Kobieta w sklepie, zakupy, wózek sklepowy
fot. © Kaspars Grinvalds - Fotolia.com

Prawa konsumenta – co można, a czego nie można podczas zakupów?

Przeceniony towar nie podlega reklamacji? Na zwrot towaru masz tylko 5 dni? Aby złożyć reklamację, potrzebny jest paragon? Sprawdź, czy te obostrzenia sprzedawców są zgodne z prawem.
Monika Karbarczyk
Kobieta w sklepie, zakupy, wózek sklepowy
fot. © Kaspars Grinvalds - Fotolia.com

Ile mamy dni na zwrot towaru?

W przypadku zakupów zrobionych na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa klient ma 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Inaczej wygląda sprawa zakupów zrobionych w sklepie stacjonarnym – od 1995 r. sklepy same ustalają termin dozwolonego zwrotu towaru.
W obu przypadkach sprzedawca ma obowiązek poinformować o tym klienta. Jeśli tego nie zrobi, może to być podstawą rozwiązania umowy w ciągu roku od jej podpisania.
Warto jednak pamiętać, że nie można zrezygnować z dokonanego przez internet zakupu, jeśli:
  • otworzyliśmy opakowanie kaset wideo i audio, płyt CD, programów komputerowych,
  • produkt lub usługa zostały wykonane według naszego indywidualnego zamówienia,
  • zamówiliśmy artykuły, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do spożycia,
  • zamówiliśmy rzeczy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, np. szczoteczki do zębów,
  • zamówiliśmy rzeczy, które ze względu na swój charakter są połączone z innymi, np. sprzęt do zabudowy.
Redakcja poleca: Jak zrobić kalendarz adwentowy z papieru?
Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić kalendarz adwentowy z papieru, dobrze trafiłaś. Nasz jest łatwy do wykonania i efektowny, bo złoty! Dzięki kalendarzowi adwentowemu dziecku łatwiej jest czekać na gwiazdkę i prezenty. Znikające kolejne okienka kalendarza ułatwiają zrozumienie, ile jeszcze dni zostało do świąt i sprawiają, że ten czas nie dłuży się aż tak strasznie.

Czy przeceniony towar podlega reklamacji?

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację bez względu na to, czy towar został kupiony w normalnej sprzedaży, na wyprzedaży, w promocji czy w sklepie z używaną odzieżą. Pod warunkiem oczywiście, że wada towaru nie była podstawą obniżenia jego ceny.

Czy sprzedawca może obniżyć cenę produktu z bliskim terminem przydatności?

Tak. Żadne przepisy tego nie zabraniają. Warto jednak wiedzieć, że takiego produktu nie będzie można reklamować, jeśli nie będzie się nadawał do spożycia.

Czy aby reklamować towar trzeba mieć paragon?

Paragon nie jest konieczny do reklamacji – dowodem zakupu może być również faktura, potwierdzenie płatności kartą, a nawet zeznania świadków zakupów.

Czy sklep może odmówić przyjęcia reklamacji?

Sprzedawca musi przyjąć reklamację. Może odmówić jedynie wtedy, gdy został przekroczony termin na złożenie reklamacji, czyli upłynęły dwa lata od dnia wydania towaru (i nie więcej niż 2 miesiące od stwierdzenia wady).
Warto podkreślić, że został wydłużony okres domniemania występowania wady w towarze do 12. miesięcy. To oznacza, że po zgłoszeniu reklamacji przed upływem tego terminu automatycznie zakłada się, że rzecz była wadliwa już w chwili jej sprzedaży.
Warto podkreślić, że wszelkiego rodzaju napisy w stylu: "Po odejściu od kasy sklep nie uwzględnia reklamacji" są niezgodne z prawem. Jeśli towar okaże się wadliwy, mamy prawo złożyć reklamację. Musisz to jednak zrobić w terminie określonym przepisami .

Warto przeczytać: Bezpieczne zakupy w sieci – o czym warto pamiętać?

Ile dni ma sprzedawca na odpowiedź w sprawie reklamacji?

Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź w sprawie reklamacji. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza, że ją uznał.

Czego można żądać od sprzedawcy w przypadku wadliwego towaru?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przy reklamacji mamy prawo domagać się:
  • naprawy towaru,
  • wymiany na nowy,
  • obniżenia ceny,
  • odstąpienia od umowy (chyba że sklep niezwłocznie i bez uciążliwości dla ciebie wymienił towar na nowy albo usunął wadę).
Warto pamiętać, że jeśli  naprawiony towar znowu się popsuje, a wada będzie istotna, mamy prawo od razu odstąpić od umowy.
Z reklamacji możemy również skorzystać, mając gwarancję na produkt. To od konsumenta zależy czy woli skorzystać naprawy w ramach gwarancji czy powołać się na niezgodność towaru z umową.
Niezgodność towaru z umową oznacza nie tylko jego wadę fizyczną lub prawną (np. rzecz pochodzi z kradzieży), ale także brak właściwości lub cech określonych w umowie.

Kto odpowiada za zniszczenie towaru podczas transportu?

Jeśli towar do klienta dowozi przedstawiciel sklepu, to sklep odpowiada za zniszczenie towaru. Jeśli robi to wynajęta firma transportowa, to ona odpowiada za ewentualne szkody. Jeśli towar przewozi klient, to klient ponosi odpowiedzialność za uszkodzenia.

Czy ochrona sklepu ma prawo kontrolować?

Pracownik ochrony sklepu nie ma prawa nas kontrolować. Jeśli grzecznie prosi o pokazanie paragonu lub zawartości torebki, możesz, ale nie musisz się na to zgodzić. Zgodnie z prawem, pracownik ochrony może zatrzymać klienta, jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że popełniono kradzież towaru. W takiej sytuacji należy żądać przyjazdu policji. Pamiętaj, że tylko ona ma prawo cię wylegitymować, żądać pokazania zawartości torebki lub reklamówki oraz przeszukać bagażnik samochodu.

Zobacz także: W internecie czy w realu – gdzie kupować prezenty? Czytaj felieton blogerki

Czy można zwrócić wylicytowaną rzeczy?

Zgodnie z nowelizacją ustawy o prawach konsumenta, masz prawo do odstąpienia od umowy zarówno wtedy, gdy kupiłaś przedmiot na aukcji z licytacją, jak za oznaczoną cenę (opcja "kup teraz".) Uwaga! Dotyczy to tylko zakupów u przedsiębiorcy, a nie od osoby prywatnej.

Czy po odstąpieniu umowy sprzedawca musi zwrócić koszt przesyłki?

Tak. Jeśli zrezygnujesz z zakupu i odeślesz towar sprzedawcy, ten wraz pieniędzmi za niego musi zwrócić koszty związane z jego dostarczeniem (koszty transportu od niego do ciebie), ale tylko najniższe przez siebie oferowane.
Przykład: Jeśli zamówiłaś towar kurierem, a w opcjach dostawy jest list ekonomiczny, to dostaniesz zwrot jego wartości, a nie usługi kurierskiej.

Czy towar trzeba zwrócić w oryginalnym opakowaniu?

Sprzedawca nie ma prawa żądać, aby towar był zwrócony w oryginalnym nieuszkodzonym opakowaniu. Obecnie możemy postąpić z towarem tak, jak zrobilibyśmy to w normalnym sklepie, czyli np. przymierzyć zamówione ubranie. Sprzedawca może natomiast obciążyć klienta kosztami używania tej rzeczy ponad miarę.

Gdzie znajdziesz pomoc?

W przypadku problemów możemy się zwrócić do:
  • Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), ul. Plac Powstańców Warszawy 1, 00–950 Warszawa; infolinia konsumencka: tel. 800 007 707.
  • Federacji Konsumentów, ul. Ordynacka 11 lok. 1, 04-028 Warszawa, tel. 22 827 64 81; adresy  oddziałów znajdziesz na: www. federacja_konsumentow.org.pl
  • Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, tel.: 22 556 01 18
  • Powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów – ich adresy znajdziesz na: www.uokik.gov.pl
Polecamy: Praktyczne porady na czas wyprzedaży

Tekst na podstawie artykułu Alicji Hass "Świadoma klientka? To ja!"; Przyjaciółka 5/2015.  
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy