Nietrzymanie moczu
Fotolia
Mama

Nietrzymanie moczu – wstydliwy problem po porodzie

Zdarza ci się popuścić mocz, gdy kaszlesz, kichniesz, zaśmiejesz się albo weźmiesz dziecko na ręce? Nietrzymanie moczu to jeden z najczęstszych problemów po porodzie. Nie lekceważ problemu, bo sam nie zniknie.

Nietrzymanie moczu zdarza się częściej niż myślisz. Nawet co czwarta kobieta ma ten problem. Często nietrzymanie moczu pojawia się pod koniec ciąży albo po porodzie. Powodem jest zwykle osłabienie mięśni dna miednicy.

Przyczyny nietrzymania moczu

W ciąży nietrzymanie moczu jest bardzo częste – na mięśnie dna miednicy działa dodatkowo ciężar ciała dziecka. W trakcie porodu dochodzi do urazu mięśni i nerwów oraz ich niedokrwienia. W efekcie mięśnie są jeszcze słabsze. Jeśli do tego kobieta ma np. nadwagę w ciąży, przewlekły kaszel, to może pojawić się wysiłkowe nietrzymanie moczu: albo zaraz po porodzie, albo nieco później – tłumaczy prof. Piotr Radziszewski, urolog, kierownik Katedry i Kliniki Urologii Ogólnej, Onkologicznej i Czynnościowej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Nietrzymaniu moczu można zapobiec, wzmacniając ćwiczeniami mięśnie dna miednicy. Najlepiej zacząć je wykonywać już od 6. miesiąca ciąży. Rzadko która przyszła mama jednak ćwiczy.

To ważne!
Jeśli urodziłaś dziecko i zdarza ci się popuszczać mocz, to ostatni dzwonek, by zacząć ćwiczenia pochwy po porodzie.

Ćwiczenia Kegla

Ćwiczenia Kegla polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni dna miednicy.

  • Ćwiczenia można wykonywać wszędzie: w domu, podczas oglądania telewizji, jazdy autobusem. Wystarczy ćwiczyć trzy razy dziennie przez 5–10 minut. Efekty będą widoczne po kilku tygodniach.
  • Spróbuj zatrzymać strumień moczu podczas siusiania: decydują o tym właśnie mięśnie Kegla. Nie wykonuj jednak ćwiczeń podczas oddawania moczu, bo wtedy pęcherz nie zostanie opróżniony do końca, co może spowodować zapalenie dróg moczowych.
  • Połóż się na plecach lub stań w lekkim rozkroku. Napnij mięśnie Kegla, policz do 5 i powoli je rozluźnij. Chwilę odpocznij i powtórz ćwiczenie. Na początek zrób serię 5 skurczów i rozkurczów i powtarzaj ją 3 razy dziennie. Po tygodniu zwiększ liczbę skurczów do 10–15 i wykonuj codziennie po kilka serii.
  • Uwaga: mięśnie brzucha i pośladków nie powinny być napięte, dlatego na początku najlepiej ćwicz na leżąco, kładąc dłoń na brzuchu i kontrolując, czy go nie napinasz. Nie wstrzymuj też oddechu.

Zobacz koniecznie: Kiedy trzeba iść do lekarza? Gdzie szukać pomocy? Jak znaleźć numery specjalnej infolinii dla kobiet z nietrzymaniem moczu?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu? Ćwicz, żeby zapobiec! – mówi Fit Mom [FILM]

nietrzymanie moczu
Panthermedia
Połóg
Nietrzymanie moczu po porodzie: to nie choroba, ale dolegliwość, którą trzeba leczyć
Popuszczasz mocz, gdy kaszlniesz, kichniesz lub się zaśmiejesz? Nietrzymanie moczu to jedna z częstszych dolegliwości po porodzie. Musisz sobie pomóc, bo problem sam nie zniknie.

