Pustki w galeriach handlowych.  Dlaczego Polacy omijają je szerokim łukiem?
fot. adobe stock

Strach chodzić po galeriach? Dlaczego Polacy omijają je szerokim łukiem?

Ośmiu na dziewięciu Polaków przyznaje, że nie odwiedziło żadnego centrum handlowego w pierwszym tygodniu po ponownym otwarciu galerii – wynika z badania opublikowanego przez firmę Kantar. Jaka jest przyczyna?
Katarzyna Gałązkiewicz
Pustki w galeriach handlowych.  Dlaczego Polacy omijają je szerokim łukiem?
fot. adobe stock
Badanie przeprowadzone przez firmę Kantar na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU), pokazuje, że Polacy są sceptyczni w kwestii korzystania z centrów handlowych w czasach pandemii. Niemal 40 proc. osób, które wcześniej bywały w galeriach, nie wybiera się tam w ciągu najbliższego miesiąca. Jak informują badania około 1/3 ankieterów spodziewa się, że sytuacja wróci do normy nie wcześniej niż w ciągu 3–6 miesięcy, a 35 proc. uważa, że potrwa to jeszcze dłużej.

Dlaczego Polacy omijają centra handlowe?

Choć po blisko dwóch miesiącach ponownie otwarto centra handlowe, nie odwiedzają ich tłumy, jak to bywało przed epidemią. Okazuje się, że nie tylko strach przed koronawirusem zatrzymuje ludzi w domach, lecz także obowiązujące w galeriach restrykcyjne zasady higieniczno-sanitarne, które skutecznie zniechęcają wielu klientów. Frekwencji nie podnoszą także wciąż zamknięte miejsca rozrywki, takie jak kina. Nie ma też właściwej tym obiektom dawnej atmosfery (na to szczególną uwagę zwracają ludzie młodzi w wieku 25–29 lat).

Co powstrzymuje ludzi przed wyjściem do galerii:
Mimo otwarcia galerie handlowe straciły ważne atuty. Przypominają wyludnione dworce kolejowe czy lotniska. Ludzie nie widzą dużej potrzeby ich odwiedzania. Zniechęcają zarówno obawy przed zarażeniem, jak i wszelkie ograniczenia nałożone na duże centra handlowe. Wizyty w galeriach, w których brakuje wszystkich znanych nam bodźców sensorycznych (smaków, zapachów, widoków), po prostu przestały być przyjemne. 

Nie bez znaczenia jest także to, że w czasie izolacji społecznej potrzeby zakupowe są zaspokajane przede wszystkim w dyskontach (68 proc.) i sklepach osiedlowych (50 proc.), a także przez Internet (35 proc.). Klienci w czasach pandemii są nastawieni przede wszystkim na zrealizowanie najpotrzebniejszej listy zakupów.
Redakcja poleca: Świąteczne prezenty dla dziecka wybierz w Hamleys! [WIDEO]
Szukasz oryginalnych pomysłów na gwiazdkowe prezenty dla dzieci? Zajrzyj koniecznie do pierwszego w Polsce sklepu z zabawkami Hamleys, w którym od 250 lat spełniają się marzenia dzieci!

Ilu Polaków odwiedziło już galerie?

Z badań wynika, że jeden na dziewięciu Polaków deklaruje, że odwiedził galerię handlową w pierwszym tygodniu działania tego typu obiektów. Wśród tych, którzy przed epidemią robili to co najmniej raz w tygodniu, na zakupy wróciła 1/3.

Klienci nie spodziewają się powrotu do normalności w najbliższych tygodniach. 31 proc. ankietowanych jest zdania, że zakupy na starych zasadach zrobimy w ciągu 3–6 miesięcy, 35 proc. uważa, że potrwa to jeszcze dłużej (17 proc. szacuje, że ponad rok).

Kiedy galerie handlowe odzyskają swoją świetność? 

Z badania zleconego przez Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, zrzeszający ponad 200 firm, z których wiele ma swoje punkty w centrach handlowych, wynika, że Polacy nie tylko nie wrócili chętnie do zakupów w galeriach, lecz także nie zamierzają tego robić w dłuższej perspektywie. Strach przed zarażeniem koronawirusem oraz brak możliwości skorzystania z różnorodnej oferty i atrakcji skutecznie zniechęcają przed odwiedzeniem tych miejsc:

„Wyniki badania świadczą dobitnie o tym, o czym cały czas mówimy: centra handlowe na długo będą cieniem samych siebie. Powrót do świetności zajmie sporo czasu, a tym samym trudno, żebyśmy funkcjonowali według reguł ustalonych przed epidemią koronawirusa. Do starych zasad współpracy między najemcami i wynajmującymi możemy wrócić, kiedy sytuacja się unormuje, a dziś ustalmy nowe zasady gry” – podkreśla zarząd ZPPHiU.

Socjolog Konrad Maj jest zdania, że na długie miesiące możemy zapomnieć o klimacie przyjemnych, wielofunkcyjnych, pełnych atrakcji centrów handlowych.

O badaniu:
Badanie zostało zrealizowane 11 maja 2020 r. poprzez wywiady telefoniczne (CATI) na reprezentatywnej próbie 800 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

Źródło: marketingprzykawie.pl

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy