GRY

Dolegliwości trzeciego trymestru

Trzeci trymestr to harówka dla twojego organizmu. Da o sobie znać bólem pleców, zmęczeniem, bezsennością, hemoroidami... To tylko niektóre dolegliwości końcówki ciąży. Wszystkie świadczą o jednym – twój organizm przygotowuje się do porodu i karmienia.
Tatiana Audycka-Szatrawska
Konsultacja: dr n. med. Renata Jaczyńska, ginekolog położnik
Koniec trzeciego trymestru
fot. Fotolia

Dolegliwości trzeciego trymestru to nie jakieś widzimisię organizmu, tylko efekt potrzebnych zmian, dzięki którym malec przyjdzie na świat, ale... Jak zachować uśmiech, gdy brzuch ciąży, a ciało woła: "Pomocy!"?


Ból pleców

Powiększająca się macica uciska nerw kulszowy. To dlatego masz wrażenie, jakby rozrywało cię w krzyżu. Co robić? Pilnuj pleców – powinny być wyprostowane. I brzucha – nie wypychaj go do przodu (nie obciążysz odcinka lędźwiowego kręgosłupa). Długie stanie czy siedzenie w jednej pozycji nie polepszą sytuacji. Dlatego przenoś ciężar z nogi na nogę, postaw jedną stopę na stołeczku, a gdy planujesz pracę przy biurku, podłóż poduszkę pod plecy. Próbowałaś masażu? A ciepłego okładu? Mogą pomóc. Zalecany jest odpoczynek, najlepiej z wysoko uniesionymi nogami zgiętymi w kolanach. Nic nie pomaga? Poproś lekarza o zestaw ćwiczeń.
Redakcja poleca: Czy warto zapisać się do szkoły rodzenia – film
Jeśli wciąż masz wątpliwości czy szkoła rodzenia jest ci potrzebna, ten film jest dla ciebie. O za i przeciw mówi nasz psycholog Adriana Klos.

Zmęczenie

Choć nie zawsze, niektóre przyszłe mamy dopiero teraz odetchnęły. Czujesz się zmęczona, bo jesteś cięższa, bo się nie wysypiasz, bo w twojej głowie galopada myśli. Twój organizm daje ci sygnał: odpocznij. Zrelaksuj się, połóż na chwilę, pójdź na spacer. Nie pomaga? Powiedz o tym lekarzowi, może zleci badanie krwi. Anemia to częsta dolegliwość końcówki ciąży.

Płytki oddech

I znowu ta powiększająca się macica – uciska przeponę i płuca. Co robić? Prostuj plecy, śpij w pozycji półsiedzącej, noś luźne ubrania. Rób ćwiczenia oddechowe (poproś lekarza, by pokazał, jak wykonywać je najlepiej), odpoczywaj. Jeśli poczujesz kłucie w klatce piersiowej i nie możesz złapać tchu, zgłoś się do ginekologa.

Bezsenność

Jak tu słodko zasnąć, gdy przeszkadza brzuch, macica uciska przeponę, malec nie daje spokoju, a do tego musisz ciągle biegać do toalety? Co robić? Nie pij na wieczór kawy ani herbaty, zjedz lekkostrawną kolację (nie później niż dwie godziny przed snem), wypij szklankę mleka, wywietrz sypialnię, połóż się na łóżku w pozycji półsiedzącej, wycisz się (pomocne będą ćwiczenia relaksacyjne). Nie pomaga? Powtórz wszystko i uzbrój się w cierpliwość.

Parcie na pęcherz

Powiększająca się macica uciska pęcherz. Pod koniec ciąży, gdy brzuch się obniży, odczucia będą intensywniejsze. Biegnij do toalety za każdym razem, gdy pojawi się taka potrzeba – lepiej nie narażać się na infekcję dróg oddechowych. Używaj wkładek higienicznych, ponieważ czasem, gdy np. kichniesz czy wybuchniesz śmiechem, możesz popuścić. Dlatego ćwicz mięśnie krocza: napinaj je na kilka sekund i rozluźniaj. I tak kilka razy w ciągu dnia.

Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu