muzyka
Fotolia
Edukacja

Edukacja muzyczna według Edwina E. Gordona

Na czym polega edukacja muzyczna amerykańskiego naukowca Edwina W. Gordona? Dlaczego dziecko powinno poznać różne style muzyczne: od muzyki klasycznej po jazz? Czy w edukacji muzycznej ważna jest tylko muzyka czy również ruch?

Rozmawiając o edukacji muzycznej coraz częściej akcentuje się znaczenie muzyki zarówno w okresie prenatalnym, jak i w pierwszych latach życia dziecka. Metodą umuzykalniania niemowląt i małych dzieci zdobywającą coraz większą popularność, jest metoda stworzona przez Edwina W. Gordona. Na czym ona polega?

Kim jest Edwin E. Gordon?

Edwin E. Gordon to amerykański  naukowiec specjalizujący się w psychologii muzyki, autor wielu książek, wykładowca i muzyk jazzowy. Jest twórcą innowacyjnej, bazującej na licznych badaniach empirycznych, koncepcji edukacji muzycznej ("Gordon Learning Music Theory").
Gordon porównuje naukę muzyki do nauki mowy. Dziecko uczy się mówić w sposób "całościowy", wsłuchując się w to, co mówią do niego opiekujące się nim osoby. Sprawnie posługuje się językiem mimo tego, że nikt go przecież nie uczył literek ani gramatyki. Nie inaczej jest z muzyką. Zapewnienie dziecku możliwości "osłuchania się" z różnorodnymi formami muzyki pomoże obudzić w nim muzyczną wrażliwość na długo przed tym, nim nauczyciele zabiorą się za tradycyjną naukę nutek.

Co jest to znaczy audiacja?

Najważniejszym pojęciem w metodzie Edwina E. Gordona jest audiacja. Słowo to oznacza przyswajanie i rozumienie usłyszanej muzyki. Odpowiednikiem audiacji w mowie jest myślenie. Nie można nikogo nauczyć myślenia - to proces naturalny, umiejętność, którą dziecko zdobywa wraz z rozwojem, poznawaniem i kojarzeniem faktów. Podobnie jest z audiacją. Umożliwiając dziecku doświadczanie muzyki, dajemy mu szansę na rozwój audiacji. W metodzie Edwina E. Gordona podstawą jest słuchanie muzyki. Później przychodzi czas na jej wykonywanie i "komponowanie". Ostatnim etapem jest nauka gry na instrumentach i wprowadzenie do zapisu nutowego.
Środowisko rodzinne jest niezwykle istotne w rozwoju audiacji, ponieważ dziecko i jego muzyczne potrzeby traktowane są tu indywidualnie. Na samym początku wystarczą kołysanki, melodie nucone do uszka, rytmiczne wyliczanki, których całe mnóstwo ma w repertuarze każda mama. Są one bardzo cenne, podobnie jak śpiewanie dziecku (śpiewanie dziecku, a nie z dzieckiem, przynajmniej w początkowych etapach rozwoju audiacji) i każda muzyka uzyskiwana z "żywego" instrumentu.

Proces wstępnej audiacji, według Edwina E. Gordona, składa się z kilku stadiów.
tabela 2 poziom, 2 pion

Akulturacja (od narodzin do 2-4. roku życia)
  • Absorpcja - dziecko wsłuchuje się w dźwięki i "gromadzi je",
  • Reakcje przypadkowe - dziecko reaguje na słyszane dźwięki, ale w sposób nieskoordynowany i nieadekwatny,
  • Reakcje celowe - dziecko próbuje odnosić swoje reakcje do słyszanych dźwięków.
Imitacja (od 2-4. roku życia do 3-5. roku życia)
  • Pozbywanie się egocentryzmu - dziecko odkrywa, że jego paplanina nie pasuje do "otoczenia",
  • Przełamanie kodu - dziecko zaczyna naśladować dźwięki otoczenia (głównie motywy tonalne i rytmiczne).
Asymilacja (od 3-5. roku życia do 4-6. roku życia)
  • Samoobserwacja - dziecko zaczyna zauważać brak koordynacji pomiędzy śpiewem, ruchem i oddychaniem,
  • Koordynacja - dziecko potrafi skoordynować śpiew z ruchem i oddychaniem.

Jakiej muzyki powinno słuchać dziecko?

Warto dbać o to, by dziecko doświadczało jak najbardziej urozmaiconej muzyki: od prostych, dziecinnych melodii, poprzez muzykę klasyczną i jazz, po dźwięki etniczne (nie skupiajmy się wyłącznie na muzyce zachodniego świata). Różne tonacje, różny rytm, bogactwo instrumentów. Dziecko będzie słuchać, porównywać, odróżniać poszczególne skale, wyczuwać zmianę metrum, tonacji, barwy dźwięku. Sprzyja temu muzyka bez tekstu -  słowa zmuszają dziecko do koncentrowania się na ich treści, a nie na muzyce.
W rozwoju audiacji bardzo istotny jest ruch towarzyszący muzyce. Nie chodzi tu o wyuczone ruchy, o klaskanie czy maszerowanie do rytmu, lecz o swobodne, intuicyjne, płynne ruchy.  Początkowo samych ramion, górnej części tułowia, później całego ciała.

Jaka jest rola rodziców w edukacji muzycznej dziecka?

Rola rodziców w edukacji muzycznej metodą Edwina E. Gordona jest nie do przecenienia. To oni wprowadzają dziecko w świat muzyki od pierwszych chwil jego życia, to oni są w stanie zapewnić mu indywidualne podejście, odpowiadając na jego muzyczną dojrzałość i potrzeby. Dbajmy o rozwój wrażliwości muzycznej naszych dzieci, pamiętając, że edukacja muzyczna maluchów nie musi się ograniczać do nauki słów piosenek prezentowanych później na przedszkolnych "pokazach dla rodziców".

Czekamy na Wasze komentarze w jaki sposób podchodzicie do edukacji muzycznej swoich dzieci.

Kawa w ciąży: czy można ją pić i czy jest bezpieczna? Skutki przyjmowania kofeiny w ciąży

dziewczynka, maluch, muzyka, pianino
Wychowanie
Muzyka czyni cuda: rozwija, relaksuje, leczy
Chcesz, by twoje dziecko było świetne z matematyki i błyskawicznie uczyło się obcych słówek? Zadbaj o to, by miało kontakt z muzyką, która nie tylko rozwija, ale i uwalnia od stresu, a nawet leczy.

Muzyka korzystnie wpływa na mózg dziecka, pomaga rozładowywać napięcia, zmniejsza lęk i ból. Dlatego warto postarać się, by dziecko poznało ją jak najwcześniej. Przeczytaj,   jak wspierać rozwój muzyczny dziecka, jaką muzyką je otaczać  i jakimi metodami uczyć je gry na instrumentach . Dowiedz się także na czym polega muzykoterapia.  Jak muzyka wpływa na rozwój dziecka? Eksperymenty prowadzone w Japonii pokazały, że dzieci, które miały zajęcia muzyczne, lepiej przyswajały nowe wiadomości, lepiej radziły sobie z matematyką oraz językami obcymi  i nie miały problemów z koncentracją. Sprawdź, dlaczego twoje dziecko ma problem z koncentracją. Można mu pomóc! Skąd ten efekt? Ano stąd, że słuchanie muzyki korzystnie wpływa na mózg dziecka, aktywizując połączenia między komórkami nerwowymi. Pierwsze 6 lat życia to najważniejszy okres dla rozwoju układu nerwowego i mózgu. Dlatego tak ważne jest, by edukację muzyczną zacząć jak najwcześniej. Jak rozwijać inteligencję muzyczną dziecka? 1. Kształtowanie słuchu Dotykowe zgadywanki. Włóż do torby kilka przedmiotów, np. klucze, elektryczną szczotkę do zębów, pudełko po zapałkach, szeleszczący papier, folię. Namów malca, by zamknął oczy i na podstawie dźwięku odgadywał, jaki przedmiot wyjmujesz z torby. Od 3. roku życia. Słuchanie ciszy. Poproś dziecko, by zamknęło oczy i opowiadało Ci, co słyszy (np. gotującą się wodę, samochody, tramwaje). Od 4. roku życia. 2. Nauka śpiewania Śpiewanie słów. Słowa, które maluch potrafi już powiedzieć: np. „mama”, „tata”, staraj się śpiewać. Moduluj swój głos, mówiąc maluszkowi, że śpiewamy jak ptaszki (wysoko) lub jak niedźwiedzie (nisko). Od 2. roku życia. Klaskanie i tupanie. Śpiewając Wasze ulubione piosenki, wyklaskujcie i wytupujcie ich rytm. Od...

