Piłka to jeden ze sprzętów na sali porodowej, który pomoże ci urodzić
fot. Fotolia

Piłka i wanna pomogą ci urodzić

Chcesz pomóc swojemu dziecku przyjść bezpiecznie i szybko na świat? Ułatwią Ci to sprzęty, które nie tylko koją nerwy, ale także łagodzą ból.
Piłka to jeden ze sprzętów na sali porodowej, który pomoże ci urodzić
fot. Fotolia
Sala porodowa to dla przyszłej mamy jedno z ważniejszych miejsc w szpitalu. Sprawdź więc, jakie panują tam warunki i czy są sprzęty, które pomogą Ci przetrwać trudne chwile.

Wanna na sali porodowej

Ciepła kąpiel łagodzi napięcie, rozluźnia. Dzięki temu nie będziesz się bronić przed skurczami, szyjka macicy zacznie się szybciej rozwierać i poród potrwa krócej.
Redakcja poleca: Jak wygląda sala porodowa - film
Zwiedzamy porodówkę razem z położną - zobacz, jak wygląda łóżko porodowe, worek sako i kącik noworodkowy.

Piłka na porodówce

Może być okrągła lub w kształcie fasolki. Kiedy na niej usiądziesz, będziesz mogła szeroko rozstawić nogi, a wtedy miednica znajdzie się w najlepszej pozycji dla rodzącego się dziecka. Bujając się na piłce, ułatwisz mu przesuwanie się w dół.

Worek sako

Czyli pufa wypełniona kulkami. Kiedy na niej usiądziesz okrakiem, opierając nogi o podłogę, pochyl się do przodu – przyniesiesz ulgę kręgosłupowi.

Stołek porodowy

Można na nim wygodnie usiąść, gdy wypiera się dziecko. Ale uwaga – jeśli będziesz zbyt długo parła w tej pozycji, istnieje ryzyko przekrwienia tkanek, a więc większego krwawienia podczas rodzenia dziecka oraz łożyska.

Drabinka na sali porodowej

Pomoże Ci odciążyć kręgosłup i nogi. Podczas skurczu będziesz mogła się jej przytrzymywać lub opierać się o nią. W niektórych salach służą do tego także liny.

Materac na sali porodowej

Przyda się, gdy będziesz chciała przyjąć wygodną pozycję kolankowo-łokciową. W ten sposób odciążysz kręgosłup i bóle krzyża będą mniej uciążliwe.

KTG I UDT

Czyli kardiotokograf oraz detektor tętna. Pozwalają sprawdzić pracę serca dziecka, KTG rejestruje dodatkowo także skurcze macicy.

ZOBACZ TEŻ: zwiedzamy salę porodową (film)


Relaks na bloku porodowym

Jeśli będziesz spokojna, ułatwisz dziecku narodziny, a sobie oszczędzisz bólu. Aby się rozluźnić:
  • W czasie porodu weź ciepłą kąpiel lub prysznic. Woda sprawi, że skurcze będą mniej bolesne, ale nadal efektywne. W kąpieli odprężysz się i odpoczniesz.

    Wejdź do wanny, gdy będziesz miała 2–3 cm rozwarcia. Z kąpieli możesz korzystać tak długo, jak będziesz tego potrzebowała, ale woda nie może być zbyt gorąca.

    Jeśli nie ma wanny, weź prysznic – niech strumień wody masuje Ci dolny odcinek kręgosłupa. Możesz oprzeć się wtedy o ścianę, uklęknąć lub przyjąć pozycję na czworakach.
     
  • Gdy zaczniesz rodzić możesz pobujać się na fasolce. Docenisz relaks z piłką, jeżeli w czasie skurczów będziesz czuła ból kręgosłupa w dolnej części pleców. Uklęknij na szeroko rozstawionych nogach i usiądź na piętach. Rękoma obejmij piłkę i oprzyj się na niej.

    Przez chwilę odpoczywaj w tej pozycji. Następnie wyprostuj się i nadal klęcząc, obejmij piłkę od góry ramionami. Turlaj się na niej w przód i w tył. Delikatny nacisk piłki na dno macicy wzmoże siłę skurczu i popchnie dziecko w dół kanału rodnego.
     
  •  W czasie porodu odpręż się na klęczkach. Ta pozycja przyspiesza przyjście dziecka na świat. Dzięki niej skurcze działają zgodnie z siłą ciążenia, ułatwiają rozwieranie szyjki i szybsze schodzenie główki dziecka.

    Usiądź na piętach z szeroko rozwartymi kolanami. Przód ciała oprzyj na kolanach męża. Wypróbuj ten układ w zaawansowanej fazie pierwszego okresu porodu, gdy skurcze macicy będą już bardzo silne. Pozycja ta wzmocni zaufanie do własnej siły i intuicji. A dzięki bliskości męża poczujesz się bezpiecznie.
     
  • W czasie porodu poproś o masaż. Gładzenie lub uciskanie ciała, zwłaszcza kręgosłupa, złagodzi ból. Przyjmij pozycję, w której poczujesz się najwygodniej, np. połóż się na boku. Możesz też usiąść na piętach i oprzeć się swobodnie na worku sako.

    Partner powinien Cię masować podczas skurczów, jeżeli rodzisz sama, poproś o pomoc położną). Ulgę przyniesie Ci uciskanie miejsc, które są najbardziej obolałe i napięte: dół pleców, ramiona, nogi i twarz.

    Ale uwaga: partner nie powinien uciskać samych kręgów, ale miejsca obok nich. Może się zdarzyć, że masaż zamiast rozluźnić, tylko Cię rozdrażni. Poproś wtedy, by tylko położył dłoń na obolałym kręgosłupie czy zmęczonych ramionach. Sam czuły dotyk bliskiej osoby również potrafi przynieść ulgę.
ZOBACZ TEŻ: okresy porodu – krok po kroku



 
Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy