
Niełatwo jednoznacznie określić, że trzylatek powinien to, a czterolatek tamto. Po pierwsze każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Po drugie testy i tabele rozwojowe różnią się między sobą w szczegółach, trzeba więc traktować je z ostrożnością.
To nie jest źle, gdy przedszkolak czegoś nie robi. Po prostu warto się mu wtedy przyjrzeć, by wiedzieć, z czym radzi sobie świetnie, a w czym warto mu pomóc. Trzeba przy tym pamiętać, że dziecko nie nauczy się niczego, np. posługiwania się sztućcami, „samo z siebie” – zdobędzie tę umiejętność, jeśli będzie miało okazję i czas na ćwiczenia. Bardzo pomocna jest lista pytań sformułowanych na podstawie tabeli umiejętności i zachowań zawartej w książce „Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów” E. Schoplera, R. J. Reichlera i M. Lansing. Odpowiadając na każde z nich, wybierz jedną z trzech możliwości:
A - Tak, robi to.
B - Robi to z pomocą, próbuje.
C - Nie robi tego.
Sprawność ruchowa dziecka
3-4 latek
Czy łapie piłkę i odrzuca ją? A B C
Schodzi ze schodów, stawiając nogi naprzemiennie? A B C
Stoi przez chwilę na jednej nodze? Umie na niej podskoczyć? A B C
Huśta się na huśtawce? A B C
4-5 latek
Utrzymuje równowagę, chodząc po krawężniku lub belce na placu zabaw? A B C
Wykonuje pięć podskoków jeden po drugim? A B C
Wspina się na drabinki? A B C
5-6 latek
Skacze przez linkę? A B C
Biega na palcach? A B C
Jeździ na rowerze z dodatkowymi kółkami? A B C
Uderza piłkę pałką, kijkiem? Kozłuje dużą piłką? A B C
Sprawdź, jak nauczyć dziecko jeździć na rowerze
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
3-4 latek
Potrafi utrzymać kredkę i bazgrać nią? A B C
Obrysowuje kształty kilkoma pociągnięciami kredki? A B C
Ustawia wieżę z kilku klocków? A B C
Nawleka duże korale na sznurowadło? A B C
Rysuje koło? A B C
4-5 latek
Rysuje proste obrazki? A B C
Potrafi przykręcić nakrętkę do śrubki? A B C
Robi budowle z klocków? A B C
Składa papier na pół i jeszcze raz na pół? A B C
Rozpoznaje przedmioty dotykiem (np. ukryte w woreczku)? A B C
Wycina proste kształty? A B C
5-6 latek
Wycina dość dokładnie i precyzyjnie obrazki? A B C
Uderza w gwóźdź młotkiem? A B C
W jego rysunkach jest coraz więcej dopracowanych detali? A B C
Sprawdź, co musi umieć trzylatek