
Siedzenie przed komputerem - jeśli chodzi o dzieci - nie kojarzy się nam, dorosłym, za dobrze. No bo wiadomo, najważniejszy jest ruch i świeże powietrze, no, i jeszcze fajne książki. Ale komputer? Złodziej czasu! Po czym sami czasem z różnych, nie zawsze czystych pobudek, dajemy maluchowi tablet do ręki. Od niedawna jednak jest on narzędziem, które może nie tylko zająć dziecku w bardziej lub mniej pożyteczny sposób czas – to sposób na sukces i ciekawy zawód w przyszłości! Wszystko za sprawą zajęć z programowania dostosowanych do poziomu i wieku dzieci. Można je organizować już czterolatkom!
Po co dziecku nauka programowania?
Niektórzy kręcą nosem na zajęcia z programowania maluchów. Że za 20 lat świat będzie zupełnie inny i inne będą potrzeby rynku pracy. Że przecież także to oprogramowanie, które go się dzieciaki uczą, będzie przestarzałe. To prawda. Jednak w nauce kodowania nie sam program jest najważniejszy. Programowanie uczy wielu innych, bardzo uniwersalnych rzeczy, takich jak:
- rozwijanie kompetencji miękkich u dzieci,
- nauka logicznego myślenia,
- zachęcenie przedszkolaków do współpracy w grupie,
- kształtowanie u dzieci dobrych nawyków cyfrowych oraz upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii.
- rozwijanie umiejętności matematycznych
-
nauka stosowania zasad i schematów
-
rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia
Z tego założenia wyszli też organizatorzy akcji Mistrzowie Kodowania Junior, skierowanego właśnie do przedszkolaków. - W programie »Mistrzowie Kodowania Junior« pokazujemy, jak umiejętnie łączyć zabawę z nauką. Świat dzieci rządzi się swoimi prawami – my chcemy go zrozumieć i sprawić, aby »Mistrzowie Kodowania Junior« stali się jego naturalną częścią, dlatego do tworzenia zawartości merytorycznej i metodycznej programu zaangażowaliśmy ekspertów na co dzień pracujących z dziećmi – mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Senior Manager Samsung Electronics Polska, pomysłodawczyni programu „Mistrzowie Kodowania Junior”. Akcja nauki programowania działa już w 18 przedszkolach w Polsce!
Zobacz też: Czy dzieci powinny korzystać z nowych technologii?
Podstawowe narzędzie kodowania: scratch
Scratch to jedno z łatwiejszych narzędzi nauki kodowania i jedno z najpopularniejszych w sieci. Opracowane przez programistów prestiżowej uczelni Massachusetts Institute of Technology (MIT) i udostępnione na cały świat. Jest to wizualny język programowania, który w intuicyjny sposób pozwala dziecku tworzyć interaktywne historyjki, animacje, gry i muzykę. Jego niewątpliwą zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń tworząc swój program i go uruchamiając. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza przy nauce najmłodszych dzieci, które lubią efekt swoich wysiłków widzieć od razu:-)
Scratch pozwala też utrzymać ich koncentrację i motywację do dalszego poszerzanie wiedzy o programowaniu. Scratch jest bezpłatną aplikacją, co pozwala uczestnikom zajęć kontynuować edukację w domu. Strona jest dostępna w języku polskim. Scratcha można pobrać bezpłatnie z działu download na stronie domowej programu. Został stworzony, by najmłodsi mogli poznać podstawy programowania i środowisko programistyczne.
Jak się programuje w scratchu?
Programowanie odbywa się w sposób obrazkowy - elementy języka mają kształt puzzli, a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, edytować, tworzyć lub importować z zewnątrz.
Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu.
Zobacz: Przyczyny niechęci dziecka do rysowania i pisania
Programuj tak jak Ruby
Książką, która cudownie wprowadza dzieci w temat kodowania i ogólnie technologii komputerowych, jest kultowe już „Hello Ruby” (wyd. Sierra Madre), Finki, Lindy Liukas. Fundusze na jej wydanie zebrała na Kickstarterze, czyli globalnym serwisie fundraisingowym (takim jak u nas Polakpotrafi.pl) i przebiła wszystkie prognozy stając się najpopularniejszą książką dla dzieci w historii Kickstartera.
„Hello Ruby” składa się z dwóch części: teoretycznej (to opowiadanie o Ruby i jej przyjaciołach) i zestawu ćwiczeń. Te zaś to praktycznie przedstawione wyzwania programowania: jak stworzyć algorytm (mycia zębów), jak rozpoznać wzór (obrazków na tapecie), jak ułożyć pętlę (figur tanecznych), czy też jak szukać błędu w instrukcji (przygotowania kąpieli).
Warto wiedzieć: Ile snu potrzebuje przedszkolak?