piosenki dla dzieci
fot. Adobe Stock

Po co dzieciom piosenki?

Nie irytuj się, gdy twoja pociecha setny raz chce słuchać tej samej melodii! Dowiedz się, jaką rolę odgrywają piosenki dla dzieci w ich życiu.
Ewa Janczak-Cwil
piosenki dla dzieci
fot. Adobe Stock
Muzyka jako taka oraz śpiewanie piosenek odgrywają w życiu dziecka dużą rolę. To dlatego program wychowania przedszkolnego zawiera zajęcia obejmujące słuchanie muzyki, granie na instrumentach, taniec i śpiew. I dlatego, gdy idziesz na jakiekolwiek wydarzenie w przedszkolu, większość występów malców polega na śpiewaniu piosenek. Warto by było, abyś i ty w domu zadbała o to, żeby twoja pociecha miała kontakt z muzyką i śpiewała piosenki dla dzieci. Dlaczego? Przeczytaj!
 

Historia piosenek dla dzieci

Wbrew pozorom utwory dla najmłodszych zaczęły powstawać stosunkowo niedawno. Niektóre źródła podają, że pierwszym ich twórcą był Jan Sebastian Bach, który tworzył muzykę dla swoich dzieci. W XIX wieku mieszczaństwo zaczęło kształcić swoje dzieci muzycznie i właśnie wtedy zaczęło pojawiać się coraz więcej utworów i piosenek do nich adresowanych. Miały one ułatwić młodym, a często i najmłodszym, naukę gry na instrumentach i śpiewu. I tak komponowaniem dla najmłodszych zaczęli się zajmować także najsławniejsi: Schumann, Schubert, Mendelssohn, Czajkowski, Chopin i wielu innych.
Redakcja poleca: Dziecko słuchając muzyki szybciej zaczyna mówić
Muzyka rozwija wyobraźnię, kreatywność i umiejętność logicznego myślenia, a także przyspiesza naukę mowy. Sprawdź, jak wykorzystać muzykę w rozwoju niemowlaka.

Cechy piosenek dla dzieci

Jednym z pierwszych polskich twórców takich utworów był Witold Lutosławski, który komponował muzykę do tekstów m.in. J. Tuwima i J. Porazińskiej. Wybierał teksty, które nazywał "dziecięcymi". Ich cecha charakterystyczna było to, że opisywały świat z pozycji dziecka – tak, jak ono widzi rzeczywistość. W utworach tych poeci zajmowali się rzeczami i sprawami, które dla dorosłych mogą być błahe, a dla dziecka mogą stać się czymś ważnym lub fascynującym. Tak powstały piosenki dla dzieci o kropli deszczu, wędrówkach majowej nocki czy bajkach iskierki. Nie mniej ważny był dobór słów: proste, zrozumiałe dla najmłodszych, zawierające zdrobnienia, krótkie wersy, wyrazy dźwiękonaśladowcze. Często piosenki kończyły się morałem.

Z kolei muzyka komponowana do tych tekstów odznaczała się łatwą linią melodyczną, a poszczególne dźwięki podkreślały sylaby poszczególnych wyrazów. Podobne cechy zauważyć można we współczesnej twórczości muzycznej dla dzieci.

Zobacz: Piosenki dla dzieci o owocach i warzywach

Jaką funkcję pełni ucho?

Pierwszym badaczem, który zajął się wpływem muzyki na słuch i mózg był Alfred Tomatis – Francuz, specjalista chorób uszu. Zajmował się tematem stymulacji słuchu u dzieci z zaburzeniami mowy i komunikacji. Z jego badań płyną następujące wnioski: ucho służy nie tylko do słuchania, ale jest też narządem, który wpływa na:
  • równowagę ciała
  • przyjmowanie postawy wyprostowanej
  • orientację w przestrzeni
  • kontrolę głosu i mowę
  • mózg – przygotowuje korę mózgową na przyjmowanie bodźców.

Zobacz: Piosenki z Akademii Pana Kleksa – do druku

Wpływ dźwięków na mózg

Tomatis stwierdził, że inaczej na niego działają dźwięki niskie, a inaczej wysokie. Te pierwsze maja działanie dezaktywujące, a drugie – stymulujące. Wysokie dźwięki powodują:
  • wzrost kreatywności
  • poprawę koncentracji
  • lepsze funkcjonowanie pamięci
  • zwiększenie motywacji
  • wyregulowanie napięcia mięśniowego

Zobacz: Hity zespołu Fasolki

Rozwój i wychowanie przez muzykę

Dzieci do 6 roku życia rozwijają się bardzo dynamicznie. Z badań Bożeny Nowak, która analizowała wpływ zajęć muzycznych (słuchanie muzyki, gra na instrumentach, śpiew) na rozwój dzieci wynika, że mają one ogromny wpływ na rozwój ogólny małego człowieka, kształtując:
  • sferę emocjonalną
  • osobowość
  • zachowania społeczne
  • umiejętność komunikacji
Muzyka i śpiewanie piosenek ułatwiają dzieciom poznawanie świata i koncentrację na wykonywanych zadaniach. Pomagają też im przełamywać nieśmiałość, otwierać się na innych, uczą wytrwałości i samodzielności. Śpiewanie natomiast dodatkowo wspiera rozwój mowy oraz kształtowanie się systemu oddechowego dziecka.

Zobacz: Piosenki dla dzieci Mini Mini

Piosenki dla dzieci a nauka języków

Pomyśl chwilę: czy pamiętasz jakieś piosenki z przedszkola? Może cały tekst nie utkwił ci w pamięci, ale wystarczy, że usłyszysz melodię z dzieciństwa i tekst pojawia ci się w głowie, prawda? To dlatego, że piosenki lepiej się pamięta niż wierszyki czy teksty pisane prozą. Muzyka pomaga wydobyć z pamięci różne rzeczy – nie tylko teksty, ale i emocje.
Tekst śpiewany łatwiej się zapamiętuje, a jeśli towarzysza mu emocje związane z muzyką, tym trwalsza będzie pamięć piosenki. Tę wiedzę wykorzystuje się w nauce języków obcych u najmłodszych – dużo łatwiej zapamiętują nowe słówka, jeśli są one częścią piosenek dla dzieci.

Zobacz: Nauka angielskich słówek – piosenka dla dzieci

Źródło:
  • Wychowanie muzyczne 5/2013.
  • Bożena Nowak, MUZYKA A ROZWÓJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 9/2014
[content:0_12305,0_13686,0_12238:CMNews]
Doładuj
Przeładuj