizmu. Najlepszy jest posiłek bogaty w białko (zwłaszcza mleko i produkty mleczne) z dodatkiem produktów zbożowych.

1. Pierwsze śniadanie daje organizmowi siłę na wiele godzin. Powinno być wysokoenergetyczne (25% dziennego zapotrzebowania) i łatwo przyswajalne. Niestety, w porannym pośpiechu maluchom trudno zjeść całą porcję albo wcale nie mają apetytu. Wtedy wystarczy kubek mleka z kawą zbożową lub płatki na mleku, a potem bardziej kaloryczne drugie śniadanie.
I śniadanie to 250-325 kcal (dziecko 1-3 lata) i 350-425 kcal (dziecko 4-6 lat).

2. Na drugie śniadanie (10% dziennego zapotrzebowania) przychodzi pora, gdy zaczyna słabnąć zdolność do wysiłku fizycznego i umysłowego, zwykle ok. godz. 10–11. Posiłek ten ma być niewielki, ale powinien dostarczyć Twojemu dziecku dużo energii.
II śniadanie to 100-130 kcal (dziecko 1-3 lata) i 140-170 kcal (dziecko 4-6 lat).

3. Pożywny obiad
Obiad
zjedzony ok. godz. 13–14 najlepiej wzmocni organizm malucha. Dobrze, gdy składa się z zupy warzywnej i drugiego dania (można je podać po półgodzinnej przerwie). Ma dostarczyć największej w ciągu dnia ilości białka (z mięsa, jajek lub ryby) i warzyw (w postaci gotowanej jarzynki i surówki), a także węglowodanów oraz tłuszczów.
Obiad powinien być najbardziej energetycznym posiłkiem (30% potrzeb energetycznych) – to 300-390 kcal (dziecko 1-3 lata) i 420-510 kcal (dziecko 4-6 lat).

4. Podwieczorek
podany ok. godz. 16–17 – zazwyczaj słodki, ale nie sycący – daje siłę do popołudniowej zabawy. Dobrze skomponowany podnosi wydolność organizmu, więc nie należy z niego rezygnować.
Podwieczorek to 100-130 kcal (w wieku 1-3 lata) i 140-170 kcal (w wieku 4-6 lat).

5. Kolacja, przygotowana najpóźniej godzinę przed zaśnięciem, ma dostarczyć porcję kalorii, którą organizm spożytkuje w ciągu nocy. Uzupełnia brakujące w poprzednich posiłkach ilości białka (np. z nabiału).
Choć jest sycąca (25% dziennego zapotrzebowania), nie powinna być obfita ani ciężkostrawna.
Kolacja to 250-325 kcal (dziecko 1-3 lata) i 350-425 kcal (dziecko 4-6 lat).

Agata Teleżyńska
Redakcja poleca: Choinka ze słomek - jak ją zrobić [WIDEO]
Choinka ze słomek jest prosta w wykonaniu, a potrzebne materiały możesz znaleźć u siebie w domu. Aby zrobić ciekawe ozdoby świąteczne, wystarczą słomki i odrobina kleju. Obejrzyj film z instruktażem i zobacz jak w kilka minut wyczarować choinkę ze słomek do napojów.
Oceń artykuł

Ocena 6 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy