Nietrzymanie moczu
Fotolia
Mama

Nietrzymanie moczu – wstydliwy problem po porodzie

Zdarza ci się popuścić mocz, gdy kaszlesz, kichniesz, zaśmiejesz się albo weźmiesz dziecko na ręce? Nietrzymanie moczu to jeden z najczęstszych problemów po porodzie. Nie lekceważ problemu, bo sam nie zniknie.

Nietrzymanie moczu zdarza się częściej niż myślisz. Nawet co czwarta kobieta ma ten problem. Często nietrzymanie moczu pojawia się pod koniec ciąży albo po porodzie. Powodem jest zwykle osłabienie mięśni dna miednicy.

Przyczyny nietrzymania moczu

W ciąży nietrzymanie moczu jest bardzo częste – na mięśnie dna miednicy działa dodatkowo ciężar ciała dziecka. W trakcie porodu dochodzi do urazu mięśni i nerwów oraz ich niedokrwienia. W efekcie mięśnie są jeszcze słabsze. Jeśli do tego kobieta ma np. nadwagę w ciąży, przewlekły kaszel, to może pojawić się wysiłkowe nietrzymanie moczu: albo zaraz po porodzie, albo nieco później – tłumaczy prof. Piotr Radziszewski, urolog, kierownik Katedry i Kliniki Urologii Ogólnej, Onkologicznej i Czynnościowej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Nietrzymaniu moczu można zapobiec, wzmacniając ćwiczeniami mięśnie dna miednicy. Najlepiej zacząć je wykonywać już od 6. miesiąca ciąży. Rzadko która przyszła mama jednak ćwiczy.

To ważne!
Jeśli urodziłaś dziecko i zdarza ci się popuszczać mocz, to ostatni dzwonek, by zacząć ćwiczenia pochwy po porodzie.

Ćwiczenia Kegla

Ćwiczenia Kegla polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni dna miednicy.

  • Ćwiczenia można wykonywać wszędzie: w domu, podczas oglądania telewizji, jazdy autobusem. Wystarczy ćwiczyć trzy razy dziennie przez 5–10 minut. Efekty będą widoczne po kilku tygodniach.
  • Spróbuj zatrzymać strumień moczu podczas siusiania: decydują o tym właśnie mięśnie Kegla. Nie wykonuj jednak ćwiczeń podczas oddawania moczu, bo wtedy pęcherz nie zostanie opróżniony do końca, co może spowodować zapalenie dróg moczowych.
  • Połóż się na plecach lub stań w lekkim rozkroku. Napnij mięśnie Kegla, policz do 5 i powoli je rozluźnij. Chwilę odpocznij i powtórz ćwiczenie. Na początek zrób serię 5 skurczów i rozkurczów i powtarzaj ją 3 razy dziennie. Po tygodniu zwiększ liczbę skurczów do 10–15 i wykonuj codziennie po kilka serii.
  • Uwaga: mięśnie brzucha i pośladków nie powinny być napięte, dlatego na początku najlepiej ćwicz na leżąco, kładąc dłoń na brzuchu i kontrolując, czy go nie napinasz. Nie wstrzymuj też oddechu.

Zobacz koniecznie: Kiedy trzeba iść do lekarza? Gdzie szukać pomocy? Jak znaleźć numery specjalnej infolinii dla kobiet z nietrzymaniem moczu?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu? Ćwicz, żeby zapobiec! – mówi Fit Mom [FILM]

nietrzymanie moczu
Panthermedia
Połóg
Nietrzymanie moczu po porodzie: to nie choroba, ale dolegliwość, którą trzeba leczyć
Popuszczasz mocz, gdy kaszlniesz, kichniesz lub się zaśmiejesz? Nietrzymanie moczu to jedna z częstszych dolegliwości po porodzie. Musisz sobie pomóc, bo problem sam nie zniknie.

Boisz się zaśmiać, kichnąć, a nawet wziąć dziecko na ręce, bo nawet najmniejszy wysiłek wiąże się z wstydliwym uczuciem wilgoci. Problem nietrzymania moczu to jedna z częstszych dolegliwości w połogu . Ma ją wiele kobiet. Nietrzymanie moczu - skąd się bierze Szyjka pęcherza moczowego u kobiet o wiele słabsza niż u mężczyzn, dlatego to właśnie kobiety częściej mają problemy z wysiłkowym nietrzymaniem moczu. Po porodzie często następuje rozluźnienie oraz zwiotczenie mięśni i wiązadeł podtrzymujących dolny odcinek układu moczowego i rodnego.  Podczas kaszlu, kichania czy wysiłku fizycznego zdarza się niekontrolowany wyciek moczu, czasem minimalny, ale czasem obfity i krępujący. Na dolegliwości z nietrzymaniem moczu narzekają przed wszystkim te kobiety, które urodziły duże dziecko, ważące ponad 4 kg, albo dwoje dzieci. Mogło dojść do naciągnięcia krocza, a nawet do rozerwania mięśni.  Zobacz też: Nietrzymanie moczu w ciąży Jak zapobiegać nietrzymaniu moczu W zapobieganiu nietrzymaniu moczu pomocne są ćwiczenia mięśni dna miednicy: tzw. ćwiczenia Kegla. Najlepiej rozpocząć je jeszcze w ciąży. Jeśli jednak nie ćwiczyłaś w ciąży, zacznij to robić po porodzie. Taki trening wzmacnia mięśni dna macicy i zwieracza, a także pozwala na dużo lepszą kontrolę pracy pęcherza moczowego. Zazwyczaj już miesiąc od rozpoczęcia ćwiczeń kobieta obserwuje znaczną poprawę. Ćwiczenia Kegla : zapobiegają i leczą nietrzymanie moczu Zacznij od kilkusekundowego wstrzymania strumienia podczas oddawania moczu: zaciśnij mięśnie, wytrzymaj chwilę, a po kilku sekundach powoli je na powrót rozluźnij: mięśnie, które decydują o zatrzymaniu moczu to mięśnie krocza i dna miednicy. Gdy już wiesz, które mięśnie są ważne, nie stosuj ćwiczeń w toalecie, tylko podczas wykonywania codziennych czynności. Ćwiczenia Kegla możesz wykonywać w...

dieta, ćwiczenia, odchudzanie
Syda Productions - Fotolia.com
Mama
Ćwiczenia po ciąży - film
Zobacz, jak ćwiczyć po porodzie. O tym, jak często ćwiczyć po ciąży i o jakich zasadach bezpieczeństwa pamiętać, opowiada trenerka fitness.

Chcesz wrócić do formy po porodzie? Regularna aktywność fizyczna to podstawa. Zobacz, jakie ćwiczenia możesz wykonywać, aby schudnąć po ciąży.  

Poród naturalny
Urodzić bez nacięcia krocza
Słyszałaś pewnie o tym zabiegu. Boisz się i nawet nie chcesz o nim myśleć. A powinnaś, bo masz na to wpływ.

