piosenki dla dzieci
fot. Adobe Stock

Piosenki dla dzieci – rola w rozwoju małego człowieka

Nie irytuj się, gdy twoja pociecha setny raz chce słuchać tej samej melodii! Dowiedz się, jaką rolę odgrywają piosenki dla dzieci w ich życiu.
Ewa Janczak-Cwil
piosenki dla dzieci
fot. Adobe Stock
Muzyka jako taka oraz śpiewanie piosenek odgrywają w życiu dziecka dużą rolę. To dlatego program wychowania przedszkolnego zawiera zajęcia obejmujące słuchanie muzyki, granie na instrumentach, taniec i śpiew. I dlatego, gdy idziesz na jakiekolwiek wydarzenie w przedszkolu, większość występów malców polega na śpiewaniu piosenek. Warto by było, abyś i ty w domu zadbała o to, żeby twoja pociecha miała kontakt z muzyką i śpiewała piosenki dla dzieci. Dlaczego? Przeczytaj!

Spis treści:

Historia piosenek dla dzieci

Wbrew pozorom utwory dla najmłodszych zaczęły powstawać stosunkowo niedawno. Niektóre źródła podają, że pierwszym ich twórcą był Jan Sebastian Bach, który tworzył muzykę dla swoich dzieci. W XIX wieku mieszczaństwo zaczęło kształcić swoje dzieci muzycznie i właśnie wtedy zaczęło pojawiać się coraz więcej utworów i piosenek do nich adresowanych. Miały one ułatwić młodym, a często i najmłodszym, naukę gry na instrumentach i śpiewu. I tak komponowaniem dla najmłodszych zaczęli się zajmować także najsławniejsi: Schumann, Schubert, Mendelssohn, Czajkowski, Chopin i wielu innych.
Redakcja poleca: Jak dziecko uczy się i rozwija przez zmysły? [WEBINAR 1.]
Za nami pierwszy z 6 bezpłatnych webinarów dla rodziców, organizowanych w ramach akcji „Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem” i prowadzonych przez Dorotę Zawadzką. Ekspertka opowiadała o tym, jak działają zmysły malucha, a ich prawidłowy rozwój wpływa na życie również w przyszłości.

Cechy piosenek dla dzieci

Jednym z pierwszych polskich twórców takich utworów był Witold Lutosławski, który komponował muzykę do tekstów m.in. J. Tuwima i J. Porazińskiej. Wybierał teksty, które nazywał "dziecięcymi". Ich cecha charakterystyczna było to, że opisywały świat z pozycji dziecka – tak, jak ono widzi rzeczywistość. W utworach tych poeci zajmowali się rzeczami i sprawami, które dla dorosłych mogą być błahe, a dla dziecka mogą stać się czymś ważnym lub fascynującym. Tak powstały piosenki dla dzieci o kropli deszczu, wędrówkach majowej nocki czy bajkach iskierki. Nie mniej ważny był dobór słów: proste, zrozumiałe dla najmłodszych, zawierające zdrobnienia, krótkie wersy, wyrazy dźwiękonaśladowcze. Często piosenki kończyły się morałem.

Z kolei muzyka komponowana do tych tekstów odznaczała się łatwą linią melodyczną, a poszczególne dźwięki podkreślały sylaby poszczególnych wyrazów. Podobne cechy zauważyć można we współczesnej twórczości muzycznej dla dzieci.

Zobacz: Piosenki dla dzieci o owocach i warzywach

Jaką funkcję pełni ucho?

Pierwszym badaczem, który zajął się wpływem muzyki na słuch i mózg był Alfred Tomatis – Francuz, specjalista chorób uszu. Zajmował się tematem stymulacji słuchu u dzieci z zaburzeniami mowy i komunikacji. Z jego badań płyną następujące wnioski: ucho służy nie tylko do słuchania, ale jest też narządem, który wpływa na:
  • równowagę ciała
  • przyjmowanie postawy wyprostowanej
  • orientację w przestrzeni
  • kontrolę głosu i mowę
  • mózg – przygotowuje korę mózgową na przyjmowanie bodźców.

Zobacz: Piosenki z Akademii Pana Kleksa – do druku

Piosenki dla dzieci – wpływ dźwięków na mózg

Tomatis stwierdził, że inaczej na niego działają dźwięki niskie, a inaczej wysokie. Te pierwsze maja działanie dezaktywujące, a drugie – stymulujące. Wysokie dźwięki powodują:
  • wzrost kreatywności
  • poprawę koncentracji
  • lepsze funkcjonowanie pamięci
  • zwiększenie motywacji
  • wyregulowanie napięcia mięśniowego

Zobacz: Hity zespołu Fasolki

Piosenki dla dzieci – rozwój i wychowanie przez muzykę

Dzieci do 6 roku życia rozwijają się bardzo dynamicznie. Z badań Bożeny Nowak, która analizowała wpływ zajęć muzycznych (słuchanie muzyki, gra na instrumentach, śpiew) na rozwój dzieci wynika, że mają one ogromny wpływ na rozwój ogólny małego człowieka, kształtując:
  • sferę emocjonalną
  • osobowość
  • zachowania społeczne
  • umiejętność komunikacji
Muzyka i śpiewanie piosenek ułatwiają dzieciom poznawanie świata i koncentrację na wykonywanych zadaniach. Pomagają też im przełamywać nieśmiałość, otwierać się na innych, uczą wytrwałości i samodzielności. Śpiewanie natomiast dodatkowo wspiera rozwój mowy oraz kształtowanie się systemu oddechowego dziecka.

Zobacz: Piosenki dla dzieci Mini Mini

Piosenki dla dzieci a nauka języków

Pomyśl chwilę: czy pamiętasz jakieś piosenki z przedszkola? Może cały tekst nie utkwił ci w pamięci, ale wystarczy, że usłyszysz melodię z dzieciństwa i tekst pojawia ci się w głowie, prawda? To dlatego, że piosenki lepiej się pamięta niż wierszyki czy teksty pisane prozą. Muzyka pomaga wydobyć z pamięci różne rzeczy – nie tylko teksty, ale i emocje.
Tekst śpiewany łatwiej się zapamiętuje, a jeśli towarzysza mu emocje związane z muzyką, tym trwalsza będzie pamięć piosenki. Tę wiedzę wykorzystuje się w nauce języków obcych u najmłodszych – dużo łatwiej zapamiętują nowe słówka, jeśli są one częścią piosenek dla dzieci.

Źródło:
  • Wychowanie muzyczne 5/2013.
  • Bożena Nowak, MUZYKA A ROZWÓJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 9/2014

Zobacz:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy