Przyprawy
fot. Fotolia

Najlepsze przyprawy dla karmiącej mamy

Nie tylko wzbogacają smak, ale też poprawiają trawienie, działają przeciwwirusowo, są bogate w witaminy. Dlatego nie bój się przyprawiać w czasie karmienia piersią. Które przyprawy są najlepsze dla karmiącej mamy?
Katarzyna Pinkosz
Przyprawy
fot. Fotolia
W jednej łyżeczce natki pietruszki znajduje się tyle witamin i składników mineralnych, ile wynosi dziennie zapotrzebowanie organizmu na wiele z nich. Dlatego natkę pietruszki warto jeść codziennie i dodawać do kanapek, sałatek, zup, drugich dań. Ale nie tylko natkę pietruszki warto jeść w czasie karmienia piersią.

Najlepsze są przyprawy naturalne

Oprócz zielonej pietruszki do potraw jak najczęściej dodawaj:
  • koperek. Poprawia trawienie, hamuje rozwój szkodliwych drobnoustrojów w jelitach. Zawiera: prowitaminę A, wapń, fosfor, żelazo, karoten, witaminy: B1, B2 i PP, C;
  • szczypiorek (podobnie jak czosnek działa przeciwwirusowo). Pobudza apetyt, poprawia przemianę materii, ułatwia trawienie, ma lekkie działanie przeczyszczające. Zawiera betakaroten, kwas foliowy, witaminy C, B1, B2, a także potas, sód, wapń, magnez, fosfor, kwas krzemowy i chlor.
Możesz też dodawać do potraw inne przyprawy, takie jak:
  • Bazylia. Zapobiega wzdęciom, działa rozkurczowo i przeciwzapalnie, łagodzi skurcze żołądkowe, niestrawność.
  • Chrzan. Przyspiesza przemianę materii, ułatwia trawienie, zwiększa odporność, zawiera bardzo dużo witaminy C.
  • Cynamon. Poprawia trawienie, działa też przeciwbiegunkowo.
  • Czosnek (działa bakteriobójczo i antywirusowo). Jednak czosnek zmienia smak pokarmu, dlatego stosuj go z umiarem.
  • Goździki. Mają działanie rozgrzewające, pomagają przy przeziębieniach.
  • Imbir. Działa przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo, przeciwwirusowo, rozgrzewająco i przeciwwymiotnie.
Zobacz: Jak i do czego używać imbir
  • Kurkuma (curry). Bardzo dobrze działa na układ immunologiczny. Poprawia ukrwienie błony śluzowej, co powoduje lepsze wchłanianie substancji odżywczych, składników mineralnych i witamin.
  • Majeranek. Ułatwia trawienie przede wszystkim potraw mięsnych, fasolowych, łagodzi wzdęcia, bóle gardła, żołądka.
  • Melisa. Działa przeciwzapalnie i uspokajająco, pomaga przy depresji, bólach głowy.
  • Mięta. Działa przeciwzapalnie, wspomaga trawienie, leczy mdłości, wzdęcia.
  • Papryka, pieprz, chili. Poprawiają trawienie, nadają potrawom pikantny smak. Poprawiają odporność, a także ukrwienie błony śluzowej, co sprzyja lepszemu wchłanianiu substancji odżywczych, składników mineralnych i witamin. Dodawaj szczyptę.
  • Szafran. Pomocny w przypadku kataru, kaszlu. Podnosi poziom serotoniny i dopaminy, tzw. hormonów szczęścia, poprawia samopoczucie. Uwaga: dodawaj tylko niewielkie ilości.
  • Tymianek. Działa przeciwbakteryjnie, wykrztuśnie, ułatwia trawienie, łagodzi kaszel.
  • Wanilia. Działa pobudzająco, przeciwgorączkowo, poprawia nastrój.
Czy znasz wszystkie przeprawy? Sprawdź, rozwiązując quiz.
Redakcja poleca: Jak karmić dziecko piersią cz. 2
W tej części filmu poznasz wygodne pozycje przy karmieniu piersią.

Unikaj przypraw wieloskładnikowych

Nie dodawaj do dań kostek rosołowych, przypraw wieloskładnikowych typu vegeta. Często zawierają one wzmacniacz smaku glutaminianu sodu. W dużych ilościach może on powodować bóle głowy, nudności.

Czytaj też: Dlaczego karmiąca mama nie powinna jeść produktów wysokoprzetworzonych

Wróć do talerza
Oceń artykuł

Ocena 5 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy