świąteczne gotowanie
fot. Adobe Stock

Pyszne i zdrowe święta? 10 zasad, które warto znać

Podczas świąt staramy się, by wszystko było przygotowane jak najlepiej. Coraz częściej myślimy też o tym, by potrawy były nie tylko smakowite, ale również zdrowe. Na co zwracać uwagę, robiąc świąteczne zakupy spożywcze oraz jakich błędów unikać podczas kolacji wigilijnej?
świąteczne gotowanie
fot. Adobe Stock
AdvertisementPrzygotowanie świąt zgodnie z polską tradycją to nie lada wyzwanie! I chociaż chętnie ją kultywujemy, to obecnie obok niej dla wielu ważne jest także to, z jakiej jakości produktów wykonywane są potrawy, skąd pochodzą oraz ile należy ich kupić, by jak najmniej się zmarnowało. Podpowiadamy, jakie produkty sprawdzą się najlepiej, a także, o czym pamiętać, by świąteczna kolacja nie odebrała energii.

Na co zwracać uwagę, kupując konkretne produkty spożywcze na święta?

Redakcja poleca: Eksperymenty dla dzieci: jak zrobić tęczę [WIDEO]
Co robić, kiedy pada deszcz? Dobrze się bawić! Zróbcie z dziećmi tęczę z cukierków. To proste! Do tego eksperymentu dla dzieci potrzebne są jedynie kolorowych cukierków, wody i talerzyka.

1. Zupa na kolację wigilijną? Byle nie z proszku

Barszcz, grzybowa lub rybna – to najpopularniejsze zupy goszczące na wigilijnym stole. Ich przyrządzenie nie zawsze jest łatwe, jednak niech nie przyjdzie nam do głowy pomysł, by kupić je w proszku, kostce lub torebce. Takie produkty są pełne chemii, dlatego daleko im do zdrowej żywności. Jeśli chcesz kupić gotowy barszcz, grzybową lub rybną, zdecyduj się na zupę z kartonu, słoika bądź w wersji mrożonej.
Sprawdź przepis na pyszny barszcz z uszkami >>> TUTAJ

2. Pierogi i uszka? Jeśli z garmażerki, to patrz na skład

Idealne pierogi z kapustą i grzybami zawierają podgrzybki lub prawdziwki, a nie tańsze i przez to bardziej popularne pieczarki. Te pierwsze są bogatym źródłem m.in. białka, potasu, żelaza i witaminy C. Decydując się na wyrób garmażeryjny, sprawdź, ile konkretnie grzybów jest w wybranych pierogach lub uszkach – zdarzają się produkty, w których jest ich śladowa ilość. Zwróć uwagę także na to, by nie zawierały konserwantów oraz soi.
Sprawdź przepis na pierogi z kapustą i grzybami >>> TUTAJ

3. Kapusta kiszona? Oczywiście, byle z rozpędu nie kupić kwaszonej

Idealna do pierogów lub jako surówka do karpia, a do tego świetna dla zdrowia. Wszystko pod warunkiem, że będzie to kapusta kiszona, a nie kwaszona! Kiszenie to proces naturalny, dlatego w składzie oprócz kapusty powinna znaleźć się tylko sól. Nie ma potrzeby stosowania w niej konserwantów czy regulatorów kwasowości. Z kolei oprócz nich, w kapuście kwaszonej nie dość, że nie ma dobrotliwych bakterii wspierających mikrobiotę jelitową, to dodatkowo znajduje się m.in. ocet i cukier.

4. Ryba? Musi być od sprawdzonego producenta

Chociaż ogólnie można stwierdzić, że ryby są zdrowe, to nie można tego powiedzieć o wszystkich rybach. Do tych niepolecanych zaliczyć można m.in. tilapię i pangę, które mają znikomą ilość wartości odżywczych i są faszerowane hormonami wzrostu.
Świetnym wyborem na świąteczną kolację będzie pstrąg „Jakość z Natury Carrefour”, który pochodzi od sprawdzonego producenta. Kupując go w Carrefourze, ma się pewność, że hodowla ryb znajduje się we wpisanym na listę UNESCO Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie, gdzie stawy są naturalnie zimne, woda czysta, a pasza nie zawiera GMO.

5. Masa makowa? Nie kupuj „gotowca” z puszki

Do makowca lub moczki lepiej użyj masy makowej przygotowanej samodzielnie w domu. Te gotowe często mają w składzie dużo wody, przez co należy użyć ich znacznie więcej niż tych przygotowanych od podstaw w domu. Oprócz tego nierzadko mak jest gorszej jakości, dlatego różnicę czuć zarówno w smaku (jest zwykle gorzki), jak i dodatkowo może zgrzytać w zębach.
Gdzie warto zrobić świąteczne zakupy? Teraz szybko i bezpiecznie zrobisz je online na stronie Carrefour.pl.
Sprawdź ofertę zdrowych produktów: gazetka promocyjna

O czym pamiętać, by wigilijna kolacja nie odebrała nam energii?

Wigilia Bożego Narodzenia to dla niektórych dzień postny, w którym je się niewiele. Ze zdrowotnego punktu widzenia, warto przy tym pamiętać, by unikać głodzenia. Regularne i odżywcze posiłki są konieczne do zachowania zdrowia, dlatego warto wtedy zdecydować się np. lekkostrawne posiłki z dużą ilością warzyw.
Po rozpoczęciu wigilijnej kolacji jako pierwsze na talerzu powinny znaleźć się dania bogate w białko, czyli np. ryby w postaci śledziowej przystawki. Później warto przejść do zupy i innych dań. Taka kolejność będzie odpowiednia do szybkiego uzyskania uczucia sytości. A co jeśli nadal chcesz jeść? Warto odczekać kilka minut, aby informacja o zaspokojeniu głodu dotarła do mózgu. Jeśli po około 15 minutach nadal masz ochotę coś zjeść, wybierz kolejną, pyszną potrawę.
Wskazówka: Aby proces trawienia był szybszy, dodaj do potraw wigilijnych przyprawy. Sprawdzą się np. gałka muszkatołowa, cynamon, anyż, goździki, imbir i ziele angielskie. A do kapusty z grochem – koniecznie kminek!
Na koniec wigilijnej kolacji warto wypić kompot z suszonych owoców, który z pewnością sprawi, że wszyscy poczują się mniej ociężali.
Chcesz mądrzej jeść i mądrzej kupować? Oglądaj kolejne odcinki programu MądrzeJemy z Katarzyną Bosacką.
 
Materiał powstał z udziałem marki Carrefour
Oceń artykuł

Ocena 5 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy