4 rzeczy, które pomogą na rozstępy - jeśli już je masz

Najlepiej zadbać, by rozstępy w ogóle się nie pojawiły, bo gdy już są, trudno je zlikwidować. Niekiedy to jednak niemożliwe. Po ciąży można próbować sobie z nimi poradzić. Zobacz 4 rzeczy, które mogą pomóc je zlikwidować.
skóra
fot. Fotolia
Rozstępy ma nawet 60 proc. kobiet. Pojawiają się one pod wpływem gwałtownego rozciągnięcia naskórka lub zmian hormonalnych, najczęściej na brzuchu, biodrach i piersiach, czyli w miejscach, które w ciąży powiększają się najbardziej. Początkowo to różowoczerwone kreseczki, ale w ciągu kilku miesięcy po porodzie bledną i stają się prawie niewidoczne. Nie ma stuprocentowo skutecznego sposobu, aby zapobiec rozstępom – niektórzy twierdzą, że skłonność do rozstępów się dziedziczy. Co może pomóc na rozstępy?

1.  Bogata dieta

Dieta poprawiająca kondycję skóry nadwerężonej ciążą musi być urozmaicona i bogata w składniki odżywcze. Dania, które jesz, powinny m.in. zawierać:
  • witaminy z grupy B – wspierają wzrost komórek. Doceń produkty mleczne, pełnoziarniste, owoce, warzywa, jaja, wątróbkę i rośliny strączkowe. Obfitują w pantenol (witamina B5), który nawilża skórę.
  • witaminy A, C – to silne antyutleniacze, są w zielonych, pomarańczowych i czerwonych owocach oraz warzywach, olejach roślinnych.
  • cynk – uczestniczy w syntezie kolagenu (uelastycznia skórę). Jest w mięsie, żółtym serze, owocach morza, kaszy gryczanej, pieczywie pełnoziarnistym, pestkach dyni, warzywach strączkowych.
  • krzem – bierze udział w regeneracji włókien kolagenowych i elastycznych. Jedz daktyle, kaszę gryczaną, drób, banany, produkty mleczny i z pełnego przemiału, marchew, buraki i pietruszkę. 
  • witamina E – dzięki niej skóra jest sprężysta. Jedz warzywa liściaste, kasze, awokado, kiełki.
  • kwas foliowy – jego niedobór może wzmagać rozstępy. Jest w wątróbce, zielonych warzywach, strączkowych, otrębach, drożdżach, żółtku.
  • kwasy tłuszczowe omega-3 – pomagają w zatrzymywaniu wody w naskórku. Ich źródłem są tłuste ryby (np. makrela, łosoś), oliwa oraz oleje roślinne.


 
Zobacz też: Idealna dieta po porodzie
Redakcja poleca: Jak pozbyć się rozstępów? - film
Skazana na życie z pociążowymi rozstępami? Zapomnij o tym! Znamy skuteczny zabieg na rozstępy.

2. Ćwiczenia

Proces zwijania macicy po porodzie nie jest równoznaczny z poprawą kondycji skóry na brzuchu. Zazwyczaj przez pierwsze miesiące jest jej za dużo. Pomoże ruch, bo ćwiczenia fizyczne zwiększają przepływ krwi, przez co więcej tlenu dociera do komórek mięśni i skóry, poprawiając jej elastyczność i jędrność. Zwykle można zacząć ćwiczyć sześć tygodni po porodzie. Najprostsze ćwiczenie to: połóż się na plecach, nogi proste, ręce na karku: na 1–2  podnoś głowę z barkami,  na 3–4 opuszczaj, powtórz 20 razy. Zrób to samo z ugiętymi nogami opartymi o podłogę.

Zobacz też: Powrót do formy po porodzie - porady dietetyka, trenera, dermatologa

3. Pielęgnacja

Skórę na brzuchu najlepiej smarować kremami dla przyszłych mam (z witaminą E) już w ciąży – nawet jeśli rozstępy się pojawią, będą mniejsze. Po okresie karmienia na czerwone rozstępy możesz stosować kremy z retinoidami (preparaty o odpowiednim stężeniu kupisz w  aptece). Są skuteczne, o ile stosuje się je systematycznie i przez długi czas.

4. Zabiegi kosmetyczne

Rozstępy to zmiany w skórze głębokiej o charakterze bliznowym, a to znaczy, że nie da się ich zupełnie usunąć, można tylko osłabić ich widoczność. Zabiegiem w salonie kosmetycznym, który przynosi dobre efekty w zmniejszaniu widoczności rozstępów, o ile jest regularnie powtarzany, jest mikrodermabrazja z różnego typu pilingami. 
 
Konsultacja: dr n. med. Ewa Chlebus, dermatolog, prowadzi klinikę dermatologii estetycznej NovaDerm w Warszawie

Zobacz też: Jak pozbyć się rozstępów
 
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Hej Mamy! Nasze święto już w tę niedzielę!!!

Jaką jesteś mamą?