Polski Czerwony Krzyż opowiada o kampanii dotyczącej niedożywienia
Od pierwszych dni października bilbordy, profile w mediach społecznościowych, a nawet ekrany w wagonach warszawskiego metra zapełniły wizerunki polskich gwiazd dyskutujących na temat głodu. Dzisiaj cala zagadka się wyjaśniła – znani i lubiani okazali się najbardziej spragnieni… niesienia pomocy. Kogo i w jaki sposób wspierają m.in. Małgorzata Socha, Michał Piróg, Katarzyna Zielińska, Michał Pazdan, Ewa Szabatin, Mikołaj Cieślak czy Karol Wójcicki?
- Materiały prasowe
Głód zwycięstw, sceny, a może wolności? W ostatnich dniach przedstawiciele świata sztuki, sportu i nauki opowiadali o swoich potrzebach użytkownikom mediów społecznościowych oraz mieszkańcom największych polskich miast. Do zwierzeń nakłonili także internautów, którzy rewanżowali się, ujawniając, co zaspokoi ich intelektualny apetyt. 16 października – dowiedzieliśmy się w końcu, kogo postanowiły wesprzeć polskie gwiazdy. Na bilbordach ich wizerunki zastąpiła dziewczynka, która w imieniu ponad 1 000 000 polskich dzieci w wieku 0-17 lat dotkniętych ubóstwem przypomina, że można być głodnym po prostu, ale też głodnym godnego życia.
Polski Czerwony Krzyż chce zaangażować Polaków
Podczas konferencji prasowej Polskiego Czerwonego Krzyża, która odbyła się w FoodLab Studio prowadzonym przez Grzegorza Łapanowskiego, zdradzono kulisy oraz cel tegorocznej edycji kampanii „Godne dzieciństwo”. Okazuje się, że w centrum są tu nie tyle gwiazdy, choć i znanych nazwisk nie zabrakło na spotkaniu z dziennikarzami, co dzieci i młodzież z rodzin dotkniętych ubóstwem. To one najczęściej borykają się z konsekwencjami niedożywienia lub złego odżywiania. Nieszablonowa inicjatywa ma przypomnieć o problemie, a w rezultacie zachęcić wszystkich do wsparcia działań na rzecz walki z ubóstwem, wykluczeniem społecznym i biedą pokoleniową.
– Skrajne ubóstwo nie zawsze oznacza głód. Dzieci z rodzin, które na co dzień borykają się z niedostatkiem, najbardziej potrzebują wsparcia i pomocy. PCK od lat odpowiada na ich rzeczywiste potrzeby, które badają nasze oddziały w całej Polsce. Czasem wystarczy mały gest czy niewielka pomoc, aby stworzyć dzieciom godne warunki do życia. W tej kampanii apelujemy do wszystkich o głód pomagania i zachęcamy do wsparcia naszej akcji – powiedziała Małgorzata Szukała z Polskiego Czerwonego Krzyża.
Rodziny wielodzietne w najtrudniejszej sytuacji
Choć w 2017 roku w Polsce zgodnie z danymi GUS sytuacja wszystkich gospodarstw domowych się poprawiła, nadal wiele rodzin posiadających troje lub więcej dzieci ma trudności z zaspokojeniem potrzeb materialnych. Do zmniejszenia skali zjawiska ubóstwa skrajnego i relatywnego przyczyniły się w zeszłym roku m.in. wzrost wynagrodzeń, spadek bezrobocia, a w przypadku rodzin z dziećmi świadczenie wychowawcze Rodzina 500+. Pomimo pozytywnych procesów, negatywne konsekwencje związane z niedostatkiem wciąż wpływają na codzienność ponad miliona polskich dzieci.
Podczas wydarzenia społeczne tło problemu przybliżył prof. Arkadiusz Karwacki. O psychologicznym aspekcie zjawiska opowiedziała z kolei dr Dorota Maciejec.
– Doświadczanie głodu ma destrukcyjny wpływ na rozwój dziecka. Nie tylko w obszarze psychofizycznym, lecz także w obszarze społecznym i emocjonalnym. Słabsza zdolność koncentracji uwagi, obniżenie wyników w nauce czy pogorszenie sprawności fizycznej to zaledwie część trudności. Dzieci mierzą się również z odrzuceniem przez rówieśników, obniżeniem motywacji do działania, wycofaniem z kontaktów społecznych, poczuciem wstydu czy depresją. Należy podkreślić, że z konsekwencjami niedożywienia młode osoby mogą borykać się przez całe życie, m.in. podtrzymując spiralę biedy pokoleniowej. Jednocząc siły, wspólnie możemy wesprzeć dzieci i zapewnić im godny start w dorosłość – powiedziała dr Dorota Maciejec, psycholog.
W ramach konferencji odbyły się ponadto warsztaty gotowania, które poprowadził Grzegorz Łapanowski, pokazując, że pełnowartościowe posiłki nie muszą być drogie.
Każdy może pomóc
Osoby zainteresowane wsparciem kampanii mogą zrobić to przez internet na stronie www.pck.pl. Wystarczy przekazać dowolną kwotę. Już 25 zł pozwoli na dofinansowanie pięciu obiadów dla dziecka w szkole przez tydzień, 50 zł umożliwi z kolei zakup pomocy edukacyjnych, natomiast 100 zł to równowartość paczki świątecznej dla całej rodziny.
Koncept kampanii #głodnipomagania dla Polskiego Czerwonego Krzyża powstał w agencji 4FRAME pod kierownictwem dyrektora kreatywnego Piotra Zawałło. W inicjatywę zaangażowani byli również specjaliści thegoodpeople, którzy przygotowali wszystkie materiały wizualne, 24/7Communication wspierające działania w zakresie PR, Branch Creative odpowiedzialny za zdjęcia (fot. Arcadius Mauritz) oraz studio Efektura, gdzie nagrane zostały reklamy radiowe.
Głównym partnerem akcji jest Onet Kobieta i FoodLab Studio. Kampania została objęta patronatem medialnym przez Polskie Radio, mamotoja.pl, polki.pl, Noizz oraz Business Insider. Kampanię wspiera także Auchan Retail Polska.