telewizja, pilot, dziecko, chłopiec
Wychowanie

Reklamy w telewizji – 7 powodów, dla których dzieci nie powinny ich oglądać

Spece od reklamy dobrze wiedzą, że dzieci mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe rodziców. A że w dodatku jest ich w Polsce ok. pięciu milionów, przekłada się to na ogromne pieniądze. Dlatego świat reklamy tak silnie uderza do naszych maluchów. A to nie jest dla nich dobre. Jakie główne zagrożenia widać w bombardowaniu spotami?

Psychologowie są zgodni, że dzieci nie powinny oglądać reklam. Dlaczego? Jest przynajmniej kilka ważnych powodów. Sprawdź jakich i... najlepiej wyłącz telewizor!

1. Reklamy lansują słabe wzorce

Producent reklamy ma zaledwie kilkadziesiąt sekund, by przekonać telewidza, że reklamowany produkt jest mu absolutnie niezbędny. Z tego powodu spoty są często przerysowane, krzykliwie kolorowe, bywają też niewychowawcze. Z tego wszystkiego może sobie zdawać sprawę człowiek dorosły (choć nam także zdarza się ulegać takim przekazom), ale na pewno nie dziecko. Kilkulatek szybko zaczyna naśladować osoby widziane w reklamie, ich sposób ubierania, mówienia, przejmuje też specyficzny język reklam.

Czytaj: Jak wyznaczać dziecku granice?

2. Propagują postawę konsumpcyjną

Dziecko często oglądające reklamy buduje w sobie przekonanie, że celem życia jest posiadanie, a o wartości człowieka stanowi ilość rzeczy, jakie nabywa. 

3. Rozbudzają w dziecku negatywne cechy

Spoty reklamowe są tak skonstruowane, by wywoływać łakomstwo (smakowity batonik czy czekoladka natychmiast powodują, że chce się ją zjeść). Reklamy często rodzą, niestety, agresję (zrobię wszystko, by zdobyć wymarzony produkt), a także wpływają na erotyzację wyobraźni. 
 
Dorosły wie, że reklama, np. w telewizji, to tylko głośny i kolorowy spektakl. Dla małego dziecka to jednak kolejny szalenie atrakcyjny film – dynamiczny i radosny.

Sprawdź: Czy twoje dziecko ma bujną wyobraźnię? – test

4. Spoty wpajają fałszywy model wychowania

Dzieci w reklamach mają wszystko, czego pragną. A w rzeczywistości przecież to niemożliwe.

5. Utrwalają stereotypowy podział ról

W którym to mama pierze i sprząta, a tata jest zmęczony pracą zawodową.

Czytaj też: Gender w przedszkolu? Sprawdzamy!

6. Reklamy są przyczyną frustracji całej rodziny

Dziecko czegoś bardzo pragnie, choć wie, ze rodzice nie są w stanie spełnić jego prośby, rodzice gubią się między uleganiem a odmawianiem spełniania zachcianek.

7. Dzieci odbierają reklamę bezkrytycznie

I często rozczarowują się, gdy zakupiony przedmiot jest w rzeczywistości inny, niż obiecywała reklama, przez co czują się okłamane przez dorosłych.
Jeszcze kilka lat upłynie, zanim przedszkolak zrozumie, że informacje zawarte w reklamach są zwykle wybiórcze, niepełne lub nawet przekłamane.

Sprawdź: Kiedy kupić dziecku telefon komórkowy?
 

Kawa w ciąży: czy można ją pić i czy jest bezpieczna? Skutki przyjmowania kofeiny w ciąży

Wychowanie
Mądre dzieci jedzą zupę z plasteliny!
Michaś podczas kąpieli śpiewa o ... oleju do smażenia. Bartek w czasie domowego przedstawienia robi przerwy na reklamę. Monika prosi rodziców o wszystko, co zobaczy w telewizji. Dlaczego tak się dzieje? Czy da się temu jakoś zapobiec?

Reklama nie jest niczym złym - informuje o nowych produktach. Małe dzieci traktują ją jednak inaczej niż dorośli. Całkowicie bezkrytycznie.    - Dzieci są kompletnie nieodporne na reklamę, zwłaszcza telewizyjną. Niewiele wiedzą o świecie, są otwarte, łatwowierne i brak im krytycyzmu. Święcie wierzą, że to co widzą w TV jest prawdą. Nie mają świadomości czemu służą reklamy, uwielbiają je, traktują je jak film albo dobranockę – tłumaczy Julita Podruczna,  psycholog społeczny z SWPS we Wrocławiu. Przeczytaj także: Wpływ reklamy na dziecko   Chwyty w reklamach dla dzieci Twórcy  reklam doskonale o tym wiedzą.  Wiedzą także, jak powinni je robić, by podobały  się najmłodszym. – Reklamy adresowane do dzieci są bardzo kolorowe, i dynamiczne, towarzyszą im wpadające w ucho piosenki i  zabawne animacje – mówi  psycholog. - Odwołują się do podstawowych potrzeb np. potrzeby bycia lubianym i akceptowanym przez rówieśników. W dziecku oglądającym na ekranie  grupkę roześmianych przyjaciół rodzi się przekonanie: „Dołączę do nich, będę taki jak oni, jeśli będę miał to czy tamto   Wykorzystują także fakt, że dzieci uwielbiają  kolekcjonować: dołączają do produktów naklejki, magnesy na lodówkę i inne drobiazgi. Wpływają na emocje („Lalka będzie smutna, jeśli zostawisz ją w sklepie”).   Stosowane są także inne, czasem bardzo wyrafinowane chwyty.  - Kiedyś w USA reklamowano przed świętami pewną super zabawkę - opowiada Julita Podruczna - Dzieci oczywiście chciały ją mieć – opowiada Julita Podruczna. -  Okazało się jednak, że nie ma jej w sklepach. „Proszę zajrzeć po świętach”  mówili sprzedawcy.  Rodzice chcąc nie chcąc musieli kupić coś innego, a potem przychodzili do sklepu raz jeszcze....

mama w reklamach
Fotolia
Mama
Reklamy kłamią? Mamy nie są piękne, tylko zestresowane?
Obraz macierzyństwa, który widzimy w reklamach nie ma nic wspólnego z prawdą – uważają mamy. Przeciętna matka nie jest seksowną fitmamą. Przeczytaj, dlaczego to źle - dla wszystkich! - że reklamy rozmijają się z życiem.

Czy jesteś piękna, mamo? A wysportowana? Jeśli odpowiedziałaś twierdząco na te pytania – jesteś w mniejszości. A może często się zamartwiasz i reagujesz bardzo emocjonalnie? Jeśli tak, jesteś taka jak większość innych matek. Tak właśnie widzą się mamy – wynika z badania przeprowadzonego przez BabyCenter wśród prawie 5 tys. matek z 7 krajów. Matki są zgodne: ich portret w reklamach jest zakłamany , a reklamodawcy nie mają pojęcia o tym, jak same się widzimy.  Z czysto marketingowego punktu widzenia, może to być problemem, bo twórcy reklam nie trafiają do swojej grupy docelowej. Z psychologicznego również – mamy czują się jeszcze bardziej niezrozumiałe i osamotnione . „Piękna? To nie o mnie! Fit? Dajcie spokój. Jestem kłębkiem nerwów! ” – myśli sobie przeciętna mama i rozgoryczona odwraca wzrok od telewizora.  Macierzyństwo w reklamie jest nieprawdziwe Uśmiechnięta mamusia, która z rozczuleniem przygląda się umorusanym dzieciom przybiegającym po czekoladkę. Zadowolona królowa domowego ogniska serwująca zachwyconej rodzinie obiad z torebki – wszystko w atmosferze błogiego rodzinnego szczęścia . Jak to się ma do rzeczywistości matek, które wiecznie się spieszą, martwią, że o czymś zapomniały, że jeszcze mają tyle do zrobienia, że wszystko robią źle ? Ile mam ma cierpliwy, uroczy uśmiech na twarzy podczas wykonywania najzwyklejszych czynności?  Same matki opisałyby się raczej jako kobiety z obłędem w oczach, zgarniające włosy z czoła i łapiące oddech w ciągłym biegu pomiędzy kuchenką, sklepem, pieluchami i przewijakiem. Tylko 1/5 ciężarnych uważa, że kobieta w reklamie skierowanej do nich jest taka, jak one . To samo może powiedzieć tylko 15 proc. młodych mam .  Matka jest zestresowana i uczuciowa Absolutna większość matek nie myśli o sobie, że są piękne – takiego...

chłopiec przed tv, telewizor, tv, dziecko przed telewizorem
fotolia
Wychowanie
Dlaczego dzieci wierzą w reklamy?
Twoje dziecko chce myć zęby jedynie tą pastą, po której magicznie błyszczą zęby, wierzy w możliwość ożywienia lalki, a plamę na koszulce kwituje stwierdzeniem, że proszek spiera przecież wszystkie zabrudzenia. Jak wytłumaczyć, że w telewizji nie usłyszał całej prawdy?

Mamo, czemu nie mogę dziś dostać na kolację czekolady zamiast szklanki mleka? Przecież ma tyle samo wapnia – przekonuje dziecko sprzed telewizora. W tle migoczą kolejne reklamy, w które maluch święcie wierzy... Zobacz, dlaczego tak się dzieje. Dlaczego dziecko wierzy w reklamę? Dziecko wierzy we wszystko, co usłyszy i zobaczy w telewizji. W wieku czterech, pięciu czy sześciu lat z łatwością obserwuje wszystko, co się dzieje w telewizji, i przyjmuje to za tak samo prawdziwe jak to, co usłyszy od was. Jego łatwowierność bywa wykorzystywana przez twórców reklam, którzy konstruują komunikat tak, aby był atrakcyjny i wiarygodny dla najmłodszego widza. Sprawdź, czy małe dziecko może oglądać telewizję Czy reklama powinna być dla dziecka autorytetem? To rodzice przedszkolaka muszą być dla niego największymi autorytetami, dlatego łatwo dziecku uwierzyć w ich słowa, szczególnie gdy dodatkowo zobaczy, że wy nie poddajecie się działaniu reklamy. Nie ulegaj "dla świętego spokoju" nagabywaniom malca o kupno kolejnej niezwykłej zabawki . Spokojnie tłumacz, że reklama jest pewnym rodzajem bajki, w której duża część jest nie do końca prawdziwa. Musisz się uzbroić w cierpliwość, bo takie rozmowy będą systematycznie powracać... Zobacz, w jaki sposób wybiera się dzieci do reklam Jak poradzić sobie z wierzącym w reklamę dzieckiem? Oczywiście najlepszym wyjściem jest konsekwentne niewłączanie telewizora poza ustalonymi z góry godzinami. Dzięki temu przekonasz malucha, że to jedynie zabawka, a nie nieodłączny element życia. Rozmawiaj z dzieckiem na temat tego, co ujrzało w telewizji. Wytłumacz, że świat, jaki widzi w telewizji, jest "na niby" – tak samo, jak wasze zabawy w przebieranie się lub rozmowy z pacynkami. Przekonaj dziecko, że ty nie wierzysz w to, że reklamy mówią prawdę, ale nie używaj słowa: "kłamstwo"....

Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko
Aktualności
Kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko? Przepisy w 2023
Ewa Janczak-Cwil
rekrutacja do szkół podstawowych
Aktualności
Rekrutacja do szkoły podstawowej 2023: zasady, zapisy. Kiedy zaczyna się nabór?
Ewa Janczak-Cwil
przedszkole integracyjne
Edukacja
Przedszkole integracyjne: co to jest, dla kogo? Program
Magdalena Drab
Rekrutacja do szkół średnich: jak wygląda, ważne terminy, obliczanie punktów
Aktualności
Rekrutacja do szkół średnich: kiedy składa się papiery do liceum? Kalendarz 2023
Luiza Słuszniak
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi
Prawo i finanse
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi – aktualne przepisy
Ewa Janczak-Cwil
Wielki Post: co to jest, ile trwa, historia, symbole
Święta i uroczystości
Wielki Post: ile trwa, historia, symbole, jak się go obchodzi? Kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku?
Luiza Słuszniak
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu
Święta i uroczystości
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu i czy są obowiązkowe
Luiza Słuszniak
kiedy wakacje
Aktualności
Kiedy wakacje w 2023 roku – początek i zakończenie, jak planować letni wypoczynek?
Ewa Janczak-Cwil
Opieka nad żoną po porodzie
Prawo i finanse
Opieka nad żoną po porodzie 2023: kto ma prawo do zwolnienia i na jak długo?
Joanna Biegaj
Czy alimenty wlicza się do dochodu
Prawo i finanse
Czy alimenty wlicza się do dochodu: czy liczą się do zasiłku rodzinnego i do kredytu?
Milena Oszczepalińska
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Uczeń
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Luiza Słuszniak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
Pewniaki na egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Język polski
Pewniaki na egzaminie ósmoklasisty: co warto powtórzyć przed egzaminem z języka polskiego?
Luiza Słuszniak
AMR, schemat żywienia niemowląt
Dieta
Schemat żywienia niemowląt: aktualne zalecenia 2023
Magdalena Drab
olej z wiesiołka
Starania o dziecko
Olej z wiesiołka na płodność: czy pomaga zajść w ciążę?
Magdalena Drab
poród w szpitalu
Poród naturalny
Chwyt Kristellera – co to jest, jak wygląda, czym grozi i czy to legalne?
Luiza Słuszniak
Edukacja
Rodzaje przedszkoli: poznaj typy przedszkoli, by wiedzieć, które będzie najlepsze dla twojego dziecka
Luiza Słuszniak
Egzamin ósmoklasisty 2022  z języka polskiego. Zakres materiału
Uczeń
Egzamin ósmoklasisty 2023 z języka polskiego: co trzeba umieć, zakres materiału
Luiza Słuszniak