GRY
 
 

7 rzeczy, które trzeba zrobić przed ciążą

Jeśli planujesz zajść w ciążę, wykorzystaj ten czas, by dobrze się przygotować do macierzyństwa. Dzięki temu zapewnisz dziecku świetny start w życie.

kobieta, mężczyzna, łóżko, miłość

O planowaniu rodziny warto pomyśleć na długo przed tym, gdy test pokaże dwie kreski. Pierwsze przygotowania do ciąży najlepiej zacząć nawet z rocznym wyprzedzeniem (np. zdążysz wtedy zrzucić nadwagę). Na kolejne ważne zadania potrzeba około pół roku przed ciążą. Oto szczegółowy plan działania. Wystarczy, że zaczniesz go realizować.

1. Przed ciążą zrób szczepienia

  • Różyczka. Jeżeli nie jesteś pewna, czy chorowałaś albo szczepiłaś się na różyczkę, poproś lekarza o skierowanie na badanie krwi, dzięki któremu można wykryć przeciwciała tej choroby. Jeśli okaże się, że ich nie masz, w trakcie przygotowania do ciąży zaszczep się. Potem przez co najmniej trzy miesiące zabezpieczaj się przed zajściem w ciążę. Czas ten potrzebny jest, byś zyskała odporność.
  • WZW typu B. Uwaga! Przed ciążą zaszczep się też na WZW typu B (czyli żółtaczkę typu B). Zakażenie w ciąży ciężko przechodzi i matka, i dziecko. Poza tym odporność na ten typ choroby przydaje się, jeśli miałabyś rodzić przez cesarskie cięcie. WZW B przenosi się bowiem głównie przez krew, dlatego do zakażeń dochodzi często w szpitalu.
     
ZOBACZ TEŻ: nasza baza wyników badań
Redakcja poleca: Zrób badania genetyczne jeszcze przed ciążą - VIDEO
Eksperci zachęcają, by jeszcze przed zajściem w ciążę zrobić sobie badania genetyczne. Dzięki nim można zawczasu zmodyfikować swoją dietę, poprawić kondycję organizmu i... zmniejszyć ryzyko chorób cywilizacyjnych u dziecka.

2. Zadbaj o kondycję i mięśnie – przynajmniej pół roku przed ciążą

Ciąża to dla organizmu spory wysiłek. Aby łatwiej go znieść, warto przygotowując się do ciąży poprawić kondycję. Dzięki temu wzmocnisz mięśnie, te zaś:
  • Ułatwią poród i szybki powrót do dawnej figury.
  • Pomogą ci dźwigać dziecko, nie będą więc tak bardzo dokuczały bóle kręgosłupa (na dolegliwość tę, zwłaszcza w trzecim trymestrze, uskarża się większość ciężarnych).
  • Pomogą zrzucić nadwagę – ćwicząc, spalasz nadwyżkę kalorii i przyspieszasz przemianę materii (to w mięśniach najszybciej zachodzi spalanie).

3. Przed ciążą zacznij się zdrowo odżywiać

W ramach przygotowania do ciąży jedz regularnie przynajmniej pięć posiłków dziennie (trzy duże i dwa małe). Takie urozmaicone dania:
  • Dostarczą ci wszystkich niezbędnych składników odżywczych, np. wapnia – nim zajdziesz w ciążę, potrzebujesz ok. 800 mg tego pierwiastka dziennie (tyle zawierają 3 szklanki mleka). Jeśli stosujesz doustną antykoncepcję, powinnaś zwracać szczególną uwagę na ilość wapnia w diecie.
  • Ułatwią zapłodnienie – niedobór składników odżywczych w diecie kobiety może wywołać poważne zaburzenia hormonalne.
Uwaga! Dieta jest ważna także w przypadku przyszłego taty. Jeśli mężczyzna zamiast kawy pije bogaty w witaminę sok pomarańczowy – poprawia się jakość plemników. Ogromne znaczenie ma także cynk (jego źródła to np. wołowina i fasola). Niedobór tego pierwiastka zmniejsza liczbę plemników!

ZOBACZ TEŻ: jak poprawić męską płodność



Doładuj
Przeładuj