dziecko, dziewczynka, dwulatek, bunt

Jak uchronić dziecko przed otyłością? 11 rad dla dzieci w wieku od 2 do 6 lat

Co czwarty mały Europejczyk jest za gruby. To 10 razy więcej niż 40 lat temu! Na szczęście nie musisz bezradnie patrzeć jak twoja pociecha zamienia się w klopsa.
Beata Turska
Konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk, dietetyk
dziecko, dziewczynka, dwulatek, bunt
Przeczytaj także, jak chronić przed otyłością niemowlę


1. Nie martw się, że dziecko smukleje

Gdy przestaje być niemowlęciem, jego ciało zmienia proporcje. To normalne. 
Redakcja poleca: To nadmiar białka (a nie cukru i tłuszczu) powoduje u dziecka nadwagę? [WIDEO]
Dziecko może wcale nie jeść za dużo tłuszczu i cukru, a mieć nadwagę. Winny jest nadmiar białka w diecie. To szczególnie ważne u niemowlęcia – mówi prof. Piotr Socha z Centrum Zdrowia Dziecka.

2.Przyzwyczajaj do regularnych posiłków

Dziecko  powinno jeść 5 posiłków dziennie: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Nie biegaj za nim z kanapką, nie przyzwyczajaj do ciągłego podjadania, bo nie będzie miało szansy zgłodnieć. Jeśli nie zjadło obiadu, niech poczeka na podwieczorek. 

3. Nie popędzaj przy jedzeniu

Maluch powinien jeść spokojnie, wszystko dokładnie żując. Badania nie pozostawiają wątpliwości: dzieci, które jedzą powoli, rzadziej są otyłe.

4. Nie zmuszaj

Nie każ zjadać wszystkiego, co przygotowałaś. Pamiętaj, że małe dziecko ma mały żołądek.

5. Uważaj na napoje

Nie dawaj maluchowi słodzonych, farbowanych napojów udających soki. 

 

6. Nie pocieszaj i nie nagradzaj jedzeniem

W ten sposób uczy się dzieci, że na smutek, stres, zdany (lub nie) egzamin najlepsza jest czekolada albo szturm na lodówkę. 
 

7. Uważaj na słodycze

Dziecko może je jeść, ale nie codziennie i nie workami! Poproś dziadków, by swoją miłość do wnuków wyrażali inaczej niż poprzez czekoladę i inne kaloryczne frykasy. Potrawy na słodko (naleśniki itd.) przyrządzaj tylko od czasu do czasu. Nie mogą być podstawą jadłospisu. 
Przeczytaj, co można podarować dziecku zamiast słodyczy. 

8. Karm zdrowo

Stawiaj na jakość, nie ilość, wybieraj to, co wartościowe, unikaj wysoko przetworzonej żywności i pustych kalorii.
Trzymaj z daleka od dań typu Fast food. Na spacery i wycieczki zabieraj kanapki i owoce, żeby nie kupować batonów i słodkich bułek, gdy zgłodniejecie.

9. Nie pozwalaj jeść przed telewizorem

Posiłek to posiłek, a nie coś "przy okazji". Dobre nawyki są ogromnie ważne. Dzięki nim dziecko nie będize jadało w biegu byle czego.

10. Zachęcaj do ruchu

Nie każ malcowi  siedzieć w wózku, jeśli już potrafi chodzić.  Nie powstrzymuj jego naturalnej ruchliwości. Baw się z nim tak, by ruszał się jak najwięcej, np. w berka. Starszego smyka zabieraj na spacery i plac zabaw. Nie pozwalaj mu tkwić przed telewizorem. Powinien biegać, wspinać się na drabinki, jeździć na rowerze.
Tu znajdziesz kilka pomysłów na zabawy ruchowe

11. Dbaj, by się wysypiało

Dzieci, które mało śpią, szybciej tyją.
 
dr inż. Anna Stolarczyk
Konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk, dietetyk

Pracuje w Klinice Pediatrii w Instytucie "Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka".

Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy