maluch, dziecko, dziewczynka, truskawki, jeść
Dieta

Najzdrowsze owoce

Czarne i czerwone porzeczki, agrest, maliny, wiśnie i truskawki to owoce, które pomogą Wam wzmocnić układ odpornościowy malucha. Zawierają witaminę C, zapobiegającą wielu chorobom.

Aby urozmaicić letnie menu malucha, zaproponuj mu jako słodką przekąskę koktajl truskawkowy czy jagodowy. Nie tylko jemu, ale i całej rodzinie będą smakować lody śmietankowe ze świeżymi malinami! W letni ciepły dzień na obiad, zamiast kotleta wszyscy chętniej zjecie pierogi z wiśniami i śmietanką, ryż zapiekany z morelami lub zupę owocową.

Doceń owoce lata

Owoce są niskokaloryczne, lekkostrawne, bogate w witaminę C i żadne syntetyczne preparaty witaminowe nie mogą ich zastąpić! Poza tym ze względu na zawartość błonnika regulują funkcjonowanie układu pokarmowego dziecka, przeciwdziałając zaparciom. Zawarte w nich antyoksydanty zmniejszają ryzyko chorób cywilizacyjnych (zawałów, nowotworów), które mogą wystąpić w przyszłości! I co ważne w przypadku dzieci – zwiększają odporność. Owoce mają najwięcej witamin, gdy są surowe. Jeśli je gotujesz, staraj się to robić jak najkrócej.

Witamina C to samo zdrowie

Organizm nie potrafi jej sam wytwarzać, więc musisz mu ją dostarczyć, jedząc owoce. Dlaczego? Ponieważ witamina C wzmacnia nasz system odpornościowy, zapobiega infekcjom, przeciwdziała wzrostowi chorobotwórczych bakterii. Działa również przeciwzapalnie, pobudza tworzenie przeciwciał, wzmaga aktywność białych krwinek oraz osłabia odczyny alergiczne. Korzystnie wpływa na błonę śluzową nosa, dzięki czemu stanowi skuteczną barierę utrudniającą wnikanie wirusów. Ułatwia też gojenie się ran, umożliwia prawidłowy rozwój zębów. Najbogatszym źródłem witaminy C jest czarna porzeczka oraz dzika róża, czerwone i białe porzeczki, agrest, maliny, truskawki oraz cytryny i kiwi. Nie sposób też nie docenić warzyw – dużo witaminy C znajduje się w natce pietruszki, papryce, szpinaku, kapuście i brukselce.

Co zawierają owoce?

Wszystkie owoce zawierają witaminy, sole mineralne i błonnik, który działa regulująco na pracę jelit. W poszczególnych owocach składniki te występują w różnej konfiguracji, dzięki czemu dany owoc posiada szczególne właściwości i funkcje ochronne.

Dlaczego warto rozwijać samodzielność u dziecka?

Fotolia.pl
Przepisy
Przetwory z agrestu - przepisy
Dlaczego warto jeść agrest? Zobacz przepisy na przetwory z agrestu.

Dlaczego warto jeść agrest? Agrest  zawiera bardzo dużo witaminy C, która jest odpowiedzialna za odporność organizmu. Oprócz tego znajdziemy w tym małym owocu  witaminę A, B i P, które są odpowiedzialne za odpowiedni metabolizm komórek naszego organizmu wzmacniając przemianę materii. Z minerałów  agrest zawiera: żelazo, potas, sód, żelazo, fosfor i wapń. Dzięki temu zapobiega anemii i gwarantuje dobry humor , bo magnez wpływa na poprawę nastroju. Agrest dobrze wpływa na nasz układ kostny i mięśniowy, działa moczopędnie, oczyszczająco i wzmaga apetyt. Zobacz też: 8 powodów dlaczego warto jeść agrest?   Kiedy w Polsce jest sezon na agrest? W Polsce agrest dojrzewa w okresie lipiec-sierpień. Zobacz też: Agrest dla karmiącej mamy       Przepisy na przetwory z agrestu:     Dżem agrestowy Marmolada z porzeczek i agrestu - zobacz przepis Kompot z agrestu Zobacz także: Domowe przetwory krok po kroku

Warzywa
© Johanna Mühlbauer - Fotolia.com
Dieta w ciąży
Ile kalorii mają warzywa? (tabela do druku)
Czy warzywa są wysokokaloryczne? Ile kalorii ma marchewka, burak, ziemniak? Skorzystaj z naszej tabeli kalorii i sprawdź, ile białka, węglowodanów i tłuszczów zawierają poszczególne produkty.

Dlaczego warto jeść warzywa? Warzywa są bardzo ważnym źródłem minerałów i witamin, takich jak: A, B1, B2, B6, C, P, K. Zielone warzywa, np. szpinak, brokuły czy szparagi, dostarczają witaminy z grupy B oraz żelazo i magnez. Witamina C, którą można znaleźć w burakach, papryce, pomidorach, ziemniakach, chrzanie oraz w kapuście, zwiększa odporność organizmu , wspiera wytwarzanie kolagenu, przyspiesza gojenie ran. Odpowiada za sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego i serca, obniża ciśnienie krwi, chroni przed miażdżycą, nowotworami i cukrzycą. Warzywa są niskokaloryczne oraz są źródłem błonnika . Buraki, marchewki, pomarańcze, brukselki, kapusta włoska zawierają szczególne dużo witaminy C i kwasu foliowego. Liście pietruszki, szpinak, cykoria, sałata, pomidory są źródłem beta-karotenu Zdrowa mama W ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na wiele składników energetycznych. Odpowiednio dobrane składniki wpływają na prawidłowy rozwój dziecka . W Polsce mamy dostęp do warzyw praktycznie przez cały rok – wykorzystaj to! Skomponuj orzeźwiający koktajl , który przyczyni się do usunięcia toksyn z organizmu, a jednocześnie dostarczy wielu witamin oraz mikroelementów potrzebnych w codziennej diecie. Taki koktajl to bomba witaminowa , która nie pozwoli na zmęczenie czy senność. Kobiety w ciąży powinny jeść warzywa kupowane w sprawdzonych miejscach, najlepiej w sklepach ze zdrową żywnością lub na targu. Warzywa są dla przyszłych mam dużo lepszym rozwiązaniem niż owoce. Należy jeść je pięć, sześć razy dziennie, nie tylko surowe, ale także przetworzone (ugotowane, pieczone). Por i jego krewniacy Por zawiera witaminy: B6, C oraz kwas foliowy . Minerały obecne w porach to: żelazo, magnez. To warzywo obniża zły cholesterol oraz podnosi dobry w organizmie. Spożywanie dwa razy w tygodniu pora zmniejsza ryzyko...

brokuły
Fotolia
Karmienie
Czy karmiąca mama może jeść brokuły?
Chronią przed anemią, rakiem, poprawiają widzenie, czasem jednak powodują wzdęcia. Czy karmiąca mama może bez przeszkód jeść brokuły?

Brokuły (zielony kalafior, kapusta szparagowa), są uważane za jedne z najbardziej wartościowych warzyw na świecie. Choć brokuł to kuzyn kalafiora (obydwa te warzywa są odmianą kapusty warzywnej), to brokuł jest znacznie delikatniejszy niż kalafior. Ma też znacznie więcej niż kalafior właściwości zdrowotnych. Co dobrego w brokułach Zielony kolor brokułów świadczy o dużej zawartości beta-karotenu (prowitaminy A), który zapobiega nowotworom, jest ważny dla dobrego widzenia, wzmacnia odporność. Właściwości antynowotworowe brokuły zawdzięczają też sulforafanowi, który jest silnym przeciwutleniaczem blokującym powstawanie mutacji DNA. Sulforafan chroni m.in. przed rakiem piersi . Niszczy też bakterie, które mogą się przyczynić do wrzodów żołądka. Brokuły powinny jeść osoby z nadciśnieniem . Cennym składnikiem brokułów jest potas: 100 g ugotowanych brokułów zawiera 295 mg potasu, który jest ważny dla pracy serca i układu krwionośnego. Krew lepiej krąży, co powoduje spadek ciśnienia. Potas przyspiesza wydalanie nadmiaru sodu z organizmu, co też powoduje obniżenie ciśnienia. Brokuły zawierają też witaminy z grupy B , witaminę PP, kwas foliowy, witaminę K, wapń, żelazo, magnez, fosfor, cynk. Cennymi składnikami brokułów jest luteina i zeaksantyna, które chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej i innymi chorobami oczu. Brokuły mogą jeść osoby chore na cukrzycę, ze względu na niski indeks glikemiczny. Czytaj też: Jak zapobiec otyłości i cukrzycy u dziecka Jak gotować brokuły Brokuły najlepiej gotować krótko na parze 3-4 minuty. Najwięcej wartości zachowają blanszowane w temperaturze 76 st. C. Zbyt wysoka temperatura niszczy mirozynazę - enzym niezbędny do produkcji sulforafanu . Warto też jeść brokuły z innymi produktami zawierającymi mirozynazę, m.in. musztardą, rzodkiewkami, rukolą i surowymi warzywami kapustnymi. Można je też...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Partner
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Partner
Polecamy
Porady
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
cytaty na urodziny
Cytaty i przysłowia
Mądre i piękne cytaty na urodziny –​ 22 sentencje urodzinowe
Joanna Biegaj
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile wypada dać na chrzciny w 2022 roku? – kwoty dla rodziny, chrzestnych i gości
Luiza Słuszniak
gdzie nad morze z dzieckiem
new badge ranking small
Niemowlę
Gdzie nad morze z dzieckiem? TOP 10 sprawdzonych miejsc dla rodzin z maluchami
Hanna Szczesiak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki (urlop na dziecko) – wszystko, co trzeba wiedzieć o nowym urlopie
Joanna Biegaj
pesel po 2000
Prawo i finanse
PESEL po 2000 - zasady jego ustalania
Agnieszka Majchrzak
hiszpańskie imiona
Imiona
Najczęściej nadawane hiszpańskie imiona - ich znaczenie oraz polskie odpowiedniki
Joanna Biegaj
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2022: ile dni, ile płatny, wniosek, dokumenty
Magdalena Drab
przedmioty w 4 klasie
Aktualności
Jakie są przedmioty w 4 klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/2023? [LISTA]
Ewa Janczak-Cwil
300 plus
Prawo i finanse
300 plus 2022 – dla kogo, kiedy składać wniosek?
Małgorzata Wódz
na komary dla niemowląt
Zdrowie
Co na komary dla niemowląt: co wolno stosować, czego unikać?
Ewa Janczak-Cwil
urwany kleszcz
Zdrowie
Urwany kleszcz: czy usuwać główkę kleszcza, gdy dojdzie do jej oderwania?
Ewa Janczak-Cwil
Bon turystyczn atrakcje dla dzieci
Czas wolny
Bon turystyczny – atrakcje dla dzieci, za które można płacić bonem
Ewa Janczak-Cwil
300 plus dla zerówki 2021
Aktualności
300 plus dla zerówki w 2022 roku – czy Dobry Start obejmuje sześciolatki?
Joanna Biegaj
rekrutacja do liceum
Wychowanie
Jak wygląda rekrutacja do liceum 2022/2023? Jak dostać się do dobrego liceum?
Joanna Biegaj