Wychowawcy przedszkolni niejednokrotnie stają przed dylematem, jaką zabawę zaproponować dziś dzieciom. Nawet najbardziej pomysłowemu nauczycielowi w pewnym momencie kończą się ciekawe koncepty.
Podczas zajęć z dziećmi można wykorzystywać gotowe scenariusze oraz korzystać z wzorów zaproponowanych w pismach dla wychowawców. Warto jednak czasami puścić wodze fantazji i zdecydować się na własny pomysł. Przy wymyślaniu gier i zabaw dla przedszkolaków należy jedynie pamiętać o kilku zasadach.
Zaangażuj wszystkie zmysły przedszkolaka
Proponowane zabawy powinny angażować wszystkie zmysły – rozwijać nie tylko zmysł dotyku, smaku, wzroku, ale również utrwalać w pamięci dziecka obrazy, kształty i kolory poprzez bezpośrednie doświadczenia. Dla etapu rozwojowego przedszkolaka każda zabawa połączona z osobistym doznawaniem jest najlepszą formą uczenia się i poznawania świata. Przy okazji dzieci ćwiczą również koordynację ruchową i orientację przestrzenną.
– Jeśli coś nowego dla dziecka zostanie poparte obrazem, który dodatkowo pojawi się w wyobraźni (rozpoznawanie bez kontroli wzroku), to na pewno pozostanie na dłużej w pamięci dziecka – wyjaśnia pedagog Halina Żórawińska, ekspert Akademii Misia Haribo. – Możemy wtedy mówić o większej skuteczności uczenia się. Wiąże się to oczywiście z faktem, że rozwój poznawczy dziecka początkowo jest na etapie sensomotorycznym, później zaś przedoperacyjnym. Natomiast po ukończeniu 7. roku życia dziecko wchodzi w tzw. okres operacji konkretnych oraz logicznego myślenia, co umożliwia mu naukę szkolną – dodaje Halina Żórawińska.
Zabawa dla wszystkich
Zabawy grupowe należą do jednych z najbardziej wartościowych zajęć. Jedną z funkcji jakie pełni przedszkole, jest nauczenie dziecka zasad funkcjonowania w gronie rówieśników, a także późniejszego sposobu znalezienia własnego miejsca w społeczeństwie. Gry, angażujące wszystkich przedszkolaków uczą współpracy i budowania kontaktów społecznych poprzez zachęcanie dzieci do działania w grupie.
Szukaj inspiracji
W codziennej pracy warto poszukiwać nowych pomysłów. Oprócz specjalistycznych czasopism i publikacji ich nieocenionym źródłem jest internet. Na rozmaitych stronach można znaleźć nie tylko gotowe scenariusze, ale również inspiracje dla własnych działań oraz materiały, które są znakomitym uzupełnieniem zajęć. Jedną z takich stron jest Internetowa Akademia Misia Haribo (www.haribo.com). Zamieszczone tam ćwiczenia edukacyjne oraz gry on-line zostały opracowane z udziałem ekspertów – pedagogów i psychologów dziecięcych.
Propozycje Akademii Misia Haribo
Poniżej przedstawione są zabawy, które mogą być inspiracją dla każdego wychowawcy przedszkolnego. Do każdej z nich można dołączyć dodatkowe elementy w zależności od kreatywności dzieci i nauczyciela.
1. Rozpoznaj drzewo – ćwiczenie pamięciowo-dotykowe
Zabawę można zaproponować w przedszkolnym ogródku (jeśli istnieje taka możliwość) lub podczas wycieczki. Każde dziecko wybiera swoje drzewo i przez 2 minuty je ogląda, dotyka, tak aby dokładnie je zapamiętać. Następnie z zamkniętymi, a najlepiej zawiązanymi, oczami jest prowadzone przez wychowawcę do dwóch różnych drzew. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie wybranego wcześniej przez siebie drzewa.
2. Tajemna skrzynia.
Tę zabawę można poprowadzić w sali lub na przedszkolnym podwórku. Potrzebna jest skrzynia lub duży karton zamykany od góry. Do skrzyni dzieci wrzucają różne przedmioty: gładki, szorstki, miękki, twardy itp. Przedszkolaki powinny wcześniej dokładnie obejrzeć, dotknąć i zapamiętać wykorzystywane w zabawie przedmioty. Następnie wkładają rękę do skrzyni i bez patrzenia na wylosowaną rzecz, muszą odgadnąć, co to za przedmiot.
3. Bufet smakowy - zabawa rozwijająca zmysł smaku
Na stole znajduje się jedzenie, które podzielone jest na kilka grup smakowych.
Słone (np. słone paluszki)
Kwaśne (np. kawałeczek cytryny lub kwaśne żelki Haribo (Frytki, Kwaśne Języczki)
Gorzkie (np. grejpfrut)
Słodkie (np. truskawka lub tradycyjne żelki Haribo „Złoty Miś”)
Dzieci próbują z każdego bufetu, a następnie zawiązują oczy. Wychowawca podaje im po kawałeczku z każdego smaku. Dzieci muszą nazwać smak i rozpoznać jedzenie wykorzystane w bufetach.
Już niedługo na stronie Akademii Misia Haribo dostępne będą scenariusze zabaw, opracowane przy udziale specjalistów, które z powodzeniem można wykorzystać podczas zajęć w przedszkolu. Odwiedź wkrótce Internetową Akademię Misia Haribo na www.haribo.com.
Warszawa, 17 maja 2007 r.
Edukacja prowadzona we wczesnych latach dziecka, przede wszystkim w przedszkolu, ma ogromny wpływ na dalszy rozwój małego człowieka. Badania naukowe wskazują na wyraźny związek między nauczaniem przedszkolnym, a przyszłymi osiągnięciami w nauce. Nauka poprzez zabawę Umysł małego człowieka jest w tym okresie bardzo chłonny na nowe informacje. Należy jednak zadbać o odpowiednie przekazywanie wiedzy. Ponieważ przedszkolaki nie mają wyrobionej trwałej uwagi i nie potrafią skupić się przez dłuższy czas na jednej czynności, dlatego najlepszym sposobem na naukę jest dla nich zabawa. Dzięki temu dzieci mimowolnie przyswajają nowe informacje i zdobywają kolejne umiejętności. Ponadto udowodniono, że szybciej i lepiej zapamiętujemy, gdy nauce towarzyszą pozytywne emocje. Świat pełen zabaw, jakim dla dziecka powinno być przedszkole, jest ważny również z innego powodu. Codzienny kontakt z ukochaną panią przedszkolanką i kolegami oraz ciekawe zabawy sprawiają, że rozstania z rodzicami są dla malucha mniej stresujące, a czas rozłąki mija dużo szybciej. Interesujące zajęcia Zajęcia prowadzone w przedszkolu powinny rozbudzać i rozwijać różnorodne zainteresowania dzieci. „Przygotowywanie przedstawień, rytmika, gra na najprostszych instrumentach (np. bębenek, trójkąt) to tylko przykłady, jak ciekawie zorganizować czas spędzany w przedszkolu” – mówi Anna Gruszczyńska, pedagog i wieloletni dyrektor przedszkola Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. „Dla maluchów często jest to pierwszy kontakt z muzyką, tańcem czy teatrem, który może przerodzić się w ich przyszłą pasję” – dodaje Anna Gruszczyńska. Bardzo istotne w rozwoju dziecka są także zajęcia plastyczne, które kształtują kreatywność małego człowieka. Dlatego wychowawcy powinni zachęcać do spontanicznego tworzenia prac nie tylko samodzielnie, ale również wspólnie z rówieśnikami....
Najbardziej efektywnie dzieci uczą się w trakcie zabawy. Jednym z czynników wpływających na rozwój ich kreatywności jest wykonywanie prac plastycznych. W ten sposób maluchy nie tylko miło spędzają czas, ale również ćwiczą manualną zręczność, kształtują zmysł estetyczny i własne upodobania. Rysowanie i malowanie to jedna z ulubionych form dziecięcej zabawy. Nietrudno zauważyć, z jaką radością nasze pociechy przekładają na papier codzienne doświadczenia. Twórczość plastyczna stymulowana jest oczywiście przez obserwację rzeczywistości. Każdy rodzic czy opiekun doskonale wie, że jego dziecko najchętniej rysuje to, co zna i lubi. Dlatego warto zachęcać dzieci do odwzorowania rzeczywistości, którą na co dzień poznają różnymi zmysłami. Zaangażuj wszystkie zmysły Zabawy bazujące na różnorodnych doświadczeniach zmysłowych będą doskonałym wstępem do wykonania prac plastycznych, zwłaszcza, że u najmłodszych nie wykształciła się jeszcze tzw. trwała uwaga. Różnicując charakter aktywności proponowanej dzieciom , z pewnością dodamy im zapału do poznawania otoczenia. Jeśli więc najpierw porozmawiamy z naszymi pociechami na temat rysunku albo będziemy zachęcać je do malowania przedmiotów lub zwierzątek, których odgłosy wcześniej wspólnie naśladowaliśmy, dziecko ze zdwojoną energią zabierze się do wykonania pracy plastycznej. Możemy również połączyć doznania smakowe i dotykowe ze wzrokowymi. Dając naszym pociechom do spróbowania różne owoce, umożliwiając ich dotknięcie i rozpoznanie kształtu, możemy jednocześnie zachęcić, by potem odgadły i narysowały odpowiedni owoc na podstawie jego wyglądu i smaku. Np. jeśli poprosimy o wykonanie wydzieranki przedstawiającej coś kwaśnego i owalnego, maluch bez trudu rozpozna cytrynę. Do tego celu wykorzystać można także żelki Haribo, np. słodkie Złote Misie, Kwaśne Języczki, Dinozaury czy Owoce leśne -...
Pierwsze dni w przedszkolu to dla dziecka nowe otoczenie i nieznajome twarze. Nie oznacza to jednak, że nie można pomóc maluchowi w przystosowaniu się do tej zmiany. Eksperci programu Akademia Misia Haribo radzą, jakie zachowania rodziców i opiekunów ułatwią naszym pociechom odnalezienie się w nowej roli. Rozstanie z rodzicami Lęk przed rozstaniem z rodzicami to zazwyczaj pierwsza i największa trudność, którą przezwyciężyć muszą przedszkolaki. Uczucie to towarzyszy zwłaszcza maluchom przebywającym dotychczas wyłącznie z mamą. Dodatkowo, im młodsze dziecko, tym rozstania znosi mniej chętnie. „Nie jest prawdą, że dziecko wyrwane z objęć mamy, szybciej o niej zapomina i chętniej rozpoczyna zabawę z kolegami. Czasem właśnie wtedy ma do rodziców więcej żalu i pretensji“ – zauważa Krystyna Zielińska, psycholog-logopeda, ekspert Akademii Misia Haribo. W takiej sytuacji najważniejsze jest okazywanie dziecku zrozumienia. „Pozwólmy maluchowi się wypłakać. Wytłumaczmy też, że wszystkie dzieci rozstają się z mamą i idą do przedszkola” – dodaje. Przezwyciężenie lęku będzie dla naszej pociechy dużo łatwiejsze, jeśli sale przedszkolne, w których ma codziennie przebywać, okażą się przyjazne, kolorowe i wesołe, a materiały dydaktyczne stosowane w trakcie zajęć będą ciekawe i różnorodne. Aby przyczynić się do tworzenia takich właśnie placówek, Akademia Misia Haribo wspomaga przedszkola publiczne dodatkowymi pomocami naukowymi w postaci m.in. zeszytów ćwiczeń oraz gier planszowych i przyborów plastycznych, które można wygrać w konkursach Akademii. Brak samodzielności Po przekroczeniu progu przedszkola maluchy często napotykają problemy wynikające z braku samodzielności. Nie wszystkie dzieci potrafią bez pomocy dorosłych wiązać buciki, zapinać sweter, jeść czy korzystać z toalety. Zdaniem Krystyny Zielińskiej, rodzice mniej...