Wychowanie
Mały muzyk - 3 ważne pytania o muzykę
Muzyka jest bliska dziecku, bo zaspokaja jedną z jego podstawowych potrzeb – potrzebę radości.

Muzyka uwrażliwia, bywa lekarstwem na smutki, kształtuje i pogłębia życie uczuciowe. Daje dzieciom radość i spokój. 1. Kiedy dziecko powinno zetknąć się z muzyką? Im szybciej, tym lepiej!  Pierwsze spotkania z muzyką można zacząć w okresie niemowlęcym, a nawet ... jeszcze wcześniej. Dzieci, które miały okazję słuchać kojących dźwięków już w łonie mamy, lepiej śpią, szybciej się rozwijają, a nawet pamiętają muzykę, której słuchały przed narodzeniem. Przeczytaj także: W ciąży słuchaj muzyki Dla noworodka najlepszą muzyką jest głos  mamy, który dociera do niego wcześniej niż obraz jej twarzy. Sprawdź także: Kołysanki z płyty - galeria Gdy dziecko zaczyna chodzić i wymawia pierwsze słowa , następuje wielki przełom w jego „muzykalności”. Z upodobaniem zaczyna wydobywać dźwięki z różnych przedmiotów. To są jego pierwsze kontakty z „instrumentami”.  Polegają np. na uderzaniu łyżką w pokrywkę garnka, potrząsaniu  grzechotką czy  pudełkiem wypełnionym grochem, kamyczkami albo ryżem, nasłuchiwaniu, jak krople deszczu uderzają o szybę. Kilkunastomiesięczne dziecko  reaguje na muzykę spontanicznie. Zaczyna „śpiewać”, gdy tylko usłyszy organy w kościele, a jeśli jest szczególnie wrażliwe, pod wpływem przejmującej melodii potrafi nawet zapłakać. Maluchy inaczej zachowują się, gdy muzyka jest skoczna i wesoła, wyraźnie zadowolone śmieją się, klaszczą w rączki, tańczą, uruchamiając całe ciało. Początkowo są to spontaniczne, nieuświadomione reakcje, lecz w miarę obcowania z muzyką dzieci zaczynają mieć wyraźne upodobania. Dwulatek uśmiecha się, gdy słyszy swoją ulubioną piosenkę, zazwyczaj potrafi już odtwarzać ruchem nastrój, tempo, charakter muzyki i własne uczucia z nią związane. Potrafi także coś zaśpiewać. [CMS_PAGE_BREAK] 2. Czy...

dzieci i instrumenty muzyczne
fotolia.com
Rozwój
Gordonki - zajęcia umuzykalniające dla dzieci
Uzdolnienia muzyczne są wrodzone i ma je każde dziecko – chociaż nie u każdego dziecka są one jednakowe. Rodzice mogą rozwijać u swoich dzieci wrażliwość muzyczną. Przeczytaj, co takiego dają dzieciom zajęcia muzyczne prowadzone metodą Edwina E. Gordona – popularne gordonki.

Na gordonki mogą przychodzić już niemowlęta i kobiety w ciąży (dziecko w łonie mamy przecież już słyszy). Teoretycznie dziecko najbardziej chłonie muzykę do 9. roku życia, ale gordonki są zazwyczaj przeznaczone dla dzieci do 3. roku życia. Taki wczesny kontakt z muzyką ma mnóstwo zalet. Przede wszystkim wspomaga naturalny proces rozumienia muzyki i rozwija zdolności muzyczne . To cenne dla wszystkich dzieci, nie tylko dla tych, których rodzice chcieliby, żeby ich niemowlak został w przyszłości profesjonalnym muzykiem. Dlaczego? Śpiew i rozumienie muzyki to ważny punkt wyjścia do ogólnego rozwoju dziecka: rozwoju mowy, słuchu, komunikacji.    Po drugie, kontakt z muzyką po prostu ubogaca człowieka. Ale muzyka z radia czy innych mediów to tylko półśrodek. Gordonki uczą dzieci i rodziców obcować z żywą muzyką . Właśnie to powinni wiedzieć rodzice, którzy chcą zapisać swoje dziecko na zajęcia umuzykalniające, chociaż gordonki są prowadzone na podstawie gruntownie przemyślanej teorii.   Gordonki – zajęcia oparte na teorii Edwarda E. Gordona Te zajęcia dla małych dzieci oparte są na idei muzyka i pedagoga z amerykańskiego University of Carolina Edwarda E. Gordona, że muzyki należy uczyć się jak najwcześniej. Możliwości uczenia się człowieka są bowiem największe właśnie w momencie narodzin. Rzeczy, których dziecko uczy się w pierwszych 5 latach życia są podstawą dla jego późniejszej edukacji. Dlatego E. E. Gordon opracował swoją metodę właśnie tak, by oswajać z muzyką małe dzieci . Jego metoda jest dedykowana przede wszystkim dzieciom w wieku żłobkowym i ma być alternatywą dla tradycyjnej, "sztywnej" edukacji muzycznej. Gordon chciał, żeby po jego zajęciach dzieci były otwarte na muzykę, żeby ją rozumiały i kochały. Nie dla jakichś dodatkowych zalet, ale dlatego, że jest piękna. Pedagog był twórcą oryginalnej teorii...

Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko
Aktualności
Kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko? Przepisy w 2023
Ewa Janczak-Cwil
rekrutacja do szkół podstawowych
Aktualności
Rekrutacja do szkoły podstawowej 2023: zasady, zapisy. Kiedy zaczyna się nabór?
Ewa Janczak-Cwil
przedszkole integracyjne
Edukacja
Przedszkole integracyjne: co to jest, dla kogo? Program
Magdalena Drab
Rekrutacja do szkół średnich: jak wygląda, ważne terminy, obliczanie punktów
Aktualności
Rekrutacja do szkół średnich: kiedy składa się papiery do liceum? Kalendarz 2023
Luiza Słuszniak
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi
Prawo i finanse
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi – aktualne przepisy
Ewa Janczak-Cwil
Wielki Post: co to jest, ile trwa, historia, symbole
Święta i uroczystości
Wielki Post: ile trwa, historia, symbole, jak się go obchodzi? Kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku?
Luiza Słuszniak
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu
Święta i uroczystości
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu i czy są obowiązkowe
Luiza Słuszniak
kiedy wakacje
Aktualności
Kiedy wakacje w 2023 roku – początek i zakończenie, jak planować letni wypoczynek?
Ewa Janczak-Cwil
Opieka nad żoną po porodzie
Prawo i finanse
Opieka nad żoną po porodzie 2023: kto ma prawo do zwolnienia i na jak długo?
Joanna Biegaj
Czy alimenty wlicza się do dochodu
Prawo i finanse
Czy alimenty wlicza się do dochodu: czy liczą się do zasiłku rodzinnego i do kredytu?
Milena Oszczepalińska
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Uczeń
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Luiza Słuszniak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
Pewniaki na egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Język polski
Pewniaki na egzaminie ósmoklasisty: co warto powtórzyć przed egzaminem z języka polskiego?
Luiza Słuszniak
AMR, schemat żywienia niemowląt
Dieta
Schemat żywienia niemowląt: aktualne zalecenia 2023
Magdalena Drab
olej z wiesiołka
Starania o dziecko
Olej z wiesiołka na płodność: czy pomaga zajść w ciążę?
Magdalena Drab
poród w szpitalu
Poród naturalny
Chwyt Kristellera – co to jest, jak wygląda, czym grozi i czy to legalne?
Luiza Słuszniak
Edukacja
Rodzaje przedszkoli: poznaj typy przedszkoli, by wiedzieć, które będzie najlepsze dla twojego dziecka
Luiza Słuszniak
Egzamin ósmoklasisty 2022  z języka polskiego. Zakres materiału
Uczeń
Egzamin ósmoklasisty 2023 z języka polskiego: co trzeba umieć, zakres materiału
Luiza Słuszniak