Boisz się zaśmiać, kichnąć, a nawet wziąć dziecko na ręce, bo nawet najmniejszy wysiłek wiąże się z wstydliwym uczuciem wilgoci. Problem nietrzymania moczu to jedna z częstszych dolegliwości w połogu . Ma ją wiele kobiet. Nietrzymanie moczu - skąd się bierze Szyjka pęcherza moczowego u kobiet o wiele słabsza niż u mężczyzn, dlatego to właśnie kobiety częściej mają problemy z wysiłkowym nietrzymaniem moczu. Po porodzie często następuje rozluźnienie oraz zwiotczenie mięśni i wiązadeł podtrzymujących dolny odcinek układu moczowego i rodnego.  Podczas kaszlu, kichania czy wysiłku fizycznego zdarza się niekontrolowany wyciek moczu, czasem minimalny, ale czasem obfity i krępujący. Na dolegliwości z nietrzymaniem moczu narzekają przed wszystkim te kobiety, które urodziły duże dziecko, ważące ponad 4 kg, albo dwoje dzieci. Mogło dojść do naciągnięcia krocza, a nawet do rozerwania mięśni.  Zobacz też: Nietrzymanie moczu w ciąży Jak zapobiegać nietrzymaniu moczu W zapobieganiu nietrzymaniu moczu pomocne są ćwiczenia mięśni dna miednicy: tzw. ćwiczenia Kegla. Najlepiej rozpocząć je jeszcze w ciąży. Jeśli jednak nie ćwiczyłaś w ciąży, zacznij to robić po porodzie. Taki trening wzmacnia mięśni dna macicy i zwieracza, a także pozwala na dużo lepszą kontrolę pracy pęcherza moczowego. Zazwyczaj już miesiąc od rozpoczęcia ćwiczeń kobieta obserwuje znaczną poprawę. Ćwiczenia Kegla : zapobiegają i leczą nietrzymanie moczu Zacznij od kilkusekundowego wstrzymania strumienia podczas oddawania moczu: zaciśnij mięśnie, wytrzymaj chwilę, a po kilku sekundach powoli je na powrót rozluźnij: mięśnie, które decydują o zatrzymaniu moczu to mięśnie krocza i dna miednicy. Gdy już wiesz, które mięśnie są ważne, nie stosuj ćwiczeń w toalecie, tylko podczas wykonywania codziennych czynności. Ćwiczenia Kegla możesz wykonywać w...

dieta, ćwiczenia, odchudzanie
Syda Productions - Fotolia.com
Mama
Ćwiczenia po ciąży - film
Zobacz, jak ćwiczyć po porodzie. O tym, jak często ćwiczyć po ciąży i o jakich zasadach bezpieczeństwa pamiętać, opowiada trenerka fitness.

Chcesz wrócić do formy po porodzie? Regularna aktywność fizyczna to podstawa. Zobacz, jakie ćwiczenia możesz wykonywać, aby schudnąć po ciąży.  

Poród naturalny
Urodzić bez nacięcia krocza
Słyszałaś pewnie o tym zabiegu. Boisz się i nawet nie chcesz o nim myśleć. A powinnaś, bo masz na to wpływ.

Nacięcie krocza nie powinno być wykonywane rutynowo, bo małe pęknięcie goi się lepiej niż nacięcie. Jednakże bywa ono pomocne w przypadku trudnego porodu (gdy trzeba go przyspieszyć) lub jeśli pojawi się ryzyko poważnego pęknięcia krocza. Wówczas cięciem powiększa się średnicę kanału rodnego. Jak zmniejszyć prawdopodobieństwo, że nacięcie w czasie porodu będzie konieczne.   W czasie ciąży wykonuj ćwiczenia Mięśnie miednicy wzmacniają tzw. ćwiczenia Kegla. Napnij mięśnie wokół krocza i odbytu (jakbyś chciała wstrzymać strumień moczu) i wytrzymaj przez 10 sekund. Ćwicz w różnych pozycjach, przy różnych okazjach (także siedząc), nawet kilkadziesiąt razy dziennie. Pamiętaj, że im bardziej elastyczne krocze, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że nacięcie będzie potrzebne. Ćwiczenia zmniejszą również ryzyko nietrzymania moczu w późniejszych latach.     W czasie ciąży dbaj o dobrą formę Znajdź czas na spacery, gimnastykę, basen. Mięśnie staną się dzięki temu mocniejsze. W czasie porodu nie zabraknie Ci sił, a uelastycznione tkanki będą się łatwiej rozciągać.     W czasie porodu poproś położną o pomoc Dowiedz się, czy w wybranym przez Ciebie szpitalu są doświadczone położne, które potrafią chronić krocze przed pęknięciem podczas porodu. Poproś wyraźnie o taką pomoc, jeśli to tylko możliwe! Położna pomoże Ci wybrać zbliżoną do pionowej pozycję porodową. Łatwiej wtedy kontrolować parcie i tempo wychodzenia główki. Tkanki rozciągają się bardziej równomiernie, co zmniejsza ryzyko rozległego pęknięcia krocza.     W wodzie łatwiej urodzisz Postaraj się część porodu spędzić w wodzie. To złagodzi ból, rozluźni i uelastyczni tkanki krocza. W drugim okresie porodu, między skurczami, położna może Ci robić ciepłe okłady na krocze....

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Podróże z Marko BeSafe
Rozwój
Oto sposób na przewożenie dziecka 5 razy bezpieczniej niż dotąd!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz