Jak pokazuje badanie Instytutu GOLIN na zlecenie Grupy LEGO®, zrealizowane na przełomie grudnia i stycznia, negatywne emocje dzieci różnią się w zależności od wieku. Najmłodsi respondenci w wieku 6-7 lat odczuwają częściej niż pozostali: złość (26%), smutek (26%) i roztargnienie (19%). Natomiast nieco starsze dzieci, w wieku 10-12 lat, czują się zestresowane (18%) i zaniepokojone (17%).
Dzieci zapytane o źródła negatywnych emocji najczęściej wskazywały na szkołę (35%), zbyt trudne zadania szkolne (34%) i poczucie, że nie wiedzą, co mają robić (29%). Dziewczynki częściej (19%) wskazały także na problemy z przyjaciółmi niż chłopcy (13%), którzy raczej uważają, że ich odczucia nie mają konkretnego źródła (20%). Z drugiej strony dzieci deklarują, że doświadczają mniej negatywnych emocji niż rok temu.
Dzieci szukają zrozumienia i pocieszenia w przyjaźni
Aż 93% dzieci w Polsce uważa, że to ważne, żeby rozmawiać z innymi, gdy pojawiają się w ich życiu negatywne emocje. Już 9 na 10 małych badanych przyznało, że otworzyło się przed kimś, mówiąc o swoich uczuciach – co ciekawe, wraz z wiekiem dzieci częściej zwracają się do przyjaciół niż do rodziny. Jeśli jednak chcą porozmawiać z kimś w domu, częściej ich powiernikami są mamy/macochy (72%) niż ojcowie/ojczymowie (40%).
Dzieci są otwarte na naukę o budowaniu relacji przyjacielskich, jak i opartą na przyjaźni. Ponad dziewięć na dziesięć (95%) badanych uważa, że dobrze jest mieć różnych przyjaciół, którzy mogą uczyć ich rozmaitych rzeczy, a ponad troje na pięć (62%) z nich przyznaje, że są rzeczy, których mogliby się nauczyć od innych, aby stać się lepszymi przyjaciółmi.
– Wyniki badań dają fascynujący wgląd w złożoność dziecięcych przyjaźni we współczesnym i coraz bardziej zróżnicowanym świecie – komentuje wyniki badania Laverne Antrobus, uznana psycholog dziecięca z Wielkiej Brytanii. – To budujące, że dzieci chcą widzieć różnorodne formy przyjaźni w oglądanych przez siebie filmach i zabawkach, którymi się bawią. Wprowadzenie tego typu zmian pomoże dzieciom zrozumieć różnorodność i da im pewność siebie w nawiązywaniu relacji z innymi osobami, które nie są takie same jak one. Uczenie się od przyjaciół o tym, jak są podobni i różni, ostatecznie pomoże maluchom w akceptacji innych, gdy będą poruszać się w świecie przyjaźni i relacji.
Dzieci potrzebują reprezentacji, także w trudnych tematach
Dostrzegając potrzeby najmłodszych, Grupa LEGO dostosowała swoją ofertę zabawek, mając na uwadze wpływ przyjaźni na rozwój dziecka oraz to, że odgrywa ona ogromną rolę w pomaganiu najmłodszym w zrozumieniu różnorodności. Dzięki współpracy z Geena Davis Institute on Gender in Media odświeżono fabułę serii LEGO Friends, co pomogło w opracowaniu wątków, które są bliskie dzieciom, integrują je i odzwierciedlają ich rzeczywiste doświadczenia. Odmienione postacie LEGO Friends są bardziej reprezentatywne dla świata, w którym poruszają się dzisiejsze dzieci, uwzględniając różne płcie, pochodzenie etniczne, cechy fizyczne i osobowościowe.
– Nowe uniwersum LEGO Friends w pełni sprzyja integracji i lepiej odzwierciedla przyjaźnie z prawdziwego świata. Dzięki temu najmłodsi mogą bawić się, odkrywać i wyrażać swoje emocje z bardziej zróżnicowanymi postaciami i odtwarzać różne doświadczenia w swoich codziennych relacjach z przyjaciółmi – dodaje Laverne Antrobus.
Wprowadzając na rynek nową generację produktów, Grupa LEGO ma nadzieję, że podczas zabawy zestawami LEGO Friends dzieci bardziej odnajdą w postaciach siebie i lepiej zrozumieją innych, co pomoże im w radzeniu sobie z własnymi doświadczeniami – a w efekcie staną się lepszymi przyjaciółmi.
Źródło: materiały prasowe LEGO