GRY
 
 

Które porzeczki może jeść karmiąca mama?

Czarne, czerwone, białe: porzeczki różnią się nie tylko kolorem, ale też właściwościami zdrowotnymi. Które może jeść karmiąca mama?

porzeczki
Porzeczki są typowymi owocami sezonowymi, dojrzewają w lipcu, sierpniu, czasem można je jeszcze kupić na początku września. Sezon na porzeczki jest krótki, rzadko w supermarketach można także kupić je w ciągu roku. Jesienią i zimą warto korzystać z owoców mrożonych, a także z przetworów. Kupując przetwory, warto zwrócić uwagę na zawartość owoców oraz zawartość cukru.

Co dobrego jest w porzeczkach

Porzeczki to jedne z najwartościowszych polskich owoców. Mają wiele składników cennych dla zdrowia.
Porzeczki czerwone są bogate w witaminę C, prowitaminę A, składniki mineralne. Są polecane przy przeziębieniach i grypie, wzmacniają odporność. Poprawiają apetyt, mają właściwości moczopędne, przeczyszczające. Czerwone porzeczki można polecić przy braku apetytu, niedokrwistości (anemii), niestrawności, kolkach, migrenach, miażdżycy. Są kwaskowate, dlatego mogą je jeść bez obaw osoby z cukrzycą.
Zobacz też: Konfitura z czarnej porzeczki

Porzeczki czarne są wyjątkowo bogate w witaminę C (mają jej znacznie więcej niż cytrusy), a także witaminę PP (ważna dla skóry) oraz witamin z grupy B (poprawiają pracę układu nerwowego). Znajduje się w nich także dużo składników mineralnych, takich jak żelazo, cynk, jod. Cennym składnikiem są pektyny, które zmniejszają poziom cholesterolu, zapobiegają miażdżycy.
Redakcja poleca: Dieta kobiety w ciąży nie istnieje! Zobacz, najnowsze zalecenia dietetyka! [WIDEO]
Co powinna jeść kobieta ciężarna, albo karmiąca piersią? Zdaniem dietetyka prawie wszystko, ale z umiarem! Obalamy mity o diecie w ciąży!

Porzeczki dla karmiącej mamy

Porzeczki są jak najbardziej polecane dla karmiącej mamy: zarówno czarne, jak czerwone czy białe.
Można je jeść w stanie surowym, ale można je też zrobić z nich kompot, kisiel, galaretkę, przygotowywać sałatkę owocową, dodawać do ciasta.
Przetwory z czarnej porzeczki są również wartościowe, choć trzeba pamiętać, że przy gotowaniu ginie znaczna część witaminy C. Kupując przetwory z porzeczek, warto zwrócić uwagę na zawartość cukru i wybierać takie, w których jest go jak najmniej. Kupując sok z porzeczek, zwróć uwagę na jego skład (są takie, gdzie pomimo tego, że sok jest nazwany porzeczkowym, zawiera go mniej niż 1 proc.).
Warto samemu zrobić sok z owoców porzeczki i pić go jesienią i zimą (wzmacnia odporność, zapobiega przeziębieniom).
Uwaga: karmiąca mama nie powinna pić nalewki z czarnej porzeczki (podobnie jak żadnego alkoholu). Przenika on do kobiecego mleka, a nie ma dla dziecka bezpiecznej dawki alkoholu.

Wróć do talerza
Czytaj też: Tego ci nie wolno, gdy karmisz piersią
Doładuj
Przeładuj