Nauka języka – wskazówki praktyczne
Nauka języka obcego ma swój dekalog. Pamiętając o kilku zasadach, zapewnimy dziecku idealne warunki do przyswojenia sobie angielskiego.
- British Council
Małym dzieciom dużo łatwiej jest nauczyć się angielskiego, jeżeli zapewni im się właściwy rodzaj ćwiczeń i zabaw językowych, podczas których będą miały wsparcie dorosłego używającego technik znanych z „języka nianiek”. Pamiętajmy więc, że:
• Małe dzieci potrzebują czuć się bezpiecznie i wiedzieć, że są konkretne powody, dla których używa się języka angielskiego
• Ćwiczenia muszą być powiązane z już znanymi dzieciom interesującymi elementami życia codziennego, np. czytanie i oglądanie angielskich książeczek z obrazkami, mówienie rymowanek po angielsku, jedzenie „angielskich” przekąsek.
• Ćwiczenia są na bieżąco komentowane przez dorosłego, który opowiada, co się właśnie dzieje, i uzupełniane dialogami z użyciem elementów „języka nianiek”.
• Zajęcia z angielskiego są zabawne i ciekawe oraz koncentrują się wokół pojęć, które dzieci już rozumieją w swym ojczystym języku. W ten sposób dzieci nie uczą się dwóch rzeczy naraz – nowego pojęcia i nowego języka – ale po prostu uczą się angielskiego, by rozmawiać o czymś, co już znają.
• Gdy tylko to możliwe, korzysta się z różnych rekwizytów, gdyż pomaga to w zrozumieniu i wzbudza ogólne zainteresowanie.
Najpierw rozumiemy, potem mówimy
Poziom rozumienia zawsze przewyższa poziom mówienia. Małe dzieci mają szczególne zdolności rozumienia, gdyż ucząc się ojczystego języka nauczyły się sztuki rozumienia korzystając z przeróżnych kontekstów. Maluchy niekoniecznie rozumieją wszystko, co słyszą w swym ojczystym języku, ale pojmują sens wypowiedzi – wygląda to tak, że rozumiejąc kilka istotnych słów, rozszyfrowują znaczenie całości wykorzystując przy tym przeróżne wynikające z kontekstu wskazówki. Zachęcone, szybko zaczną stosować swoje umiejętności „wychwytywania” sensu również w wypowiedziach angielskich.
Naturalna frustracja
Gdy nauka angielskiego straci już swój pierwszy urok nowości niektóre małe dzieci, zwłaszcza chłopcy, zaczynają odczuwać frustrację, ponieważ nie umieją wyrażać swoich myśli po angielsku. Inne dzieci chcą szybko mówić po angielsku, tak samo jak w swym ojczystym języku. Frustrację często można pokonać ucząc dzieci w języku angielskim czegoś, czym mogą się potem popisywać, np. „Umiem policzyć do 12 po angielsku” lub bardzo prostych rymowanek.
Reakcja na błędy
Dzieciom nie powinno się mówić, ze popełniły błąd, gdyż każda taka sytuacja od razu demotywuje. Błędy mogą być naturalną częścią procesu rozszyfrowywania zasad angielskiej gramatyki, albo mogą wynikać z niewłaściwej wymowy. „I goed” wkrótce zmieni się w „went”, jeżeli dziecko będzie słyszało, jak dorosły potwierdza „yes, you went”. Podobnie będzie, gdy dorosły w odpowiedzi na „zee bus” będzie powtarzać „the bus”. Tak samo jak podczas nauki języka ojczystego, jeśli dzieci mają okazję słuchać, gdy dorosły powtarza ich wypowiedź w poprawny sposób, same z czasem skorygują swój sposób mówienia.
Czytanie
Dzieci, które umieją już czytać w swoim ojczystym języku, zwykle chcą się dowiedzieć, jak się czyta po angielsku. Wiedzą już jak rozszyfrowywać słowa napisane w ich ojczystym języku i, jeżeli nikt nie powie im jak czytać po angielsku, może się zdarzyć, że zastosują przy tym zasady czytania w ich języku ojczystym, przez co będą czytać angielskie słowa w niewłaściwy sposób.
Zanim małe dzieci poznają zasady czytania po angielsku, muszą poznać nazwy 26 liter alfabetu i odpowiadające im głoski. Angielski ma 26 liter, ale około 44 głosek (w standardowym angielskim) i aby uniknąć pomieszania lepiej zapoznać dziecko z resztą głosek dopiero, gdy będzie ono bardziej zaawansowane w języku i w czytaniu.
Początki nauki czytania po angielsku są łatwiejsze, jeśli dzieci znają już słowa i zwroty, które próbują przeczytać. Wiele dzieci samodzielnie dochodzi do tego, jak czyta się po angielsku, jeżeli wcześniej dorosły czytał i pokazywał im książeczki z obrazkami, albo, jeżeli uczyły się rymowanek, gdyż najprawdopodobniej sporo z tego zapamiętały. Czytanie tego, co znają na pamięć, to ważny krok w nauce czytania, gdyż dzięki temu dzieci samodzielnie mogą rozszyfrowywać, jak czyta się proste słowa. Gdy dziecko ma już spory zbiór słów, które potrafi przeczytać, zaczyna czuć się na tyle pewnie, że można rozpocząć bardziej usystematyzowaną naukę.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Odwiedź stronę LearnEnglish Parents