jaka ryba dla niemowlaka
fot. Fotolia

Jaka ryba dla niemowlaka jest najlepsza i od kiedy podawać ją dziecku

Ryba dla niemowlaka musi być świeża i z certyfikowanego źródła. Można ją podawać dziecku już od siódmego miesiąca życia. Jednak nie każdy gatunek ryby nadaje się dla niemowląt i dzieci, najlepsze są ryby morskie (ale nie te drapieżne).
Aleksandra Sobieraj
Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk
jaka ryba dla niemowlaka
fot. Fotolia
Ryby dla niemowlaka czy nieco starszego dziecka, zwłaszcza morskie, są dobrym źródłem pełnowartościowego białka zwierzęcego oraz zdrowych tłuszczów i witamin, np. witaminy D. Ze względu na liczne wątpliwości, które pojawiają się na temat hodowli ryb, warto sięgać po produkty ze sprawdzonego źródła i unikać gatunków, o których wiadomo, że mogą zawierać szkodliwe substancje.

Ryba dla niemowlaka:

 Najlepsza ryba dla niemowlaka

Dla niemowląt i małych dzieci zalecane są tłuste ryby morskie, tj. śledź, łosoś, szprot. To właśnie one obfitują w kwasy omega-3. Także niektóre gatunki ryb hodowlanych, np. pstrągi, można uznać za wartościowe źródło tych kwasów. Podawaj jednak dziecku także chude ryby (np. dorsza, morszczuka, szczupaka, mintaja), bo to cenne źródło białka.
Redakcja poleca: Najczęstsze błędy w diecie dzieci - tego unikaj!
Tycie i złe nawyki żywieniowe - to często efekty rodzicielskich błędów w karmieniu dzieci. Czego lepiej nie robić, układając dietę małego dziecka - doradza dietetyk z Centrum Diagnostyki i Terapii Dzieci MediPark.

Od kiedy podawać niemowlakowi rybę

Ryby powinny pojawić się w diecie niemowląt już po szóstym miesiącu życia – wtedy można je podawać obok mięsa jako jego zdrową i bardzo dobrą alternatywę. Porcję ryby można dodać do zupki jarzynowej 1–2 razy w tygodniu (wymiennie z mięsem) lub podać ją osobno jako składnik drugiego dania. Początkowo podaj niedużą ilość – ok. 20 g po ugotowaniu. Potem stopniowo możesz zwiększać porcje.

Dzieciom powyżej pierwszego roku warto podawać ryby na obiad lub jako składnik innych posiłków dwa razy w tygodniu. Pamiętaj jednak, by dokładnie obierać je z ości, zwłaszcza jeśli nie są już dodatkiem do zmiksowanej zupki, ale np. składnikiem drugiego dania.  Usuwanie ości z jamy ustnej czy gardła dziecka jest dla niego stresujące i nie zawsze udaje się to zrobić w warunkach domowych.

Jakich ryb nie dawać niemowlakom i małym dzieciom

Jedną z ważniejszych zasad jest niepodawanie dzieciom w pierwszym roku życia ryb drapieżnych. Nie poleca się:
  • miecznika,
  • rekina,
  • makreli królewskiej,
  • tuńczyka,
  • płytecznika.
Kumulują one więcej zanieczyszczeń i szkodliwych substancji.

Niemowlętom i starszym dzieciom nie należy też podawać ryb z puszki. To zwykle produkty wysoko przetworzone. Konserwy zawierają sporo substancji dodatkowych, np. konserwanty, zagęstniki, przyprawy niedozwolone dla dzieci. Maluchom nie zaleca się też ryb marynowanych (w occie), solonych, wędzonych.

Jaka ryba dla dziecka – poradnik zakupowy

Starannie wybieraj ryby dla niemowląt i małych dzieci. Zakup świeżego i zdrowego produktu uchroni je przed zatruciem pokarmowym, biegunką i wymiotami, które grożą odwodnieniem dziecka. Przede wszystkim:
  • Kupuj świeże ryby – muszą mieć błyszczącą skórę, czerwone skrzela i wypukłe oczy.
  • Wybieraj małe okazy – młodsze ryby gromadzą najmniej zanieczyszczeń. 
  • Dobrze oglądaj ryby mrożone – sprawdź, czy nie ma na nich grubej warstwy lodu, czy kawałki nie są sklejone, bo to może oznaczać, że na jakimś etapie transportu uległy rozmrożeniu (a nie powinny).

Jak przygotować ryby dla niemowlaka i starszego dziecka

Najlepsze są ryby gotowane na parze, pieczone w folii, duszone. Tak przygotowane nie zawierają dodatkowego tłuszczu. Jeśli już je smażysz, to na niewielkiej ilości gorącej oliwy lub oleju i bez grubej panierki – wystarczy lekko oprószyć mąką lub usmażyć bez panierki – ryby panierowane może jeść dopiero dwulatek. Bardzo ważne jest też dokładne usunięcie ości – nawet w filetach się one trafiają.

Dlaczego niemowlęta i dzieci powinny jeść ryby

Zarówno mięso zwierzęce, jak i rybie jest źródłem pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka. Ryby zawierają też tłuszcz (w różnych ilościach), ale o ile w mięsie zwierzęcym występują głównie tłuszcze nasycone, to w rybach przede wszystkim nienasycone (jedno- i wielonienasycone), w tym kwasy omega-3. Sprzyjają one wzmocnieniu odporności, a na dłuższą metę zapobiegają rozwojowi chorób cywilizacyjnych, np. nadciśnienia, miażdżycy. Kwasy omega-3 są też składnikiem membran komórek w układzie nerwowym oka, czyli sprzyjają prawidłowemu widzeniu. Tłuste ryby dostarczają witamin A i D. Natomiast tran, czyli rybi tłuszcz, to bogate źródło witaminy D, która jest bardzo ważna dla dzieci w pierwszych trzech latach życia – jej niedobór może powodować krzywicę. Ryby zawierają też cenne składniki mineralne: wapń, fosfor, żelazo, a morskie – jod, potrzebny do rozwoju mózgu.

Ryby a alergia u dzieci

Zdarza się to niezwykle rzadko, ale alergia na ryby bywa bardzo nasilona – uczulać może już sam zapach ryb. Wtedy dziecko nie powinno ich jeść. Gdy pierwszy raz podajesz rybę niemowlakowi, także zachowaj ostrożność – podaj małą ilość i obserwuj reakcję dziecka.

Więcej o żywieniu niemowląt:
Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk

Pracuje w Zakładzie Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie.

Oceń artykuł

Ocena 4 na 8 głosy

Zobacz także

Popularne tematy