Pierwsze dni w przedszkolu to dla dziecka nowe otoczenie i nieznajome twarze. Nie oznacza to jednak, że nie można pomóc maluchowi w przystosowaniu się do tej zmiany.
Eksperci programu Akademia Misia Haribo radzą, jakie zachowania rodziców i opiekunów ułatwią naszym pociechom odnalezienie się w nowej roli.
Rozstanie z rodzicami
Lęk przed rozstaniem z rodzicami to zazwyczaj pierwsza i największa trudność, którą przezwyciężyć muszą przedszkolaki. Uczucie to towarzyszy zwłaszcza maluchom przebywającym dotychczas wyłącznie z mamą. Dodatkowo, im młodsze dziecko, tym rozstania znosi mniej chętnie. „Nie jest prawdą, że dziecko wyrwane z objęć mamy, szybciej o niej zapomina i chętniej rozpoczyna zabawę z kolegami. Czasem właśnie wtedy ma do rodziców więcej żalu i pretensji“ – zauważa Krystyna Zielińska, psycholog-logopeda, ekspert Akademii Misia Haribo. W takiej sytuacji najważniejsze jest okazywanie dziecku zrozumienia. „Pozwólmy maluchowi się wypłakać. Wytłumaczmy też, że wszystkie dzieci rozstają się z mamą i idą do przedszkola” – dodaje. Przezwyciężenie lęku będzie dla naszej pociechy dużo łatwiejsze, jeśli sale przedszkolne, w których ma codziennie przebywać, okażą się przyjazne, kolorowe i wesołe, a materiały dydaktyczne stosowane w trakcie zajęć będą ciekawe i różnorodne.
Aby przyczynić się do tworzenia takich właśnie placówek, Akademia Misia Haribo wspomaga przedszkola publiczne dodatkowymi pomocami naukowymi w postaci m.in. zeszytów ćwiczeń oraz gier planszowych i przyborów plastycznych, które można wygrać w konkursach Akademii.
Brak samodzielności
Po przekroczeniu progu przedszkola maluchy często napotykają problemy wynikające z braku samodzielności. Nie wszystkie dzieci potrafią bez pomocy dorosłych wiązać buciki, zapinać sweter, jeść czy korzystać z toalety. Zdaniem Krystyny Zielińskiej, rodzice mniej samodzielnych maluchów powinni wybierać dla swoich pociech praktyczne ubranka (np. buty na rzepy czy bluzki wkładane „przez głowę”), aby dziecko nie czuło się zawstydzone w gronie rówieśników. Istotne jest, aby chwalić malucha za każdy nawet najmniejszy sukces i utwierdzać go w przekonaniu, że już wkrótce nauczy się wykonywania czynności, które sprawiają mu trudność.
Zabawy z grupie
Może się także zdarzyć, że dziecko nie potrafi bawić się z rówieśnikami – nie chce dzielić się ulubioną zabawką lub nie umie wchodzić w role, których wymaga od niego scenariusz zabawy. W takiej sytuacji rodzice powinni zachęcać swoje pociechy do zabawy z kolegami i koleżankami, pamiętając jednak, by nie nalegać, jeśli nie mają na to ochoty. ”Dajmy dzieciom szansę bawić się według własnego scenariusza, a innym razem zaproponujmy zabawę według naszych reguł. Dzięki temu maluchy niepostrzeżenie podporządkują się określonym rolom i wymaganiom” – radzi Krystyna Zielińska.
Propozycje ciekawych zajęć, które pomogą naszym pociechom w zrozumieniu reguł wspólnej nauki i zabawy oferuje także Internetowa Akademia Misia Haribo na stronie www.haribo.com" www.haribo.com. Dzięki zawartym tam scenariuszom zajęć nauczyciele przedszkolni otrzymają niezastąpioną pomoc, a wszyscy rodzice i opiekunowie - propozycje zabaw, które przeprowadzić można również w rodzinnym gronie.
Dokuczanie rówieśnikom
Dzieci potrafią być bezwzględne w traktowaniu rówieśników. Każda odmienność może być pretekstem do zabawy kosztem innych. „Kiedy maluch sygnalizuje, że koledzy mu dokuczają, należy porozmawiać
z nim, pokazać mu jego atuty. To pozwoli nabrać pewności siebie i pomoże odpierać ataki ze strony rówieśników” – mówi Krystyna Zielińska. Jednocześnie należy wytłumaczyć dziecku, że takie zachowania są naganne i sprawiają przykrość innym.
Zajęcia plastyczne
Lekcja plastyki czy zajęcia z rysunku także mogą okazać się źródłem problemów małego przedszkolaka. Niektóre maluchy mają mniejsze zdolności manualne od swoich rówieśników. Nie lubią rysować, wycinać, nie wspominając już o malowaniu węglem, wydzieraniu czy wyplataniu ze sznurków.
Aby zachęcić malucha do przygody z plastyką, należy chwalić wszystkie dzieła małego artysty oraz razem z nim wykorzystywać coraz to nowe techniki. „Istotne jest, aby nie zachęcać maluchów do rywalizacji poprzez stosowanie porównań i stawianie innych za przykład, bo to bardziej zniechęca do podejmowania wysiłków niż mobilizuje” – zauważa Krystyna Zielińska. Dodatkowej motywacji do rozwoju wyobraźni, wrażliwości estetycznej i zdolności manualnych dostarczaja najmłodszym udział w konkursach plastycznych takich, jakie organizuje Akademia Misia Haribo. Możliwość wspólnej zabawy w rysowanie na zadany temat oraz wygrania nagród i spotkania z Misiem Haribo daje przedszkolakom poczucie, że ich zaangażowanie jest docenione. Dzieci przekonują się, że warto być aktywnym nawet wówczas, kiedy dana czynność początkowo sprawia trudność.
Niejadki
Aby ułatwić maluchom adaptację w pierwszej placówce edukacyjnej, pamiętajmy, że w każdej sytuacji dziecko, podobnie jak dorosły, ma prawo do poszanowania jego upodobań kulinarnych. Zdarza się, że tuż po przekroczeniu progu przedszkola nasz maluch traci dobry humor, gdy dowiaduje się, że w jadłospisie znajduje się znienawidzona potrawa. Nie zmuszajmy naszej pociechy do jedzenia tego, czego naprawdę nie lubi. Taka presja najczęściej wywołuje efekt odwrotny od zamierzonego. Najważniejsze jest, aby przedszkolak był pogodny i spokojny, nawet jeśli przez jakiś czas będzie trochę głodny.
Więcej porad dotyczących problemów przedszkolaków, wychowania i żywienia dzieci znaleźć można na polskiej stronie www.haribo.com" w dziale Akademia Misia Haribo.
Warszawa, 9 sierpnia 2007 r.
Edukacja prowadzona we wczesnych latach dziecka, przede wszystkim w przedszkolu, ma ogromny wpływ na dalszy rozwój małego człowieka. Badania naukowe wskazują na wyraźny związek między nauczaniem przedszkolnym, a przyszłymi osiągnięciami w nauce. Nauka poprzez zabawę Umysł małego człowieka jest w tym okresie bardzo chłonny na nowe informacje. Należy jednak zadbać o odpowiednie przekazywanie wiedzy. Ponieważ przedszkolaki nie mają wyrobionej trwałej uwagi i nie potrafią skupić się przez dłuższy czas na jednej czynności, dlatego najlepszym sposobem na naukę jest dla nich zabawa. Dzięki temu dzieci mimowolnie przyswajają nowe informacje i zdobywają kolejne umiejętności. Ponadto udowodniono, że szybciej i lepiej zapamiętujemy, gdy nauce towarzyszą pozytywne emocje. Świat pełen zabaw, jakim dla dziecka powinno być przedszkole, jest ważny również z innego powodu. Codzienny kontakt z ukochaną panią przedszkolanką i kolegami oraz ciekawe zabawy sprawiają, że rozstania z rodzicami są dla malucha mniej stresujące, a czas rozłąki mija dużo szybciej. Interesujące zajęcia Zajęcia prowadzone w przedszkolu powinny rozbudzać i rozwijać różnorodne zainteresowania dzieci. „Przygotowywanie przedstawień, rytmika, gra na najprostszych instrumentach (np. bębenek, trójkąt) to tylko przykłady, jak ciekawie zorganizować czas spędzany w przedszkolu” – mówi Anna Gruszczyńska, pedagog i wieloletni dyrektor przedszkola Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. „Dla maluchów często jest to pierwszy kontakt z muzyką, tańcem czy teatrem, który może przerodzić się w ich przyszłą pasję” – dodaje Anna Gruszczyńska. Bardzo istotne w rozwoju dziecka są także zajęcia plastyczne, które kształtują kreatywność małego człowieka. Dlatego wychowawcy powinni zachęcać do spontanicznego tworzenia prac nie tylko samodzielnie, ale również wspólnie z rówieśnikami....
Najbardziej efektywnie dzieci uczą się w trakcie zabawy. Jednym z czynników wpływających na rozwój ich kreatywności jest wykonywanie prac plastycznych. W ten sposób maluchy nie tylko miło spędzają czas, ale również ćwiczą manualną zręczność, kształtują zmysł estetyczny i własne upodobania. Rysowanie i malowanie to jedna z ulubionych form dziecięcej zabawy. Nietrudno zauważyć, z jaką radością nasze pociechy przekładają na papier codzienne doświadczenia. Twórczość plastyczna stymulowana jest oczywiście przez obserwację rzeczywistości. Każdy rodzic czy opiekun doskonale wie, że jego dziecko najchętniej rysuje to, co zna i lubi. Dlatego warto zachęcać dzieci do odwzorowania rzeczywistości, którą na co dzień poznają różnymi zmysłami. Zaangażuj wszystkie zmysły Zabawy bazujące na różnorodnych doświadczeniach zmysłowych będą doskonałym wstępem do wykonania prac plastycznych, zwłaszcza, że u najmłodszych nie wykształciła się jeszcze tzw. trwała uwaga. Różnicując charakter aktywności proponowanej dzieciom , z pewnością dodamy im zapału do poznawania otoczenia. Jeśli więc najpierw porozmawiamy z naszymi pociechami na temat rysunku albo będziemy zachęcać je do malowania przedmiotów lub zwierzątek, których odgłosy wcześniej wspólnie naśladowaliśmy, dziecko ze zdwojoną energią zabierze się do wykonania pracy plastycznej. Możemy również połączyć doznania smakowe i dotykowe ze wzrokowymi. Dając naszym pociechom do spróbowania różne owoce, umożliwiając ich dotknięcie i rozpoznanie kształtu, możemy jednocześnie zachęcić, by potem odgadły i narysowały odpowiedni owoc na podstawie jego wyglądu i smaku. Np. jeśli poprosimy o wykonanie wydzieranki przedstawiającej coś kwaśnego i owalnego, maluch bez trudu rozpozna cytrynę. Do tego celu wykorzystać można także żelki Haribo, np. słodkie Złote Misie, Kwaśne Języczki, Dinozaury czy Owoce leśne -...
Dla przedszkoli, które zgłosiły chęć udziału w Akademii Misia Haribo, zostanie zorganizowany konkurs plastyczny na temat „Mój dzień z misiem”. Nagrodami w nim będą materiały dydaktyczne, urządzenia do ćwiczeń ruchowych, gry edukacyjne, a także wizyty Akademii Misia Haribo. Co Akademia Misia Haribo proponuje przedszkolom? Przed rozpoczęciem Akademii Misia Haribo wśród losowo wybranych przedszkoli przeprowadzono audyt sprawdzający potrzeby placówek i ich chęć zaangażowania się w tego typu projekt. Jego wyniki potwierdziły słuszność planowanych w ramach programu działań. W związku z tym do przedszkoli publicznych z całej Polski przesłano oficjalne zaproszenia i formularze potrzebne do zgłoszenia udziału. Lista placówek, do których wysłano listy, została przygotowana m.in. na podstawie zestawienia Ministerstwa Edukacji Narodowej. Przedszkola a uczestnictwo Dla przedszkoli, które zgłosiły chęć udziału w Akademii Misia Haribo, zostanie zorganizowany konkurs plastyczny na temat „Mój dzień z misiem”. Nagrodami w nim będą materiały dydaktyczne, urządzenia do ćwiczeń ruchowych, gry edukacyjne, a także wizyty Akademii Misia Haribo. W ten sposób firma Haribo będzie wspomagać tworzenie nowoczesnych, kolorowych i dysponujących niezbędnymi pomocami naukowymi przedszkoli, w których dzieci potrafią się śmiać, bawić i uczyć. Wszystkie prace plastyczne nadesłane w ramach konkursu zostaną następnie zlicytowane, a zebrane w ten sposób pieniądze organizatorzy Akademii Misia Haribo przekażą na cel charytatywny wskazany przez Radę Programową. Inne korzyści Dodatkową zaletą udziału w programie jest możliwość wymiany doświadczeń i poglądów z ekspertami zasiadającymi w Radzie Programowej Akademii, którzy służą wychowawcom przedszkolnym pomocą w pracy z dzieci. Zabawy i ćwiczenia edukacyjne zamieszczone na stronie internetowej www.haribo.com - w dziale...