
Ile mamy dni na zwrot towaru?
W przypadku zakupów zrobionych na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa klient ma 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Inaczej wygląda sprawa zakupów zrobionych w sklepie stacjonarnym – od 1995 r. sklepy same ustalają termin dozwolonego zwrotu towaru.
W obu przypadkach sprzedawca ma obowiązek poinformować o tym klienta. Jeśli tego nie zrobi, może to być podstawą rozwiązania umowy w ciągu roku od jej podpisania.
Warto jednak pamiętać, że nie można zrezygnować z dokonanego przez internet zakupu, jeśli:
- otworzyliśmy opakowanie kaset wideo i audio, płyt CD, programów komputerowych,
- produkt lub usługa zostały wykonane według naszego indywidualnego zamówienia,
- zamówiliśmy artykuły, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do spożycia,
- zamówiliśmy rzeczy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, np. szczoteczki do zębów,
- zamówiliśmy rzeczy, które ze względu na swój charakter są połączone z innymi, np. sprzęt do zabudowy.
Czy przeceniony towar podlega reklamacji?
Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację bez względu na to, czy towar został kupiony w normalnej sprzedaży, na wyprzedaży, w promocji czy w sklepie z używaną odzieżą. Pod warunkiem oczywiście, że wada towaru nie była podstawą obniżenia jego ceny.
Czy sprzedawca może obniżyć cenę produktu z bliskim terminem przydatności?
Tak. Żadne przepisy tego nie zabraniają. Warto jednak wiedzieć, że takiego produktu nie będzie można reklamować, jeśli nie będzie się nadawał do spożycia.
Czy aby reklamować towar trzeba mieć paragon?
Paragon nie jest konieczny do reklamacji – dowodem zakupu może być również faktura, potwierdzenie płatności kartą, a nawet zeznania świadków zakupów.
Czy sklep może odmówić przyjęcia reklamacji?
Sprzedawca musi przyjąć reklamację. Może odmówić jedynie wtedy, gdy został przekroczony termin na złożenie reklamacji, czyli upłynęły dwa lata od dnia wydania towaru (i nie więcej niż 2 miesiące od stwierdzenia wady).
Warto podkreślić, że został wydłużony okres domniemania występowania wady w towarze do 12. miesięcy. To oznacza, że po zgłoszeniu reklamacji przed upływem tego terminu automatycznie zakłada się, że rzecz była wadliwa już w chwili jej sprzedaży.
Warto podkreślić, że wszelkiego rodzaju napisy w stylu: "Po odejściu od kasy sklep nie uwzględnia reklamacji" są niezgodne z prawem. Jeśli towar okaże się wadliwy, mamy prawo złożyć reklamację. Musisz to jednak zrobić w terminie określonym przepisami .
Warto przeczytać: Bezpieczne zakupy w sieci – o czym warto pamiętać?