Współpraca Reklamowa

Lekcja nr 3, starszaki: Pokaż mi swoje emocje

Emocje uczą interakcji z otoczeniem i skłaniają nas do określonego działania. Jak nauczyć dziecko wyrażać emocje? Oto ćwiczenia, które w tym pomogą!

Emocje są zjawiskami w dużej mierze subiektywnymi, a więc najlepszym ekspertem w sprawie własnych przeżyć emocjonalnych jest nie osoba z zewnątrz, ale jednostka przeżywająca dane emocje. Mimo że tak jest, zakres wiedzy na temat emocji może być dla różnych osób różny i niekiedy niepełny. Samo nazewnictwo czy określenie natężenia może przysparzać wielu ludziom trudności.

 

Dlaczego to ważne

Badacze zastanawiają się, na ile małe dziecko może mieć wiedzę na temat swojego stanu emocjonalnego. Co wie i rozumie ze swoich emocji? Czy tylko mówi, że wie, bo już zna nazwy emocji, czy też może umie wykorzystać wiedzę w działaniu?

Wiadomo, że emocje mogą poddawać się naszej kontroli, ale tego trzeba się nauczyć. Dziecko dowiaduje się poprzez doświadczenia, także podczas zabawy czy ćwiczeń, jak rozpoznawać i nazywać emocje swoje i innych ludzi. Przechodzi od wybuchów smutku, złości czy śmiechu do bardziej stonowanych zachowań. Z czasem coraz częściej i skuteczniej angażuje rozum do odkodowywania emocji. Uczy się odczytywać, co dzieje się z innymi osobami, patrząc na ich zachowanie, słuchając, w jaki sposób mówią.

Emocje odgrywają rolę informacyjną – uczą interakcji z otoczeniem i motywacyjną – skłaniają nas do określonego działania.

Ćwiczenia

  • Zgadnij co to?

Rekwizyty: brak
Miejsce: gdziekolwiek

Poproś, by dziecko pokazało jakąś emocję przez robienie miny, pokazywanie gestów, prezentowanie ekspresji całego ciała oraz siły i tonu głosu. Spróbuj zgadnąć, jaką emocję prezentuje, opisując ją dokładnie. Następnie zamieńcie się rolami.

  • Złość, smutek, radość

Rekwizyty: lalka lub maskotka
Miejsce: gdziekolwiek

Wykorzystując maskotkę lub lalkę, opowiedz dziecku historię. Np. lalka właśnie dowiedziała się, że jej ulubiony piesek gdzieś zniknął. Pokaż, że lalka jest smutna. Następnie powiedz, że lalka dowiedziała się, że jej koleżanka nie zamknęła furtki i piesek uciekł. Pokaż, że lalka się złości. Potem piesek się odnajduje. Pokaż radość. Na każdym etapie rozmawiaj z dzieckiem o tym, jak lalka powinna okazać każdą z przeżywanych emocji.
 

  • Prawda czy fałsz

Rekwizyty: obrazki przedstawiające różne emocje: smutek, złość, radość, strach itd.
Miejsce: gdziekolwiek

Pokazując dziecku obrazek, zachowuj się odpowiednio lub przeciwstawnie do przedstawionej na nim emocji, np. na obrazku są bawiące się wesoło dzieci, a ty mówisz głośno i ze złością "Dzieci bawią się zabawkami". Robisz przy tym zezłoszczoną minę. Dziecko ma za zadanie rozpoznać, czy to, co pokazujesz na obrazku, zgadza się ze sposobem, w jaki o nim opowiadasz. Potem następuje zmiana ról.
 

  • Jaki jesteś

Rekwizyty: Zabawki z Kinder Niespodzianki, kartki lub żetony z emotikonkami
Miejsce: dowolne
 
Z torby lub woreczka jeden uczestnik losuje zabawkę z Kinder Niespodzianki. Drugi losuje kartkę lub żeton z emotikonką.
Zadaniem pierwszej osoby jest opisanie emocji wylosowanej zabawki i wymyślenie krótkiej historii o tym dlaczego zabawka jest: wesoła, smutna, przestraszona, śpiąca …

Wróć do strony: www.mamotoja.pl/akcja-edukacja/zmysly-dziecka/
 

Artykuł powstał z udziałem marki KINDER Niespodzianka