Nacięcie krocza nie powinno być wykonywane rutynowo, bo małe pęknięcie goi się lepiej niż nacięcie. Jednakże bywa ono pomocne w przypadku trudnego porodu (gdy trzeba go przyspieszyć) lub jeśli pojawi się ryzyko poważnego pęknięcia krocza. Wówczas cięciem powiększa się średnicę kanału rodnego. Jak zmniejszyć prawdopodobieństwo, że nacięcie w czasie porodu będzie konieczne.   W czasie ciąży wykonuj ćwiczenia Mięśnie miednicy wzmacniają tzw. ćwiczenia Kegla. Napnij mięśnie wokół krocza i odbytu (jakbyś chciała wstrzymać strumień moczu) i wytrzymaj przez 10 sekund. Ćwicz w różnych pozycjach, przy różnych okazjach (także siedząc), nawet kilkadziesiąt razy dziennie. Pamiętaj, że im bardziej elastyczne krocze, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że nacięcie będzie potrzebne. Ćwiczenia zmniejszą również ryzyko nietrzymania moczu w późniejszych latach.     W czasie ciąży dbaj o dobrą formę Znajdź czas na spacery, gimnastykę, basen. Mięśnie staną się dzięki temu mocniejsze. W czasie porodu nie zabraknie Ci sił, a uelastycznione tkanki będą się łatwiej rozciągać.     W czasie porodu poproś położną o pomoc Dowiedz się, czy w wybranym przez Ciebie szpitalu są doświadczone położne, które potrafią chronić krocze przed pęknięciem podczas porodu. Poproś wyraźnie o taką pomoc, jeśli to tylko możliwe! Położna pomoże Ci wybrać zbliżoną do pionowej pozycję porodową. Łatwiej wtedy kontrolować parcie i tempo wychodzenia główki. Tkanki rozciągają się bardziej równomiernie, co zmniejsza ryzyko rozległego pęknięcia krocza.     W wodzie łatwiej urodzisz Postaraj się część porodu spędzić w wodzie. To złagodzi ból, rozluźni i uelastyczni tkanki krocza. W drugim okresie porodu, między skurczami, położna może Ci robić ciepłe okłady na krocze....

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach

Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19

Partner
Miasteczko Zmysłów 2
Małe dziecko

Odwiedź Miasteczko Zmysłów i poznaj jego atrakcje!

Partner
KINDER Niespodzianka WSCW
Rozwój dziecka

Poznaj świat emocji dziecka! Ruszyła akcja Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem

Partner
Polecamy
Porady
ile dać na komunię
Święta i uroczystości

Ile dać na komunię w 2022: ile do koperty od gościa, dziadków, chrzestnej i chrzestnego

Maria Nielsen
Podróż kleszczowy
Poród naturalny

Poród kleszczowy: wskazania, powikłania, skutki dla matki i dziecka

Ewa Janczak-Cwil
co kupić na chrzest
Święta i uroczystości

Co kupić na chrzest? Prezenty praktyczne i pamiątkowe [GALERIA]

Joanna Biegaj
zapłodnienie
Starania o dziecko

Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia

Magdalena Drab
400 plus na żłobek
Aktualności

400 plus dla dziecka na żłobek: zasady, warunki, wniosek

Ewa Janczak-Cwil
Pierwsza komunia święta
Święta i uroczystości

Prezent na komunię: pomysły na prezenty modne i tradycyjne (lista)

Magdalena Drab
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży

Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem

Ewa Janczak-Cwil
Pieniądze na dziecko
Prawo i finanse

Świadczenia na dziecko: co przysługuje po urodzeniu dziecka 2022? [ZASIŁKI, ULGI]

Małgorzata Wódz
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu

Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?

Joanna Biegaj
plan porodu
Lekcja 2

Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku

Małgorzata Wódz
wyprawka dla noworodka wiosna
Noworodek

Wyprawka dla noworodka: wiosną to obowiązkowa lista! (ubranka i rzeczy do wózka)

Małgorzata Wódz
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży

Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?

Ewa Cwil
pozytywny test ciążowy
Ciąża

Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?

Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży

Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?

Małgorzata Wódz
jak ubrać dziecko na spacer
Pielęgnacja

Jak ubrać niemowlę i starsze dziecko na spacer, by nie było mu za zimno ani za gorąco?

Małgorzata Wódz
Pozycje wertyklane do porodu
Poród naturalny

Pozycje wertykalne do porodu: dlaczego warto rodzić w pozycji wertykalnej?

Dominika Bielas
wody płodowe
Przygotowania do porodu

Jak wyglądają wody płodowe? Jak je rozpoznać?

Beata Turska
9 miesięcy w 4 minuty: tak powstaje życie
Przebieg ciąży

Rozwój płodu tydzień po tygodniu – ten film wzruszy każdego!

Joanna Biegaj