4 rzeczy, które pomogą na rozstępy - jeśli już je masz

Najlepiej zadbać, by rozstępy w ogóle się nie pojawiły, bo gdy już są, trudno je zlikwidować. Niekiedy to jednak niemożliwe. Po ciąży można próbować sobie z nimi poradzić. Zobacz 4 rzeczy, które mogą pomóc je zlikwidować.
Aleksandra Sobieraj
skóra
fot. Fotolia
Rozstępy ma nawet 60 proc. kobiet. Pojawiają się one pod wpływem gwałtownego rozciągnięcia naskórka lub zmian hormonalnych, najczęściej na brzuchu, biodrach i piersiach, czyli w miejscach, które w ciąży powiększają się najbardziej. Początkowo to różowoczerwone kreseczki, ale w ciągu kilku miesięcy po porodzie bledną i stają się prawie niewidoczne. Nie ma stuprocentowo skutecznego sposobu, aby zapobiec rozstępom – niektórzy twierdzą, że skłonność do rozstępów się dziedziczy. Co może pomóc na rozstępy?

1.  Bogata dieta

Dieta poprawiająca kondycję skóry nadwerężonej ciążą musi być urozmaicona i bogata w składniki odżywcze. Dania, które jesz, powinny m.in. zawierać:
  • witaminy z grupy B – wspierają wzrost komórek. Doceń produkty mleczne, pełnoziarniste, owoce, warzywa, jaja, wątróbkę i rośliny strączkowe. Obfitują w pantenol (witamina B5), który nawilża skórę.
  • witaminy A, C – to silne antyutleniacze, są w zielonych, pomarańczowych i czerwonych owocach oraz warzywach, olejach roślinnych.
  • cynk – uczestniczy w syntezie kolagenu (uelastycznia skórę). Jest w mięsie, żółtym serze, owocach morza, kaszy gryczanej, pieczywie pełnoziarnistym, pestkach dyni, warzywach strączkowych.
  • krzem – bierze udział w regeneracji włókien kolagenowych i elastycznych. Jedz daktyle, kaszę gryczaną, drób, banany, produkty mleczny i z pełnego przemiału, marchew, buraki i pietruszkę. 
  • witamina E – dzięki niej skóra jest sprężysta. Jedz warzywa liściaste, kasze, awokado, kiełki.
  • kwas foliowy – jego niedobór może wzmagać rozstępy. Jest w wątróbce, zielonych warzywach, strączkowych, otrębach, drożdżach, żółtku.
  • kwasy tłuszczowe omega-3 – pomagają w zatrzymywaniu wody w naskórku. Ich źródłem są tłuste ryby (np. makrela, łosoś), oliwa oraz oleje roślinne.


 
Zobacz też: Idealna dieta po porodzie
Redakcja poleca: Jak pozbyć się rozstępów? - film
Skazana na życie z pociążowymi rozstępami? Zapomnij o tym! Znamy skuteczny zabieg na rozstępy.

2. Ćwiczenia

Proces zwijania macicy po porodzie nie jest równoznaczny z poprawą kondycji skóry na brzuchu. Zazwyczaj przez pierwsze miesiące jest jej za dużo. Pomoże ruch, bo ćwiczenia fizyczne zwiększają przepływ krwi, przez co więcej tlenu dociera do komórek mięśni i skóry, poprawiając jej elastyczność i jędrność. Zwykle można zacząć ćwiczyć sześć tygodni po porodzie. Najprostsze ćwiczenie to: połóż się na plecach, nogi proste, ręce na karku: na 1–2  podnoś głowę z barkami,  na 3–4 opuszczaj, powtórz 20 razy. Zrób to samo z ugiętymi nogami opartymi o podłogę.

Zobacz też: Powrót do formy po porodzie - porady dietetyka, trenera, dermatologa

3. Pielęgnacja

Skórę na brzuchu najlepiej smarować kremami dla przyszłych mam (z witaminą E) już w ciąży – nawet jeśli rozstępy się pojawią, będą mniejsze. Po okresie karmienia na czerwone rozstępy możesz stosować kremy z retinoidami (preparaty o odpowiednim stężeniu kupisz w  aptece). Są skuteczne, o ile stosuje się je systematycznie i przez długi czas.

4. Zabiegi kosmetyczne

Rozstępy to zmiany w skórze głębokiej o charakterze bliznowym, a to znaczy, że nie da się ich zupełnie usunąć, można tylko osłabić ich widoczność. Zabiegiem w salonie kosmetycznym, który przynosi dobre efekty w zmniejszaniu widoczności rozstępów, o ile jest regularnie powtarzany, jest mikrodermabrazja z różnego typu pilingami. 
 
Konsultacja: dr n. med. Ewa Chlebus, dermatolog, prowadzi klinikę dermatologii estetycznej NovaDerm w Warszawie

Zobacz też: Jak pozbyć się rozstępów
 
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Już jest 500 plus na pierwsze dziecko

Słoneczne ABC