dziecko, picie
fot. Panthermedia

Prawdy i mity o piciu

„Najlepszy jest domowy kompot!” – mówi babcia. „Dziecko powinno pić wyłącznie wodę” – twierdzi koleżanka. Kto ma rację? A co z soczkami, herbatą i innymi napojami?
dziecko, picie
fot. Panthermedia
Tak bardzo koncentrujemy się na tym, co dziecko zjadło, że mniejszą uwagę zwracamy na picie. Niesłusznie, bo to właśnie płynów zaczyna w organizmie brakować najszybciej. Co powinno pić małe dziecko? Podpowiadamy, które z przekonań na temat napojów są prawdą, a które nie.

Niemowlęta i małe dzieci nie znoszą wody

Nieprawda. Jeśli od samego początku będziesz podawać malcowi wodę, zaakceptuje jej smak. I dobrze, bo to idealny napój: świetnie gasi pragnienie, nie zawiera kalorii, nie psuje zębów, nie odbiera apetytu, ma za to składniki mineralne (np. żelazo, fluor).
Redakcja poleca: Ekspert: To rodzice przeszkadzają dzieciom w piciu wody!
Woda to najlepszy i najzdrowszy napój dla dzieci. Zdaniem specjalisty z Instytutu Matki i Dziecka polskie dzieci chętnie piłyby czystą wodę, gdyby rodzice im tego nie utrudniali.

Nie każda woda mineralna nadaje się dla najmłodszych dzieci

Prawda. Dla niemowlęcia i małego dziecka najbardziej odpowiednia jest woda butelkowana, niskozmineralizowana (ilość rozpuszczalnych składników nie powinna przekraczać 500 mg na litr – tę informację znajdziesz na opakowaniu) i niskosodowa (do 20 mg sodu na litr). Wody średnio- i wysokozmineralizowane zawierają zbyt dużą ilość składników mineralnych, a to sprawia, że układ moczowy maluszka może sobie z nimi nie poradzić. Wybieraj wody, które mają atest np. Centrum Zdrowa Dziecka.

Poza wodą warto podawać dziecku soczki

Prawda, ale... dziecko nie może ich pić bez ograniczeń. Są zdrowe, jednak w pierwszym roku życia maluch nie powinien pić więcej niż 150 ml soku dziennie. Starszy smyk też nie może pijać ich szklankami. Nadmiar nie jest wskazany, bo może powodować otyłość (soki, nawet jeśli nie są słodzone, zawierają sporo cukru) i próchnicę. Gdy dziecko pije ich zbyt dużo, nie ma apetytu na nic innego.

Dzieci powinny pić wyłącznie soczki dla nich przeznaczone

Prawda. Przygotowuje się je z owoców i warzyw pochodzących z eko-upraw. To gwarancja, że nie ma w nich niekorzystnych dla dziecka substancji.

Na początek dla dzieci najlepsze są soczki z jabłka, dyni i marchewki 

Prawda. Zaczyna się od nich, bo rzadko wywołują alergię. Jeśli karmisz dziecko mlekiem modyfikowanym, podaj je już w piątym miesiącu życia, a jeśli piersią – w siódmym. Potem stopniowo włączaj soki z gruszek, malin itd.


Soki przecierowe są lepsze od klarowanych

Prawda, ale... warto podawać dziecku jedne i drugie. Soki przecierowe zawierają cenny błonnik pokarmowy i minerały, ale klarowane też są wartościowe.

Najlepszy dla dziecka jest domowy kompot

Nieprawda, ale... i tak warto go pić, bo jest pyszny! Tylko nie dodawaj do niego zbyt dużo cukru i krótko gotuj owoce, by straciły jak najmniej witaminy C. Korzystaj z owoców sezonowych lub mrożonek (wyłącz rabarbar – zawiera dużo szczawianów utrudniających wchłanianie wapnia).

Dzieci nie powinny pić zwykłej herbaty

Prawda. Zawiera kofeinę i teinę działające pobudzająco, a poza tym obniżają wchłanianie żelaza z pokarmów. Znacznie lepsze są owocowe herbatki, np. z aronii, malin, jabłek. Nie rób intensywnych naparów i nie dodawaj cukru.

Kakao to puste kalorie

Nieprawda. Kakao jest świetnym źródłem magnezu, żelaza i potasu. Może jednak powodować alergię, dlatego lepiej dać je dziecku po pierwszych urodzinach. 

Starszemu dziecku można podać colę

Nieprawda. Napoje typu cola są nieodpowiednie dla dzieci. Zawierają sztuczne substancje smakowe, barwniki, dużo cukru, a do tego kofeinę i fosforany, które działają niekorzystnie na przemianę wapniowo-fosforanową. A dzieci potrzebują dużo wapnia! 

Ile dziecko powinno pić?

Zapotrzebowanie na płyny zależy od temperatury otoczenia, tego, jak dużo malec się ru­sza, oraz jego diety. Przyjmuje się, że dziecko ważące do­ 10 kg potrzebuje około 100 ml­ płynów na każdy kilogram ciała, smyk­ ważący do 20 kg – litr plus 50 ml na każdy kilogram, a powyżej 20 kg – półtora litra plus 20 ml na każdy kilogram.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 6 głosy

Zobacz także

Popularne tematy