dziecko, gra, mama, zabawa
Gry i zabawy

Dlaczego warto grać z dzieckiem w planszówki

O zaletach gier planszowych mówi Dorota Zawadzka, psycholog i prawdziwa fanka planszówek.

Czy wczoraj wieczorem grała Pani w gry planszowe?
Dorota Zawadzka:
Cóż, wczoraj akurat nie, ponieważ mieliśmy inne zajęcia, a raczej zobowiązania. Ale planszówki wyciągamy z mężem raz lub dwa razy w tygodniu. A jak przyjdą nasze dzieci, to nawet jeszcze częściej. Mamy z Robertem swoje ulubione gry. Takie, w których ja wygrywam, i takie, w których wygrywa mąż. Jak wyjeżdżamy, to również zabieramy ze sobą w podróż gry, w wersji podróżnej albo nowoczesnej – na iPada.

Jak to, grają Państwo także sami, tylko we dwójkę?
Dorota Zawadzka:
A czemu nie? Są gry dla 2 uczestników, ale mamy też takie dla 4, 6. Czasem do stołu siada więcej osób, gdy dzieci przyjdą z przyległościami. Gramy przeciwko sobie, w zespołach... Gdy przychodzą nowi, kręcą nosem, że „eee tam, w planszówki grać?”. A po kilku rozgrywkach nie mogą się doczekać i pytają: „to w co dzisiaj gramy?”.

A nie lepiej usiąść z dzieckiem przed telewizorem? Planszówki wydają się takie niepoważne...
Dorota Zawadzka:
Jedno drugiego nie wyklucza, ale to są kompletnie inne jakości. W grze planszowej ważne są emocje, podczas gry jest ich bardzo dużo. A że jestem bardzo emocjonalną osobą, uwielbiam grać w planszówki. Bo gdzie indziej, jak nie nad planszą tak pozłoszczę się, pocieszę tak serdecznie? Nie ukrywam, że lubię wygrywać i to, jak cieszymy się wszyscy, gdy wygrywa moja drużyna. Oczywiście też przegrywam i wtedy muszę się z tym pogodzić. Mało tego, wiem, że muszę dać przykład swoim dzieciom, więc nie mogę się ot tak obrazić.

Gramy więc w planszówki, by nauczyć się przeżywać emocje, robić to wspólnie. Co jeszcze dają nam gry?
Dorota Zawadzka:
Z planszówkami jest tak jak z pacynkami. Psychologowie radzą, by zachęcać dziecko, aby mówiło ustami pacynki. Wtedy jest szansa, że malec opowie o swoich bolączkach, bo niby mówi on, ale tak naprawdę pacynka... I z grami jest tak samo. Czasem dziecko mimochodem o czymś wspomni. Że czegoś nie lubi albo odwrotnie. Widzimy też, jak dziecko reaguje na różne sytuacje. A dlaczego tak się cieszy? Dlatego, że wygrało, czy dlatego, że ktoś przegrał. A to różnica. Można wtedy porozmawiać. Więc to okazja do poznania dziecka. Grając np. w „Monopoly”, a to gra ekonomiczna, można przekonać się, jaki stosunek do pieniądza ma dziecko. Jak je traktuje? Czy gromadzi i nic nie kupuje? Czy odwrotnie – jest rozrzutne i żyje ponad stan. Można spytać dziecko, dlaczego taką strategię przyjęło? I znowu jest okazja do rozmowy, tym razem o pieniądzu, jego roli w naszym życiu, o oszczędzaniu, o gospodarowaniu kieszonkowym.

Gdy mamy gry losowe, możemy porozmawiać o tym, że nie ma możności wyboru, tylko jest to, co los przyniesie. Grając w planszówki, dzieci uczą się różnych rzeczy mimochodem. Nowych słów, przestrzennego myślenia, liczenia, faktów historycznych i tego, że nauka jest przyjemna i po coś. Fajnie jest też tak grać, by uruchamiać różne struktury mózgu. Np. włączyć do gry ruch i kazać dziecku wyskakać liczbę, którą wskazała kostka. To kapitalnie wpływa na rozwój.

To musimy mieć gry, by o czymś takim rozmawiać z dzieckiem?
Dorota Zawadzka:
Czasem to jest trudne, bo rodzice nie mają pomysłu, jak tu nagle usiąść z dzieckiem i zrobić naradę rodzinną. A ja do tego zawsze namawiam. O, teraz siadamy i każdy mówi, co chce np. robić w niedzielę. I każdy może zdecydować, jak podzielić ten wolny czas, ale tak, by nikt nie był pokrzywdzony. Rodzice mówią, że takie siadanie i rozmawianie jest bez sensu. A gra pozwala zagaić rozmowę. Oczywiście nie zawsze się to sprawdza. Znam domy, gdzie gra się bez emocji, bo mama rzuca kostką i ogląda w tym czasie telewizję albo wysyła sms-a.

Dzieci czują, że rodzic się nie angażuje i gra od niechcenia.
Dorota Zawadzka:
Dzieci lubią się angażować na 100 procent i tego wymagają od innych. Mama mówi, że grała z dzieckiem, ale ono się denerwuje i złości. No to pokażcie mi, jak gracie. I widzę, jak grają. Ja też bym się złościła, gdybyśmy tak grali. Radzę rodzicom, by się angażowali. To słyszę, że mama czy tata się nudzi. Podpowiadam wtedy, by znaleźli taką grę, która ich nie nudzi. Jest ich mnóstwo! Gdy pytam, jakie mają gry w domach, to słyszę: szachy, chińczyk, warcaby, czasem grzybobranie. Trudno w to grać przez całe życie.

A ile Pani ma gier?
Dorota Zawadzka:
Z 50! Ale też zaczynałam od chińczyka czy grzybobrania, choć mój tato rysował nam swoje gry. Całe szczęście teraz jest większy wybór. Tłumaczę rodzicom, żeby kupili jakąś nową, która zainteresuje ich oraz ich dziecko. Wtedy słyszę, że są one strasznie drogie.

Fakt, kosztują od 60 do 120 zł...
Dorota Zawadzka:
Ale to nie jest jednorazówka! Jeśli grę kupuje się po to, by zagrać tylko raz, to rzeczywiście jest to wydatek. Ale taka gra może służyć kilka lat. Zamiast kupować kretyńskie zabawki pod choinkę, którymi dziecko pobawi się przez chwilę, a później rzuci w kąt, kupmy rodzinną grę planszową. Tylko przemyślmy to, bo nie każda gra nam podpasuje. Watro pójść do sklepu z grami planszowymi i porozmawiać ze sprzedawcami, to ludzie zakręceni na punkcie planszówek. Podpowiedzą, co wziąć.

Zobacz hity wśród gier dla dzieci - film

Wychowanie
Nie umie przegrywać
Niektóre kilkulatki, kiedy widzą, że przegrywają, płaczą i denerwują się. Jak postępować z malcem?

Niektóre kilkulatki, kiedy widzą, że przegrywają, próbują wycofać się z gry, inne zaś płaczą i denerwują się. Są także spryciarze, którzy oszukują. Jak postępować z malcem? Zabawy z elementami konkurencji pokazują, jak radzić sobie z frustracją wywołaną porażką. Uczą przegrywać, ale też wygrywać z klasą i szanować przeciwnika. Nasze rady, jak nauczyć dziecko przegrywać • Ucz, jak wygląda pokojowe przegrywanie. Gdy Ty przegrywasz, pogratuluj wygranej zwycięzcy. Uściśnij rękę, pochwal. Tłumacz w prostych słowach, że raz się przegrywa, raz wygrywa. Zobaczysz, że w końcu dziecko to sobie uświadomi. Co nie znaczy, że spokojnie zaakceptuje! • Maluchowi, który z powodu przegranej kopie planszę do gry, trzeba tego zakazać. Postaw sprawę jasno: „Jeśli tak robisz, nie możesz z nami grać.” Jeżeli będziesz konsekwentna, dziecko zrozumie, że takie nerwy tylko pogarszają sprawę. • Nie dawaj wygrywać za każdym razem – dla świętego spokoju. Doraźnie co prawda unikniesz łez, ale takim postępowaniem skrzywdzisz swoją pociechę. Stworzysz nierealny obraz rzeczywistości, gdzie krzykiem można wymusić zwycięstwo. No i nie nauczysz, jak radzić sobie z porażkami. A one są częścią życia i dziecko musi poznać ich smak. • Nie pozwalaj też oszukiwać. Po to są reguły gry, by ich przestrzegać, a wygrana oparta na oszustwie jest nic nie warta. Oszukujące dziecko powinno zawsze to usłyszeć. • Gdy malec w połowie rezygnuje, bo mu nie idzie, wyjaśnij, że tak się nie robi. Powiedz: „Następnym razem, jeśli zaczniemy grę, to trzeba ją dokończyć. Takie są zasady”. • Nie zapominaj przy tym, że uczucie porażki jest rzeczywiście okropne! Ale z Twoją mądrą pomocą dziecko w końcu opanuje tę trudną sztukę. Pozwól okazywać złość Wściekłość i płacz to naturalna reakcja kilkulatka na...

Konkur Granna, Wymyśl grę, zostań autorem Granny, gry planszowe dla dzieci
mat.pras.
Aktualności
Znamy zwycięzców konkursu na najlepszą grę dla przedszkolaków!
W konkursie "Wymyśl grę, zostań autorem Granny" mógł wziąć udział każdy, kto ma ciekawy pomysł na grę dla dzieci. Sprawdź, kto został zwycięzcą i o jaką stawkę walczono.

Do wydawnictwa Granna przychodzi wiele listów i mejli z pomysłami nowych gier i prośbami ich wydania. Stąd wziął się pomysł na konkurs: „ Wymyśl grę, zostań autorem Granny ". Jego czwartą edycję rozstrzygnięto 24 stycznia 2017 roku w Kinotece w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Konkurs był adresowany do kreatywnych osób, które miały pomysł na grę dla dzieci w wieku przedszkolnym. Z całej Polski nadesłano 37 prac. Każda była wyjątkowa – 6 spośród nich znalazło się w finale, w którym wyłoniono ostatecznie 3 zwycięskie projekty. Stawialiśmy na oryginalność pracy, ciekawy temat i mechanikę. Warunkiem koniecznym projektu dostarczonej gry było sprawdzenie jej w praktyce, grając po prostu z dziećmi. Wielu z uczestników przysłało nam zdjęcia – powiedziała Bożena Michalska dyrektor ds. promocji w Grannie. Dwa równorzędne II miejsca zajęły gry: „Łatki", autorstwa Anny Kalbarczyk "Pracowite pszczółki" wymyślone przez Krzysztofa Bielaka. Finalistą IV edycji konkursu został Paweł Nowak, twórca gry "Batyskaf" – zwycięzca otrzymał nagrodę główną, którą jest wydanie gry przez Grannę oraz nagroda pieniężna. @page { margin: 2cm } p { margin-bottom: 0.25cm; direction: ltr; line-height: 120%; text-align: left; orphans: 2; widows: 2 } Podczas Gali konkursu, swoją premierę miała gra „Szukaj, szukaj" autorstwa Justyny Kubiak – ubiegłorocznej zwyciężczyni konkursu. To gra na spostrzegawczość wprowadzająca dzieci w świat zbiorów. Gracze mają za zadanie jak najszybsze odszukanie obrazka, który będzie odpowiedzią na wybraną w danej rundzie zagadkę: – co jest największe, co najmniejsze, co nie pasuje do zbioru? Za prawidłowe odpowiedzi przyznawane są punkty. Kto zgromadzi ich najwięcej zdobywa tytuł Mistrza Spostrzegawczości! Za rok – następna edycja konkursu!...

dziecko, szachy, gry planszowe
Panthermedia
Wychowanie
Przegrało i nie płacze? To jest możliwe!
Przyjemne popołudnie przy grze planszowej zamienia się w koszmar, bo twoje dziecko przegrało. Co robić, by osłodzić porażkę?

Gra w grzybobranie, chińczyka czy warcaby powinna zaczynać się i kończyć przyjemnie. Ale jeśli dziecko nie umie przegrywać – radośnie piszczy, tylko gdy zwycięża, a przegraną przyjmuje z płaczem, obrażaniem się, rzucaniem pionkami i deklaracjami, że już więcej grać nie będzie, pora coś zmienić. Gry wywołują silne emocje – podekscytowanie rywalizacją, zadowolenie, że można miło spędzić czas z rodzicami, radość ze zwycięstwa. Ale na rozdzierającą rozpacz i awantury z powodu przegranej nie powinno być miejsca – ani przy planszy, ani w innych podobnych sytuacjach. Zobacz, jak nauczyć dziecko radzić sobie z porażką . Dziecko nie umie przegrywać – co robić? Chowamy planszówki? Wcale nie. Gry przynoszą maluchom mnóstwo korzyści. Dzieci uczą się przegrywać, ale też wygrywać z klasą, szanować przeciwnika, który okazał się słabszy – takie kompetencje mogą bardzo pomóc w przyszłej życiowej karierze. Jeśli umiejętnie i łagodnie wprowadzisz malucha w świat rywalizacji, lepiej poradzi sobie wśród rówieśników, a w przyszłości w pracy. Dzięki grom nauczy się też, jak radzić sobie ze stresem, frustracją, zawodem i złością, którą odczują po przegranej. Które dzieci gorzej znoszą porażki? Przegrywanie może sprawiać większy kłopot tym bardziej wrażliwym i mniej odpornym na stres. Jednak największe problemy z oswojeniem przegranej miewają mali perfekcjoniści. Wszystko chcą robić bezbłędnie, obawiają się niepowodzenia, które obnaża słabości i pokazuje, że nie ze wszystkim sobie radzą. Lęk przed porażką u dziecka może ujawnić się także podczas innych zadań związanych z rywalizacją – zajęć sportowych, konkursów, z którymi zetkną się w przedszkolu, a potem także w szkole. O czym świadczy silny lęk przed przegraną? Są maluchy, które rezygnują z gry od razu, gdy inne pionki wyprzedzają jego. Są też...

Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko
Aktualności
Kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko? Przepisy w 2023
Ewa Janczak-Cwil
rekrutacja do szkół podstawowych
Aktualności
Rekrutacja do szkoły podstawowej 2023: zasady, zapisy. Kiedy zaczyna się nabór?
Ewa Janczak-Cwil
przedszkole integracyjne
Edukacja
Przedszkole integracyjne: co to jest, dla kogo? Program
Magdalena Drab
Rekrutacja do szkół średnich: jak wygląda, ważne terminy, obliczanie punktów
Aktualności
Rekrutacja do szkół średnich: kiedy składa się papiery do liceum? Kalendarz 2023
Luiza Słuszniak
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi
Prawo i finanse
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi – aktualne przepisy
Ewa Janczak-Cwil
Wielki Post: co to jest, ile trwa, historia, symbole
Święta i uroczystości
Wielki Post: ile trwa, historia, symbole, jak się go obchodzi? Kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku?
Luiza Słuszniak
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu
Święta i uroczystości
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu i czy są obowiązkowe
Luiza Słuszniak
kiedy wakacje
Aktualności
Kiedy wakacje w 2023 roku – początek i zakończenie, jak planować letni wypoczynek?
Ewa Janczak-Cwil
Opieka nad żoną po porodzie
Prawo i finanse
Opieka nad żoną po porodzie 2023: kto ma prawo do zwolnienia i na jak długo?
Joanna Biegaj
Czy alimenty wlicza się do dochodu
Prawo i finanse
Czy alimenty wlicza się do dochodu: czy liczą się do zasiłku rodzinnego i do kredytu?
Milena Oszczepalińska
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Uczeń
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Luiza Słuszniak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
Pewniaki na egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Język polski
Pewniaki na egzaminie ósmoklasisty: co warto powtórzyć przed egzaminem z języka polskiego?
Luiza Słuszniak
AMR, schemat żywienia niemowląt
Dieta
Schemat żywienia niemowląt: aktualne zalecenia 2023
Magdalena Drab
olej z wiesiołka
Starania o dziecko
Olej z wiesiołka na płodność: czy pomaga zajść w ciążę?
Magdalena Drab
poród w szpitalu
Poród naturalny
Chwyt Kristellera – co to jest, jak wygląda, czym grozi i czy to legalne?
Luiza Słuszniak
Edukacja
Rodzaje przedszkoli: poznaj typy przedszkoli, by wiedzieć, które będzie najlepsze dla twojego dziecka
Luiza Słuszniak
Egzamin ósmoklasisty 2022  z języka polskiego. Zakres materiału
Uczeń
Egzamin ósmoklasisty 2023 z języka polskiego: co trzeba umieć, zakres materiału
Luiza Słuszniak