Inteligencja emocjonalna – spis lekcji Doroty Zawadzkiej dla 3- i 4-latków
https://mamotoja.pl/akcja-edukacja/zmysly-dziecka/rozwoj-dziecka/artykul,23507,program-nauki-inteligencji-emocjonalnej-doroty-zawadzkiej-12-lekcji#tresc
W przeciwieństwie do IQ (ilorazu inteligencji) inteligencja emocjonalna jest podatna na zmiany, można ją doskonalić i znacznie podnieść jej poziom.
Czego nauczy się dziecko, ćwicząc inteligencję emocjonalną?
Dzieci najlepiej i najchętniej uczą się poprzez zabawę, wtrącenia.---#---szczególnie kiedy---#---szczególnie, kiedy">szczególnie kiedy mogą ten czas spędzić z rodzicami. Im częściej będziesz świadomie ćwiczyć, tym szybciej zauważysz zmianę w dziecięcym myśleniu i zachowaniu.
toku przygotowanych przeze mnie lekcji dziecko".---#---W toku przygotowanych przeze mnie lekcji dziecko---#---W toku przygotowanych przeze mnie lekcji, dziecko">W toku przygotowanych przeze mnie lekcji dziecko nauczy się:
- większej odpowiedzialności za swoje działania,
- pewności siebie,
- otwartego wyrażania swoich potrzeb i zrozumienia dla potrzeb innych,
- prospołecznego nastawienia i czerpania radości z pomagania innym,
- lepszego rozumienia otoczenia, większej troskliwości i delikatności,
- stosowania prospołecznych sposobów rozwiązywania problemów w stosunkach interpersonalnych,
- przyjmowania argumentów innych,
- rozwiązywania konfliktów bez przemocy.
Tematy lekcji rozwijających inteligencję emocjonalną u dziecka
- Moje emocje – rozpoznawanie i nazywanie własnych stanów emocjonalnych
- Co czują ludzie? – jakie emocje mają inni?
- Czy zwierzęta czują i jak to rozpoznać?
- Uczucia wyższe – czyli kocham cię…
- Strachy – czyli o dziecięcych lękach
- Jak się dobrze złościć?
- Co by było, gdyby – jakie emocje pasują do sytuacji
- Zmysły a emocje
- Empatia i asertywność
- Jak radzić sobie z emocjami?
- Mam prawo do humorów – czyli jaki jestem – moje mocne strony
- Jak reagować na emocje innych?
Zajęcia z dzieckiem trwają z reguły około 15 minut.
Ważna wskazówka: dzieci lubią powtarzalność, więc dobrze jest, gdy wszystkie zajęcia zaczynają się identycznie:
„Witamy się” – witanie się różnymi częściami ciała – głowami, łokciami, dłońmi w siadzie – witanie się stopami. Rodzic mówi „dzień dobry” i wymienia po kolei wszystkie części ciała, którymi uczestnicy powitania próbują się dotknąć. Także dziecko może wymieniać części ciała „do witania się” (na zmianę z rodzicem). Zobaczysz, jaki to dobry wstęp do ćwiczeń!