Umieralność noworodków na świecie jest niepokojąco wysoka, zwłaszcza w krajach najuboższych. Dane UNICEF przerażają. Każdego dnia na świecie umiera aż 7000 noworodków, a niemal 3000 z nich nie przeżyje nawet pierwszej doby.

Reklama

Więcej niż dzień

Choć w ciągu ostatnich dwudziestu lat ograniczono liczbę zgonów dzieci poniżej 5. roku życia, to nadal sytuacja noworodków jest tragiczna. Obecnie zgony dzieci, które zmarły podczas pierwszego miesiąca życia stanowią aż 46 proc. zgonów wszystkich poniżej 5. roku życia. Według danych UNICEF najwięcej noworodków umiera w dniu narodzin. To milion dzieci rocznie! Ponad 80 proc. zgonów wśród noworodków jest spowodowanych przedwczesnym rozwiązaniem, powikłaniami przy porodzie czy infekcjami, takimi jak zapalenie płuc czy sepsa.

Można temu zapobiec

Większości z tych zgonów można zapobiec. Niezbędny jest jednak dostęp do czystej wody i środków dezynfekujących, lepszej opieki wykwalifikowanych lekarzy, położnych, pielęgniarek, a także wsparcie w karmieniu piersią w ciągu pierwszej godziny życia dziecka, bezpośredni kontakt noworodka ze skórą matki oraz odpowiednie żywienie. Nie wszystkie matki i noworodki mogą liczyć na takie standardy opieki. Dzieci urodzone w najbogatszych krajach mają nawet 50 razy większe szanse na przeżycie pierwszego miesiąca życia niż dzieci w najuboższych regionach świata.

Dlatego UNICEF Polska rozpoczyna kampanię „Więcej niż dzień”. Jej celem jest zebranie środków na ratowanie zdrowia i życia noworodków oraz zapewnienie matkom odpowiedniej opieki okołoporodowej. - Chcemy tym dzieciom podarować więcej niż dzień, więcej niż miesiąc, więcej niż samo przetrwanie - mówi Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska. - Chcemy im dostarczyć niezbędną pomoc i otoczyć opieką, aby mogły bezpiecznie przyjść na świat, rozwijać się, a w przyszłości w pełni wykorzystać swój potencjał. Liczymy na pomoc niezawodnych Darczyńców z Polski - dodaje. Kampanię wspiera Magdalena Różczka, Ambasador Dobrej Woli UNICEF.

Pomóc można wchodząc na stronę unicef.pl/ratujedziecko i przekazując darowiznę.

Zobacz także

Źródło: UNICEF

Zobacz także:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama