
Główne założenie Metody Dobrego Startu to wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka przez zabawę i naukę wzorów, liter i znaków matematycznych. Zabawa jest zorganizowana w konkretny sposób, a nauka jest aktywna i wielozmysłowa. Co to znaczy?
Na czym polega Metoda Dobrego Startu?
Metoda Dobrego Startu została opracowana przez polską psychiatrę – prof. Martę Bogdanowicz, która zainspirowała się francuską metodą wspierania rozwoju dzieci Bon Départ. Przez lata pracy z dziećmi z różnych środowisk oraz wspomagając się lekturą autorów takich jak M. Montessori, A. Komeński, profesor Bogdanowicz wypracowała model aktywnego podejścia do pracy z dziećmi. Składa się on z 3 kluczowych elementów:
- motorycznego, czyli ćwiczeń ruchowych (usprawnianie),
- słuchowego, czyli ćwiczeń ruchowo-słuchowych (ruch dominującej ręki do rytmu piosenek, wierszyków; wykorzystywane są baloniki, szarfy, bębenki)
- wzrokowego, czyli ćwiczeń ruchowo-słuchowo-wzrokowych (rysowanie figur, znaków, wzorów itp. do rytmu piosenki),
Wykorzystanie tych 3 elementów w pracy z dziećmi rozwija u nich te funkcje, które później biorą udział w uczeniu się pisania i czytania. Pomagają też dziecku rozpoznawać lewą i prawą stronę ciała oraz budują świadomość ciała w przestrzeni. W tej metodzie wzbudza się też wrażliwość na słowa, ćwiczy analizę sylabową (bardzo przydatna w nauce czytania).
Dla kogo Metoda Dobrego Startu?
To metoda pracy z dziećmi, która wspomaga rozwój psychomotoryczny każdego dziecka w wieku 2-10 lat. Jej zaletą jest połączenie funkcji poznawczych i ruchowych, przez co nauka przychodzi dzieciom bardziej naturalnie. Oprócz tego, że MDS pełni rolę profilaktyczną - zapobiegajac ewentualnym trudnościom w nauce, może także pełnić funkcję zajęć wyrównawczych dla dzieci, które mają trudności w uczniu się. Z tej metody skorzystają też dzieci z opóźnieniami w rozwoju mowy, z wadą słuchu, o niższej sprawności intelektualnej, a zwłaszcza dzieci zagrożone dysleksją.
Pomoce dydaktyczne w Metodzie Dobrego Startu
Niewątpliwą zaletą tej metody jest to, że pomoce dydaktyczne nie należą do specjalnie kosztownych. Warto kupić podręcznik „Metoda Dobrego Startu we Wspieraniu Rozwoju Edukacji i Terapii Pedagogicznej” Marty Bogdanowicz, a potrzebne pomoce skompletować lub wykonać samemu. Przykładowe pomoce to:
- plastelina,
- woreczki sportowe,
- szarfy gimnastyczne,
- pędzle,
- balony
Czytaj też: Kiedy rozpocząć naukę czytania z dzieckiem
W czym może pomóc Metoda Dobrego Startu?
Zajęcia takie:
- wspomagają rozwój dziecka,
- umożliwiają diagnozowanie zaburzeń rozwoju,
- umożliwiają korektę ewentualnych zaburzeń,
- wspomagają wczesną edukację (nauka rysowania, liter).
Zalety tej metody:
- przygotowuje dzieci do nauki szkolnej (w tym nauki czytania i pisania);
- koryguje zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej, zaburzenia motoryki, zaburzenia integracji sensorycznej oraz zaburzenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni;
- sprzyja rozwojowi funkcji językowych, spostrzegawczości, motoryki dużej i małej oraz usprawnia czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego;
- usprawnia uwagę, pamięć, percepcję, wyobraźnię oraz koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową;
- wpływa korzystnie na rozwój pozaintelektualny dziecka;
- pomaga dzieciom leworęcznym usprawnić zdolności manualne;
- wspomaga wyrównywanie dysharmonii u dzieci z normą intelektualną, które mają zdiagnozowaną dysleksję, dysgrafię lub/i dysortografię;
- wykorzystywana w rehabilitacji zaburzeń mowy, np. afazji albo jąkania;
- jedna z form terapii dla dzieci z autyzmem.
Zobacz także: