GRY

Krakersy, imbir i spokój – co pomoże na nudności

Ciąża to jedyny okres w życiu, kiedy nie możesz pić alkoholu, a i tak rano czujesz się, jakbyś miała kaca! Na szczęście w tym przypadku poranne nudności można powstrzymać. Co pomoże? Sprawdź naszą listę.
ciąża tydzień, mama, ciąża, kalendarz ciąży, zdjęcia ciąży
Poranne nudności dokuczają mniej więcej połowie przyszłych mam. Wiele kobiet odczuwa mdłości także w innych porach dnia, a niekiedy i w nocy. Ich nasilenie może być różne – od łagodnych nudności po uporczywe wymioty. Mijają zwykle w 12. tygodniu ciąży.
 

7 ważnych zasad, by pozbyć się mdłości

  • Dbaj o swój komfort. Świadomość, że możesz zwymiotować w każdej chwili i zdarzy ci się to np. w miejscu publicznym, jest bardzo stresująca. A w przeciwieństwie do samych nudności stres szkodzi dziecku i poza tym, paradoksalnie, może nasilać poranne nudności.  Zawsze miej pod ręką zestaw awaryjny: chusteczki odświeżające i higieniczne, woreczki foliowe i butelkę wody. W samochodzie trzymaj kilka reklamówek na wypadek wystąpienia mdłości podczas jazdy.
     
  • Nie zrywaj się z łóżka na dźwięk budzika. Poproś partnera, by przyniósł ci kubek herbaty, szklankę wody mineralnej. Pij w pozycji półleżącej i poleż jeszcze kwadrans. Zjedz lekkie śniadanie. Gdy nudności cię budzą, trzymaj przy łóżku krakersy, sucharki, suszone owoce lub migdały. Po małej przegryzce wstań – ale powoli.
     
  • Dobrze się ubieraj. Wychłodzenie może nasilać torsje, a przegrzanie – powodować nudności bez wymiotów. Często wietrz mieszkanie, a kaloryfery ustaw na 20°C.
     
  • Jedz mało, ale częściej (co 3 godziny). Pełny żołądek nasila mdłości. Małe co nieco noś w torebce, by głód nie zaskoczył cię np. w korku – spadek poziomu cukru we krwi bywa przyczyną mdłości.
     
  • 5. Na własną rękę nie bierz lekarstw przeciwwymiotnych. Jeśli przyjmujesz jakieś leki zalecone przez lekarza, np. podtrzymujące ciążę lub preparaty witaminowe, bierz je wtedy, gdy ryzyko, że zostaną zwrócone, jest małe (zobacz: leki bezpieczne w ciąży).
     
  • Nie chodź głodna spać. Tuż przed zaśnięciem przyda się coś ciepłego – szklanka mleka, kisiel lub grzanka z miodem.
     
  •  Częściej myj zęby. Jedną z wczesnych oznak ciąży jest specyficzny smak w ustach. Gdy nie możesz umyć zębów, żuj gumę bezcukrową. Dbaj o zęby także z tego powodu, że częste wymioty mogą też prowadzić do próchnicy.

UWAGA! Czasami, szczególnie w przypadku ciąży bliźniaczej, poranne mdłości mogą utrzymywać się dłużej, nawet do końca ciąży.
Redakcja poleca: Najlepsze sposoby na mdłości w ciąży [FILM]
Czujesz, że ci niedobrze? Mdłości to bardzo częste objawy ciąży. Niestety, bardzo nieprzyjemne. Oto sprawdzone sposoby na to, jak złagodzić te ciążowe dolegliwości.


3 zmiany w diecie, które zmniejszą poranne nudności

  • Doceń imbir. Plasterek świeżego korzenia imbiru zalej wrzątkiem i trzymaj 10 minut pod przykryciem. Możesz posłodzić ciemnym cukrem albo miodem. Świeży imbir utarty na tarce możesz dodawać jako przyprawę do sałatek lub potraw na ciepło (wrzucaj w ostatniej chwili).
     
  • Jedz banany i produkty zbożowe. Zawierają witaminę B6, której niedobór może sprzyjać mdłościom. Są też bogate w inne cenne składniki odżywcze.
     
  • Pij w małych ilościach colę. Wprawdzie nie jest zdrowym napojem, ale wielu mamom pomaga (podobnie jak w innych żołądkowych sensacjach). Parę łyków okazjonalnie nie zaszkodzi (ale nie może to być cola light). Nie przejmuj się, że w pierwszych miesiącach ciąży ze względu na mdłości nie możesz ściśle przestrzegać zdrowej diety w ciąży. Wszystko, czego dziecko potrzebuje do rozwoju, otrzyma wraz z krwią pępowinową ze zgromadzonych w twoim organizmie zapasów.
     

Sposób na relaks i poranne nudności: joga

  • Jak ćwiczyć? Jeśli nigdy nie uprawiałaś jogi, na treningu nauczysz się kilku prostych pozycji, które nie wywołują zbyt dużego napięcia i zmęczenia. Nawet doświadczone joginki w ciąży wykonują tylko uproszczone wersje klasycznych asan.
     
  • Jakie korzyści? Joga ułatwia oddychanie, poprawia krążenie, trawienie. Dzięki niej zmniejszysz ryzyko obrzęków, żylaków, wzdęć i zgagi. Uelastycznisz też ciało przed porodem. i zrelaksujesz się – a według wielu specjalistów, ciążowe nudności często są spowodowane stresem i zmęczeniem.
     
  • Komu wolno?Jeśli lekarz, który prowadzi twoją ciążę, nie ma nic przeciwko temu, możesz poszukać zajęć jogi dla kobiet w ciąży. Jeżeli masz już doświadczenie w jodze możesz też ćwiczyć sama.
     

Zdrowa przekąska dla przyszłej mamy

Masz ochotę na coś zdrowego i pysznego? Wystarczy kwadrans, by przygotować pachnący, ciepły i pożywny deser, który pomoże pozbyć się uczucia nudności:

Składniki:
- 500 g owoców – jabłek obranych i pokrojonych na cząstki albo mrożonych, takich, jakie najbardziej lubisz
- szklanka mąki pełnoziarnistej lub płatków owsianych
- pół kostki masła (120 g)
- 3 łyżki cukru
- szczypta soli
- jogurt naturalny bez cukru (kubeczek)
- garść bakalii

Sposób przygotowania:
Mąkę lub płatki owsiane, masło, cukier i sól wrzuć do malaksera i miksuj, aż do uzyskania grudek. W formie do pieczenia ułóż owoce (wcześniej foremkę natłuść). Posyp kruszonką. Wstaw do piekarnika i piecz na złocisty kolor około pół godziny w temperaturze 200°C. Po wyjęciu jeszcze ciepłe polej jogurtem i posyp bakaliami.

Poznaj więcej zdrowych przepisów dla kobiet w ciąży.


Konsultacja: dr n. med. Bożna Kowalska, ginekolog-położnik z Kliniki Położnictwa i Ginekologii IMiD w Warszawie
 
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu