Edukacja prowadzona we wczesnych latach dziecka, przede wszystkim w przedszkolu, ma ogromny wpływ na dalszy rozwój małego człowieka. Badania naukowe wskazują na wyraźny związek między nauczaniem przedszkolnym, a przyszłymi osiągnięciami w nauce.
Nauka poprzez zabawę
Umysł małego człowieka jest w tym okresie bardzo chłonny na nowe informacje. Należy jednak zadbać o odpowiednie przekazywanie wiedzy. Ponieważ przedszkolaki nie mają wyrobionej trwałej uwagi i nie potrafią skupić się przez dłuższy czas na jednej czynności, dlatego najlepszym sposobem na naukę jest dla nich zabawa. Dzięki temu dzieci mimowolnie przyswajają nowe informacje i zdobywają kolejne umiejętności. Ponadto udowodniono, że szybciej i lepiej zapamiętujemy, gdy nauce towarzyszą pozytywne emocje. Świat pełen zabaw, jakim dla dziecka powinno być przedszkole, jest ważny również z innego powodu. Codzienny kontakt z ukochaną panią przedszkolanką i kolegami oraz ciekawe zabawy sprawiają, że rozstania z rodzicami są dla malucha mniej stresujące, a czas rozłąki mija dużo szybciej.
Interesujące zajęcia
Zajęcia prowadzone w przedszkolu powinny rozbudzać i rozwijać różnorodne zainteresowania dzieci. „Przygotowywanie przedstawień, rytmika, gra na najprostszych instrumentach
(np. bębenek, trójkąt) to tylko przykłady, jak ciekawie zorganizować czas spędzany w przedszkolu” – mówi Anna Gruszczyńska, pedagog i wieloletni dyrektor przedszkola Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. „Dla maluchów często jest to pierwszy kontakt z muzyką, tańcem czy teatrem, który może przerodzić się w ich przyszłą pasję” – dodaje Anna Gruszczyńska. Bardzo istotne w rozwoju dziecka są także zajęcia plastyczne, które kształtują kreatywność małego człowieka. Dlatego wychowawcy powinni zachęcać do spontanicznego tworzenia prac nie tylko samodzielnie, ale również wspólnie z rówieśnikami.
Ważne jest, aby podczas zabaw angażowane były wszystkie zmysły dziecka. Czynności stymulujące smak, wzrok, węch, słuch i dotyk zapewniają harmonijny rozwój, a nauczanie poprzez takie zabawy przynosi najwięcej efektów. Lekcje gotowania, rozpoznawanie zapachów czy naśladowanie dźwięków uczą przedszkolaka otaczającego świata, a jednocześnie są dla niego bardzo interesujące i dają wiele radości. Właśnie ze względu na potrzebę aktywowania wszystkich zmysłów ważne jest wykorzystywanie w zabawach różnorodnych dźwięków, ciekawych kształtów i faktur przedmiotów. Zabawki w intensywnych i łatwych do nazwania kolorach pozwolą nauczyć dziecko rozpoznawania podstawowych barw (czerwona, zielona, żółta, niebieska).
Grupa rówieśnicza i wsparcie wychowawcy
Dla przedszkolaków bardzo istotny jest kontakt z rówieśnikami, który uczy budowania relacji z innymi ludźmi. To właśnie w tym okresie zawiązują się pierwsze przyjaźnie, a dziecko ma możliwość odnalezienia swojego miejsca w grupie. Zajęcia w gronie kolegów wprowadzają wśród maluchów zdrową rywalizację, zachęcają do naśladowania pozytywnych zachowań, uczą współpracy i umiejętności dzielenia się. W procesie nauczania przedszkolaków istotny jest również udział dorosłych. Propozycje zabaw, pobudzanie do działania oraz wsparcie wychowawcy pozwolą dzieciom na pełniejsze przyswajanie informacji o otaczającym świecie. Należy jednak pamiętać
o indywidualnym podejściu do każdego malucha i jego osiągnięć oraz zachęcaniu do dalszych postępów.
Inspiracją dla wychowawców przedszkolnych będą z pewnością zabawy i ćwiczenia edukacyjne zamieszczone na polskiej stronie internetowej www.haribo.com w dziale Akademia Misia Haribo. Wszystkie gry i zadania zostały opracowane przy udziale ekspertów. Ćwiczenia dostosowano do poziomu wiedzy i możliwości dzieci z trzech grup wiekowych: 3-4 lata, 5-6 lat oraz 7-8 lat. Zadania rozwijają umiejętność rozpoznawania kształtów i kolorów, grupowania elementów, liczenia i pisania. „Wykorzystanie edukacji multimedialnej oraz bogactwo barw z pewnością zaciekawi dzieci, które chętnie korzystają z komputera” – mówi Anna Gruszczyńska, ekspert Akademii Misia Haribo. Na stronie Internetowej Akademii Misia Haribo zamieszczono również dostępne w pliku PDF zeszyty edukacyjne, które wychowawcy mogą łatwo ściągnąć, wydrukować i używać w pracy z maluchami. „Umieszczone w nich zdjęcia pysznych produktów Haribo wywołują u dzieci przyjemne skojarzenia – żelki to radość smakowania łakoci. Pozytywne emocje oraz różnorodność kolorów i kształtów, jakie bez wątpienia posiadają produkty Haribo, mają ułatwić naukę i uczynić ją przyjemniejszą” – dodaje Anna Gruszczyńska.
Najbardziej efektywnie dzieci uczą się w trakcie zabawy. Jednym z czynników wpływających na rozwój ich kreatywności jest wykonywanie prac plastycznych. W ten sposób maluchy nie tylko miło spędzają czas, ale również ćwiczą manualną zręczność, kształtują zmysł estetyczny i własne upodobania. Rysowanie i malowanie to jedna z ulubionych form dziecięcej zabawy. Nietrudno zauważyć, z jaką radością nasze pociechy przekładają na papier codzienne doświadczenia. Twórczość plastyczna stymulowana jest oczywiście przez obserwację rzeczywistości. Każdy rodzic czy opiekun doskonale wie, że jego dziecko najchętniej rysuje to, co zna i lubi. Dlatego warto zachęcać dzieci do odwzorowania rzeczywistości, którą na co dzień poznają różnymi zmysłami. Zaangażuj wszystkie zmysły Zabawy bazujące na różnorodnych doświadczeniach zmysłowych będą doskonałym wstępem do wykonania prac plastycznych, zwłaszcza, że u najmłodszych nie wykształciła się jeszcze tzw. trwała uwaga. Różnicując charakter aktywności proponowanej dzieciom , z pewnością dodamy im zapału do poznawania otoczenia. Jeśli więc najpierw porozmawiamy z naszymi pociechami na temat rysunku albo będziemy zachęcać je do malowania przedmiotów lub zwierzątek, których odgłosy wcześniej wspólnie naśladowaliśmy, dziecko ze zdwojoną energią zabierze się do wykonania pracy plastycznej. Możemy również połączyć doznania smakowe i dotykowe ze wzrokowymi. Dając naszym pociechom do spróbowania różne owoce, umożliwiając ich dotknięcie i rozpoznanie kształtu, możemy jednocześnie zachęcić, by potem odgadły i narysowały odpowiedni owoc na podstawie jego wyglądu i smaku. Np. jeśli poprosimy o wykonanie wydzieranki przedstawiającej coś kwaśnego i owalnego, maluch bez trudu rozpozna cytrynę. Do tego celu wykorzystać można także żelki Haribo, np. słodkie Złote Misie, Kwaśne Języczki, Dinozaury czy Owoce leśne -...
Pierwsze dni w przedszkolu to dla dziecka nowe otoczenie i nieznajome twarze. Nie oznacza to jednak, że nie można pomóc maluchowi w przystosowaniu się do tej zmiany. Eksperci programu Akademia Misia Haribo radzą, jakie zachowania rodziców i opiekunów ułatwią naszym pociechom odnalezienie się w nowej roli. Rozstanie z rodzicami Lęk przed rozstaniem z rodzicami to zazwyczaj pierwsza i największa trudność, którą przezwyciężyć muszą przedszkolaki. Uczucie to towarzyszy zwłaszcza maluchom przebywającym dotychczas wyłącznie z mamą. Dodatkowo, im młodsze dziecko, tym rozstania znosi mniej chętnie. „Nie jest prawdą, że dziecko wyrwane z objęć mamy, szybciej o niej zapomina i chętniej rozpoczyna zabawę z kolegami. Czasem właśnie wtedy ma do rodziców więcej żalu i pretensji“ – zauważa Krystyna Zielińska, psycholog-logopeda, ekspert Akademii Misia Haribo. W takiej sytuacji najważniejsze jest okazywanie dziecku zrozumienia. „Pozwólmy maluchowi się wypłakać. Wytłumaczmy też, że wszystkie dzieci rozstają się z mamą i idą do przedszkola” – dodaje. Przezwyciężenie lęku będzie dla naszej pociechy dużo łatwiejsze, jeśli sale przedszkolne, w których ma codziennie przebywać, okażą się przyjazne, kolorowe i wesołe, a materiały dydaktyczne stosowane w trakcie zajęć będą ciekawe i różnorodne. Aby przyczynić się do tworzenia takich właśnie placówek, Akademia Misia Haribo wspomaga przedszkola publiczne dodatkowymi pomocami naukowymi w postaci m.in. zeszytów ćwiczeń oraz gier planszowych i przyborów plastycznych, które można wygrać w konkursach Akademii. Brak samodzielności Po przekroczeniu progu przedszkola maluchy często napotykają problemy wynikające z braku samodzielności. Nie wszystkie dzieci potrafią bez pomocy dorosłych wiązać buciki, zapinać sweter, jeść czy korzystać z toalety. Zdaniem Krystyny Zielińskiej, rodzice mniej...
Wychowawcy przedszkolni niejednokrotnie stają przed dylematem, jaką zabawę zaproponować dziś dzieciom. Nawet najbardziej pomysłowemu nauczycielowi w pewnym momencie kończą się ciekawe koncepty. Podczas zajęć z dziećmi można wykorzystywać gotowe scenariusze oraz korzystać z wzorów zaproponowanych w pismach dla wychowawców. Warto jednak czasami puścić wodze fantazji i zdecydować się na własny pomysł. Przy wymyślaniu gier i zabaw dla przedszkolaków należy jedynie pamiętać o kilku zasadach. Zaangażuj wszystkie zmysły przedszkolaka Proponowane zabawy powinny angażować wszystkie zmysły – rozwijać nie tylko zmysł dotyku, smaku, wzroku, ale również utrwalać w pamięci dziecka obrazy, kształty i kolory poprzez bezpośrednie doświadczenia. Dla etapu rozwojowego przedszkolaka każda zabawa połączona z osobistym doznawaniem jest najlepszą formą uczenia się i poznawania świata. Przy okazji dzieci ćwiczą również koordynację ruchową i orientację przestrzenną. – Jeśli coś nowego dla dziecka zostanie poparte obrazem, który dodatkowo pojawi się w wyobraźni (rozpoznawanie bez kontroli wzroku), to na pewno pozostanie na dłużej w pamięci dziecka – wyjaśnia pedagog Halina Żórawińska, ekspert Akademii Misia Haribo. – Możemy wtedy mówić o większej skuteczności uczenia się. Wiąże się to oczywiście z faktem, że rozwój poznawczy dziecka początkowo jest na etapie sensomotorycznym, później zaś przedoperacyjnym. Natomiast po ukończeniu 7. roku życia dziecko wchodzi w tzw. okres operacji konkretnych oraz logicznego myślenia, co umożliwia mu naukę szkolną – dodaje Halina Żórawińska. Zabawa dla wszystkich Zabawy grupowe należą do jednych z najbardziej wartościowych zajęć. Jedną z funkcji jakie pełni przedszkole, jest nauczenie dziecka zasad funkcjonowania w gronie rówieśników, a także późniejszego sposobu znalezienia własnego miejsca w...