Nietrzymanie moczu, NTM, leczenie NTM, laser na nietrzymanie moczu, kobieta
Fotolia
Mama

Ciężarki Kegla na nietrzymanie moczu

Jedną z metod leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu są systematyczne ćwiczenia mięśni dna miednicy. Stosuje się do tego specjalne ciężarki (tzw. ciężarki Kegla), które przypominają tampony w kształcie stożków.
Nietrzymanie moczu można pokonać dzięki noszeniu specjalnych ciężarków w pochwie. Wzmocnienie mięśni dna miednicy przy pomocy ćwiczeń z ciężarkami pomaga w leczeniu parć naglących związanych z występowaniem pęcherza nadreaktywnego i innych schorzeń związanych z osłabieniem mięśni krocza. Znacząco zmniejsza epizody nietrzymania moczu. Ćwiczenia stosowane na początku wystąpienia objawów pozwalają na całkowite wyleczenie. Taka terapia może być również stosowana w celu poprawienia siły skurczu mięśni dna miednicy po porodzie. Ponadto poprawia satysfakcję w czasie współżycia. 
Poznaj 5 okrutnych prawd o seksie po porodzie

Jak działają ciężarki na nietrzymanie moczu?

Największą trudnością w leczeniu nietrzymania moczu za pomocą samych ćwiczeń mięśni dna miednicy jest uruchamianie tłoczni brzusznej. Nie każdy potrafi w kontrolowany sposób odpowiednio je napinać i powtarzać tę czynność minimum 100 razy dziennie! Noszenie specjalnych ciężarków w pochwie zmusza organizm do kurczenia tych grup mięśni.

Ile ważą ciężarki Kegla na NTM?

Są to rozkręcane stożki o wadze 5-20 g. Każdy zakończony jest nylonową nitką, która ułatwia usunięcie stożka z pochwy. Zestaw ciężarków (np. Aquaflex) kosztuje ok. 165 zł.
 

nietrzymanie moczu, NTM, ciężarki Kegla, stożki dopochwowe, cięzarki dopochwowe
Aquaflex.pl

Ćwiczenia na nietrzymanie moczu

Ćwiczenia Kegla na nietrzymanie moczu rozpoczyna się od noszenia ciężarka, który kobieta (w trakcie chodzenia) jest w stanie utrzymać w pochwie przez 1 minutę. Taki ciężarek Kegla należy nosić w pochwie przez około 15 minut dziennie. Gdy już dojdziemy do wprawy (stożek nie wypadnie przez kwadrans) można zacząć dodatkowe ćwiczenia polegające na szybkim maszerowaniu, kaszlu, wchodzeniu po schodach... z ciężarkiem ukrytym w pochwie. Taki trening mięśni pochwy daje dobre efekty po 8-12 tygodniach systematycznych ćwiczeń.
Przeczytaj, ile kosztuje laserowa terapia nietrzymania moczu i jak wybrać odpowiednie podpaski NTM na noc

 

Wysiłkowe nietrzymanie moczu? Ćwicz, żeby zapobiec! – mówi Fit Mom [FILM]

nietrzymanie moczu
Panthermedia
Połóg
Nietrzymanie moczu po porodzie: to nie choroba, ale dolegliwość, którą trzeba leczyć
Popuszczasz mocz, gdy kaszlniesz, kichniesz lub się zaśmiejesz? Nietrzymanie moczu to jedna z częstszych dolegliwości po porodzie. Musisz sobie pomóc, bo problem sam nie zniknie.

Boisz się zaśmiać, kichnąć, a nawet wziąć dziecko na ręce, bo nawet najmniejszy wysiłek wiąże się z wstydliwym uczuciem wilgoci. Problem nietrzymania moczu to jedna z częstszych dolegliwości w połogu . Ma ją wiele kobiet. Nietrzymanie moczu - skąd się bierze Szyjka pęcherza moczowego u kobiet o wiele słabsza niż u mężczyzn, dlatego to właśnie kobiety częściej mają problemy z wysiłkowym nietrzymaniem moczu. Po porodzie często następuje rozluźnienie oraz zwiotczenie mięśni i wiązadeł podtrzymujących dolny odcinek układu moczowego i rodnego.  Podczas kaszlu, kichania czy wysiłku fizycznego zdarza się niekontrolowany wyciek moczu, czasem minimalny, ale czasem obfity i krępujący. Na dolegliwości z nietrzymaniem moczu narzekają przed wszystkim te kobiety, które urodziły duże dziecko, ważące ponad 4 kg, albo dwoje dzieci. Mogło dojść do naciągnięcia krocza, a nawet do rozerwania mięśni.  Zobacz też: Nietrzymanie moczu w ciąży Jak zapobiegać nietrzymaniu moczu W zapobieganiu nietrzymaniu moczu pomocne są ćwiczenia mięśni dna miednicy: tzw. ćwiczenia Kegla. Najlepiej rozpocząć je jeszcze w ciąży. Jeśli jednak nie ćwiczyłaś w ciąży, zacznij to robić po porodzie. Taki trening wzmacnia mięśni dna macicy i zwieracza, a także pozwala na dużo lepszą kontrolę pracy pęcherza moczowego. Zazwyczaj już miesiąc od rozpoczęcia ćwiczeń kobieta obserwuje znaczną poprawę. Ćwiczenia Kegla : zapobiegają i leczą nietrzymanie moczu Zacznij od kilkusekundowego wstrzymania strumienia podczas oddawania moczu: zaciśnij mięśnie, wytrzymaj chwilę, a po kilku sekundach powoli je na powrót rozluźnij: mięśnie, które decydują o zatrzymaniu moczu to mięśnie krocza i dna miednicy. Gdy już wiesz, które mięśnie są ważne, nie stosuj ćwiczeń w toalecie, tylko podczas wykonywania codziennych czynności. Ćwiczenia Kegla możesz wykonywać w...

Fotolia.pl
Mama
8 pytań o trening ruchowy po porodzie
Tuż po porodzie twoje ciało dalekie jest od ideału. Minie jeszcze trochę czasu, zanim powrócisz do dawnej formy i figury. Ale ćwiczyć możesz zacząć już teraz.

Czy wiesz, że na początku XX wieku pozwalano kobiecie wstać dwa tygodnie po porodzie ? Teraz, na szczęście, jest inaczej. Bo ruch przyspiesza powrót do formy , poprawia samopoczucie, łagodzi zaparcia, przyspiesza gojenie ran i pobudza przemianę materii. Ale na początku potraktuj swoje ciało łagodnie – przez ostatnie miesiące zostało poddane naprawdę wielkiej próbie. Zobaczysz, że już niedługo uda ci się sprawić, że znów poczujesz się w nim tak dobrze jak kiedyś. Kiedy będę mogła wstać po porodzie? Po porodzie naturalnym będziesz mogła wstać po 2–6 godzinach. W tym czasie położna sprawdzi, jak obficie krwawisz, i skontroluje twój stan. Uważaj, gdy będziesz się podnosić. Choć sądzisz, że czujesz się dobrze, może ci się zakręcić w głowie. Nim wstaniesz, zawołaj położną. Po cesarskim cięciu w znieczuleniu ogólnym powinnaś zrobić kilka kroków już po około 6–8 godzinach od operacji – oczywiście pod opieką położnej. Po znieczuleniu zewnątrzoponowym będziesz mogła wstać po 2–6 godzinach, po podpajęczynówkowym – dopiero po 12. Najlepiej najpierw przekręć się na bok, opuść nogi i podpierając się na ręku, powoli wstań. To ważne, żeby chodzić, bo ruch pomaga zapobiec zakrzepom i zatorom naczyniowym. Staraj się wyprostować, nie bój się, szew nie puści. Od kiedy zacząć ćwiczyć? Jeszcze zanim wstaniesz po porodzie z pomocą położnej, wykonaj ćwiczenia poprawiające krążenie: zaciskaj, zginaj i prostuj ręce i stopy, rób nimi krążenia. Kolejne ćwiczenia zacznij już drugiego dnia po rozwiązaniu. Po ciąży i porodzie mięśnie brzucha i dna miednicy są dość mocno rozciągnięte, a mięśnie zwieraczy rozluźnione. Zadbaj o nie w porę, dzięki temu unikniesz w przyszłości np. wysiłkowego nietrzymania moczu (to oznacza np., że podczas kichnięcia możesz popuszczać mocz) lub bólów krzyża. Jeśli jest taka...

kobieta, ciąża, brzuszek
Panthermedia
Zdrowie w ciąży
Jak zaradzić nietrzymaniu moczu? Radzi ginekolog z Instytutu Matki i Dziecka
W ciąży ostrzeżenie: „Tylko się nie zsikaj ze śmiechu” – niestety nabiera realnego uzasadnienia. Wysiłkowe nietrzymanie moczu przytrafia się co drugiej kobiecie w ciąży. Jak sobie z nim poradzić? Odpowiada ginekolog położnik z Instytutu Matki i Dziecka.

Nietrzymanie moczu to częsty problem w trzecim trymestrze ciąży. Zwykle zdarza się przy kichaniu, kaszlu albo śmiechu. Co robić?  Ta nieprzyjemna przypadłość, nazywana wysiłkowym nietrzymaniem moczu, zdarza się u 50 procent ciężarnych (część kobiet nie jest nawet tego świadoma). Wynika ono z ucisku rosnącej macicy na pęcherz moczowy i mięśnie dna macicy, które z tego powodu działają słabiej. Niestety, wraz z rozwojem ciąży nietrzymanie moczu w ciąży może się nasilać. Ale dobra wiadomość jest taka, że najpóźniej kilka tygodni po porodzie powinno to minąć. Jak nie dopuścić do wysiłkowego nietrzymania moczu? Na razie zaś wykonuj tzw. ćwiczenia Kegla – na przemian zaciskaj i rozluźniaj mięśnie krocza (te, które pracują, gdy chcesz powstrzymać strumień moczu). Rób je kilka razy dziennie, przez kilka minut – to naprawdę pomaga. Dla własnego komfortu i lepszego samopoczucia możesz nosić podpaski, zwykłe lub specjalne, przeznaczone na takie sytuacje. Leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu zwykle nie jest konieczne. Jednak gdy towarzyszy temu ból lub pieczenie, powinnaś skontaktować się z ginekologiem. Może to być bowiem objaw infekcji dróg moczowych .

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach

Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19

Partner
Miasteczko Zmysłów 2
Małe dziecko

Odwiedź Miasteczko Zmysłów i poznaj jego atrakcje!

Partner
KINDER Niespodzianka WSCW
Rozwój dziecka

Poznaj świat emocji dziecka! Ruszyła akcja Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem

Partner
Polecamy
Porady
ile dać na komunię
Święta i uroczystości

Ile dać na komunię w 2022: ile do koperty od gościa, dziadków, chrzestnej i chrzestnego

Maria Nielsen
Podróż kleszczowy
Poród naturalny

Poród kleszczowy: wskazania, powikłania, skutki dla matki i dziecka

Ewa Janczak-Cwil
co kupić na chrzest
Święta i uroczystości

Co kupić na chrzest? Prezenty praktyczne i pamiątkowe [GALERIA]

Joanna Biegaj
zapłodnienie
Starania o dziecko

Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia

Magdalena Drab
400 plus na żłobek
Aktualności

400 plus dla dziecka na żłobek: zasady, warunki, wniosek

Ewa Janczak-Cwil
Pierwsza komunia święta
Święta i uroczystości

Prezent na komunię: pomysły na prezenty modne i tradycyjne (lista)

Magdalena Drab
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży

Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem

Ewa Janczak-Cwil
Pieniądze na dziecko
Prawo i finanse

Świadczenia na dziecko: co przysługuje po urodzeniu dziecka 2022? [ZASIŁKI, ULGI]

Małgorzata Wódz
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu

Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?

Joanna Biegaj
plan porodu
Lekcja 2

Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku

Małgorzata Wódz
wyprawka dla noworodka wiosna
Noworodek

Wyprawka dla noworodka: wiosną to obowiązkowa lista! (ubranka i rzeczy do wózka)

Małgorzata Wódz
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży

Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?

Ewa Cwil
pozytywny test ciążowy
Ciąża

Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?

Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży

Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?

Małgorzata Wódz
jak ubrać dziecko na spacer
Pielęgnacja

Jak ubrać niemowlę i starsze dziecko na spacer, by nie było mu za zimno ani za gorąco?

Małgorzata Wódz
Pozycje wertyklane do porodu
Poród naturalny

Pozycje wertykalne do porodu: dlaczego warto rodzić w pozycji wertykalnej?

Dominika Bielas
wody płodowe
Przygotowania do porodu

Jak wyglądają wody płodowe? Jak je rozpoznać?

Beata Turska
9 miesięcy w 4 minuty: tak powstaje życie
Przebieg ciąży

Rozwój płodu tydzień po tygodniu – ten film wzruszy każdego!

Joanna Biegaj