GRY
 
 

Relaksacja w ciąży

Zamiast zmagać się z niechcianymi emocjami, pozwól im swobodnie płynąć. Naucz się rozluźniać ciało i oddech, a zyskasz więcej energii.

kobieta, ciąża, ćwiczenia, relaks w ciąży
Praktykowanie relaksu w ciąży ma jeszcze wiele innych zalet. Pierwsza to świadomość potrzeb ciała, które się zmienia podczas tych dziewięciu magicznych miesięcy. Druga – to nauczenie się sterowania oddechem i uspokajania emocji. I trzecia – to doskonały sposób na nawiązanie relacji z Twoim dzieckiem na bardzo głębokim, duchowym poziomie. Możesz się z nim kontaktować, jeszcze zanim poczujesz, jak się rusza, okazując mu swoje zainteresowanie, troskę i miłość. Ono odbiera te sygnały, czuje, gdy poświęcasz mu czas i uwagę. Budujesz w nim poczucie, że jest kimś chcianym, ważnym i kochanym.

Uszanuj wysiłek swojego ciała

Szczególnie teraz ważne jest, żebyś nie zmagała się ze swoim ciałem i nie traktowała go jak przeciwnika, którego trzeba pokonać. Twoje ciało jest mądre i warto go słuchać. Gdy jest odprężone, energia może w nim krążyć bez przeszkód. Za troskę odwdzięczy Ci się lepszym samopoczuciem, dobrą kondycją dziecka i większym komfortem podczas porodu. Odbieraj więc sygnały płynące z niego: jeśli robi Ci się niedobrze na widok wątróbki, to nie jedz jej tylko dlatego, że „ma dużo żelaza”. Gdy w ciągu dnia poczujesz się senna, utnij sobie drzemkę; gdy jesteś zmęczona – zadbaj o odpoczynek. Nawet w pracy możesz się na chwilę wyłączyć i zrobić proste ćwiczenie: usiądź wygodnie, postaw obie stopy na podłodze i wyprostuj plecy. Zamknij oczy i skup się na swoim oddechu. Oddychaj spokojnie i w swoim naturalnym rytmie. Myśl „wdech”, gdy wdychasz powietrze, i „wydech”, kiedy je wydychasz. Wystarczy kilka minut, żebyś poczuła przypływ energii.
Jeśli jednak czujesz, że Twoje ciało nie wysyła Ci żadnych sygnałów albo robisz coś wbrew niemu, zastosuj proste ćwiczenie wyobraźni. Połóż się wygodnie, zamknij oczy i oddychaj spokojnie w swoim naturalnym rytmie. Wyobraź sobie, że jesteś w jakimś bardzo przyjemnym miejscu, w którym czujesz się bezpiecznie i możesz się odprężyć. Teraz pomyśl o swoim ciele. Ono służy Ci przez cały dzień, towarzyszy Ci we wszystkim, co robisz, nawet jeśli nie ma na to ochoty.
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

Otocz je troską

Połóż swoją lewą dłoń w miejscu, które jest słabsze, zmęczone czy bolesne. Poczuj ciepło tej dłoni i wyobraź sobie, że wydobywa się z niej strumień ciepłego, złocistego światła, który przenika w głąb czułego miejsca. Poczuj w tym miejscu ciepło. Pozostaw swoją dłoń w tym miejscu i powiedz do swojego ciała trzy zdania zaczynające się od słów: „Przepraszam…”, „Dziękuję…” i „Proszę…”.
Zwiększeniu kontaktu z ciałem i świadomości ciała niezwykle skutecznie służy oddychanie tzw. pełnym torem oddechowym, czyli z użyciem zarówno przepony, jak i klatki piersiowej. Kobiety, przeważnie oddychają samymi szczytami płuc, możesz zatem mieć pewien kłopot z wykorzystaniem do tego celu przepony. Warto się tego nauczyć: przyjmij pozycję klęku podpartego (na czworakach). Spróbuj na przemian dyszeć jak zziajany pies, szczekać, kaszleć i śmiać się. Uważnie obserwuj, jak porusza się Twój brzuch. Wiedz, że aby oddychać pełnym torem brzusznym, należy wciągać powietrze do brzucha, nadmuchując go jak balonik, a następnie przepychać je do klatki piersiowej.
Gdy odzyskasz kontakt ze swoim ciałem, będziesz mogła swobodnie i bez przeszkód odbierać jego sygnały alarmowe dotyczące stresu. Z łatwością zauważysz, kiedy jest napięte i potrzebuje Twojej troski. Możesz mu wówczas zafundować krótki relaks, nazywany treningiem autogennym.
Doładuj
Przeładuj