Zajęcia dodatkowe dla dzieci - balet
Fotolia
Wychowanie

Zbyt dużo zajęć dodatkowych dla przedszkolaków odbija się na ich zdrowiu

Znana psycholog dziecięca przestrzega rodziców przed organizowaniem zbyt wielu zajęć dodatkowych dla przedszkolaków. Sprawdź dlaczego.

Chcesz, żeby twoje dziecko było wyjątkowo uzdolnione i wpadasz w szał wymyślania dla niego zajęć dodatkowych? Chciałabyś, żeby umiało tańczyć, grać na instrumentach, uczyło się języków, było uzdolnione plastycznie, uprawiało sporty… STOP! Powstrzymaj się i zastanów, czy aby na pewno jest to dobre dla twojego dziecka.

Znana psycholog dziecięca dr Aleksandra Piotrowska ostrzega rodziców przed organizowaniem dzieciom zbyt wielu obowiązków w postaci zajęć dodatkowych, na które dziecko ma chodzić po powrocie z przedszkola.
– Wielu rodziców dało sobie wmówić, że jeśli nie wożą swojego dziecka na osiem różnych zajęć w tygodniu albo na więcej, to nie są wystarczająco dobrymi rodzicami. To zaniedbują rozwój swojego dziecka. Naprawdę nie o to chodzi – mówi dr Aleksandra Piotrowska.

Jak nie przesadzić z ilością zajęć dodatkowych dla dzieci w wieku przedszkolnym?

Dla dziecka, które skończyło 3 lata można zacząć wybierać zajęcia dodatkowe, które odbywają się w grupie i dodatkowo pomagają zawierać nowe znajomości. Zajęcia powinny być dobrane do dziecka, na podstawie naszych obserwacji, tego co dziecko lubi robić i czym się interesuje. Warto pokazać mu kilka rodzajów zajęć i pozwolić, żeby samo wybrało te, które go interesują, a nie zapisywać na siłę, bo wtedy szybko się znudzi. I podstawowa zasada: nie mamy prawa złościć się i zmuszać dziecka do uczęszczania na zajęcia, jeśli nie ma na nie ochoty.
– Wielu współczesnych troskliwych rodziców wprawia mnie w stan przerażenia. Widzę, że powoli zamieniają dzieciństwo w coś takiego, co jest losem dzieci na przykład chińskich, koreańskich czy japońskich już od wielu lat. To są dzieci, które pracują w zdyscyplinowany sposób nad opanowaniem treści na przykład 14 godzin na dobę. Kończą zajęcia o 22, a zaczynają je o 8. Świat jakoś nie słyszy o wielu japońskich czy koreańskich noblistach. To nie daje takich rezultatów jak trzeba. Natomiast liczba depresji, liczba samobójstw wśród tych dzieciaków jest naprawdę przerażająca – tłumaczy dr Aleksandra Piotrowska.

Jak dziecko powinno spędzać czas po przyjściu z przedszkola?

Psycholog podkreśla olbrzymią rolę rodziców w rozwoju i edukacji dzieci. Zatem czas spędzony z rodzicami w domu, oczywiście ma na myśli aktywnie spędzony czas, więcej da naszym dzieciom niż kilka godzin dziennie na zorganizowanych zajęciach.
– To powinny być różnego rodzaju zabawy organizowane przez te osoby, dla których kontakt z dzieckiem jest bardzo ważny. Zatem po przyjściu z przedszkola dziecko powinno spędzać czas ze swoimi rodzicami. Nie tak, że rodzic robi za szofera rozwożącego dziecko na kolejne zajęcia. Tylko więcej korzyści dla rozwoju dziecka wyniknie z tego, jeśli ono razem z rodzicem spędzi pół godziny czy godzinę, stosując najrozmaitsze przedziwne techniki malarskie niż kółka plastycznego prowadzonego przez profesjonalnego artystę plastyka. Na taki profesjonalizm naprawdę przyjdzie czas potem – dodaje dr Aleksandra Piotrowska.

Jakie konsekwencje dla zdrowia dziecka ma zbyt wiele zajęć?

Czasami staramy się tak zorganizować czas dziecku, że nie ma ono chwili na zabawę i przyjemności. Po przyjściu z przedszkola wozimy go na jedne zajęcia, drugie i trzecie. Sami cieszymy się, że dajemy dziecku to co najlepsze i mamy poczucie, że w ten sposób jesteśmy dobrymi rodzicami. Jednak zbyt dużo zajęć może powodować u dziecka zmęczenie, problemy z koncentracją, apatię i niechęć do zabawy.

Psycholog dziecięcy Aleksandra Piotrowska ostrzega rodziców przed nadmiarem zajęć dodatkowych:

     
Źródło: Newseria.pl

Zobacz także:        Jak uzdolnione jest twoje dziecko - TEST

Jak podnosić niemowlę – 2 techniki i instrukcja na filmie

przedszkole, przedszkolak
Edukacja
Przedszkole szyte na miarę, czyli wybieramy najlepsze przedszkole
Podpowiemy ci, jak wybrać przedszkole, które twój smyk pokocha.

Jaki profil przedszkola będzie najlepszy dla twojego dziecka? Wybór nie jest prosty, bo przedszkola, także te publiczne, bardzo się od siebie różnią. Widać to już na pierwszy rzut oka. Jedne mają tylko numery, inne także zabawne, przyjazne nazwy, takie jak Wesoły Pędzelek, Kraina Misiów czy Przedszkole im. Gąski Balbinki. Jedne są malutkie, inne średnie, jeszcze inne całkiem spore. Niektóre są piękne i wychuchane, inne robią wrażenie smutnych i zaniedbanych (najwięcej jest jednak zwyczajnych: ani specjalnie pięknych, ani szczególnie brzydkich). Różnią się również warunkami (w niektórych są tylko sale zajęć, w innych także sale gimnastyczne, teatralno-relaksacyjne, komputerowe, gabinety językowe, a nawet boiska do różnych gier), wyglądem placu zabaw (czasem jest to tonący w zieleni ogród pełen fantastycznych urządzeń, czasem kawałek trawnika, piaskownica i niewiele więcej), wystrojem (bywa bardzo różnie). We wszystkich przedszkolach realizuje się podstawę programową , jednak niektóre robią mnóstwo dodatkowych rzeczy: realizują podstawy programowe dla przedszkoli oraz programy własne, kładą szczególny nacisk np. na ekologię, zdrowie, muzykę czy sport. Co różni przedszkola państwowe? Aktywność. W jednych dzieje się bardzo wiele (przedstawienia, wizyty teatrzyków, koncerty, konkursy, zawody, wyjazdy na zielone i białe przedszkola), inne są mniej aktywne. W niektórych ogromną rolę odgrywa integracja z rodzicami (odbywają się wspólne zajęcia, festyny, wycieczki), w innych nie przywiązuje się do niej wielkiej wagi. Zwyczaje. Są przedszkola, w których leżakuje cała grupa , w innych uwzględnia się indywidualne życzenia podopiecznych i ich rodziców. Podobnie jest z jedzeniem i innymi codziennymi sprawami. Zajęcia dodatkowe . W niektórych jest tylko rytmika i angielski, inne kuszą treningami karate czy aikido, baletem, nauką gry w szachy, warsztatami...

dzieci odrabiają lekcje
fotolia.com
Edukacja
Czy nasze dzieci są zbyt zajęte?
Prace domowe odrabia aż 2/3 dzieci w przedszkolu i zerówce! Im dziecko starsze, tym więcej czasu spędza przy biurku. Na swobodną zabawę na świeżym powietrzu zostaje mu zaledwie kilka godzin tygodniowo. Czy twoje dziecko też to czeka?

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 13.0px} span.s1 {font-kerning: none} Raport z badania „Dzieci po szkole - wolne czy zajęte” (SW Research, 2016) jest umiarkowanie optymistyczny. Co prawda dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym czas wolny najczęściej spędzają na świeżym powietrzu z rówieśnikami (74%), ale odrabianie lekcji zajmuje im średnio 1-2 godziny dziennie. To naprawdę dużo dla takich maluchów. Im dzieci starsze, tym dłużej nad nimi siedzą.  Gdy dziecko przestąpi próg szkoły, ilość pracy po lekcjach błyskawicznie wzrasta. Zadania domowe dostaje aż 98% dzieci w klasach 1-3, a odrobienie lekcji zajmuje im zazwyczaj 1-2 godziny dziennie. To duże obciążenie zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców, którzy często pomagają dzieciom w nauce. Co ciekawe, znacznie mniej pracy domowej dostają wychowankowie szkół prywatnych.  Rodzice mówią: pracy domowej jest za dużo Jak się okazuje, wielu rodziców uważa, że dziecko dostaje za dużo pracy domowej (43 proc. ankietowanych), a 30 proc. jest za tym, by nauczyciele nie mieli prawa zadawać dzieciom nic do domu. Odsetek tych opinii jest trochę niższy wśród rodziców przedszkolaków, a wynika to z tego, że tam prac domowych jest znacznie mniej niż w szkole. Natomiast 32 proc. spośród tych rodziców  jest zdania, że prace domowe zadawane w przedszkolu są „bezużyteczne”. Uczniowie odrabiają lekcje, przedszkolaki się bawią Przedszkolaki nie mają jeszcze wielu zajęć dodatkowych . Na zorganizowane kursy chodzi zaledwie 10 proc. maluchów. Najczęściej są to taniec, basen lub inne zajęcia sportowe. Zdecydowaną większość czasu po pracy i przedszkolu dzieci spędzają w domu lub na podwórku. Sporo, bo...

dziecko, dizewczynka, basen, okulary, pływać
Wychowanie
Jak wspierać zdolności dziecka?
Czy małej tancerce potrzebne są baletki na pointach, a uzdolnionemu kilkuletniemu pływakowi intensywne codzienne treningi na basenie? Odpowiedź wcale nie jest taka prosta.

O to jak postępować z uzdolnionym przedszkolakiem (a także o to, co robić, gdy wydaje nam się, że dziecko niczym się nie wyróżnia), zapytaliśmy psychologa dziecięcego Beatę Chrzanowską. Jeśli dziecko ma talent Wiele talentów – np. muzyczny czy sportowy – ujawnia się bardzo wcześnie. Nie chcemy ich zaprzepaścić. I bardzo dobrze, bo przecież to prawdziwe skarby. Tylko co zrobić, żeby nie przedobrzyć? Pomóż dziecku rozwijać talent. Jeśli np. jest uzdolnione muzycznie , zapisz je na dodatkowe zajęcia umuzykalniające, dostarcz mu prostych instrumentów, takich jak np. cymbałki z dwoma pałeczkami (świetnie uczą koordynacji), pójdź z nim na koncert dla dzieci, zachęć do udziału w konkursie na piosenkę itd. Nie zmuszaj. Wspieraj, ciesz się osiągnięciami dziecka, chwal, zachęcaj do pracy, jednak do niczego nie zmuszaj, bo wszelki przymus odbiera radość i zniechęca. Balet w przypadku kilkuletnich dziewczynek nie może polegać na mozolnych, nudnych ćwiczeniach i surowej dyscyplinie, na to jest za wcześnie. Czytaj też: Zbyt dużo zajęć dodatkowych dla przedszkolaków odbija się na ich zdrowiu Nie spiesz się. Pozostańmy przy tańcu. Balet w postaci, jaką sobie często wyobrażają rodzice (ćwiczenia przy drążku, piruety na pointach itd.), to w przypadku małych dzieci nieporozumienie. Kilkuletnie dziewczynki nie są po prostu do tego gotowe, podobnie jak kilkulatek nie jest gotowy do grania Chopina. Intensywne, źle prowadzone zajęcia mogą dziecku zwyczajnie zaszkodzić, np. doprowadzić do zniekształceń stóp, stawów biodrowych, kręgosłupa albo przynieść inne szkody. Wielkie baleriny rosyjskie zaczynały naukę w wieku 9, 10 lat, nie ma więc powodu do obaw, że będzie „za późno”. Unikaj specjalizacji. To, że dziecko np. świetnie pływa , nie oznacza, że powinno poświęcić temu cały swój czas. Powinno również doskonalić...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach

Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19

Partner
Miasteczko Zmysłów 2
Małe dziecko

Odwiedź Miasteczko Zmysłów i poznaj jego atrakcje!

Partner
KINDER Niespodzianka WSCW
Rozwój dziecka

Poznaj świat emocji dziecka! Ruszyła akcja Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem

Partner
Polecamy
Porady
ile dać na komunię
Święta i uroczystości

Ile dać na komunię w 2022: ile do koperty od gościa, dziadków, chrzestnej i chrzestnego

Maria Nielsen
Podróż kleszczowy
Poród naturalny

Poród kleszczowy: wskazania, powikłania, skutki dla matki i dziecka

Ewa Janczak-Cwil
co kupić na chrzest
Święta i uroczystości

Co kupić na chrzest? Prezenty praktyczne i pamiątkowe [GALERIA]

Joanna Biegaj
zapłodnienie
Starania o dziecko

Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia

Magdalena Drab
400 plus na żłobek
Aktualności

400 plus dla dziecka na żłobek: zasady, warunki, wniosek

Ewa Janczak-Cwil
Pierwsza komunia święta
Święta i uroczystości

Prezent na komunię: pomysły na prezenty modne i tradycyjne (lista)

Magdalena Drab
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży

Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem

Ewa Janczak-Cwil
Pieniądze na dziecko
Prawo i finanse

Świadczenia na dziecko: co przysługuje po urodzeniu dziecka 2022? [ZASIŁKI, ULGI]

Małgorzata Wódz
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu

Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?

Joanna Biegaj
plan porodu
Lekcja 2

Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku

Małgorzata Wódz
wyprawka dla noworodka wiosna
Noworodek

Wyprawka dla noworodka: wiosną to obowiązkowa lista! (ubranka i rzeczy do wózka)

Małgorzata Wódz
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży

Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?

Ewa Cwil
pozytywny test ciążowy
Ciąża

Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?

Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży

Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?

Małgorzata Wódz
jak ubrać dziecko na spacer
Pielęgnacja

Jak ubrać niemowlę i starsze dziecko na spacer, by nie było mu za zimno ani za gorąco?

Małgorzata Wódz
Pozycje wertyklane do porodu
Poród naturalny

Pozycje wertykalne do porodu: dlaczego warto rodzić w pozycji wertykalnej?

Dominika Bielas
wody płodowe
Przygotowania do porodu

Jak wyglądają wody płodowe? Jak je rozpoznać?

Beata Turska
9 miesięcy w 4 minuty: tak powstaje życie
Przebieg ciąży

Rozwój płodu tydzień po tygodniu – ten film wzruszy każdego!

Joanna Biegaj