Sałata
fot. Fotolia

Sałata dla karmiącej mamy: jaką można jeść?

Osoby, które jedzą dużo warzyw liściastych są szczupłe, rzadziej chorują, mają ładną cerę. Warto jeść sałatę w czasie karmienia piersią, ale skąd mieć pewność, że nie ma w niej dużo nawozów i chemii?
Katarzyna Pinkosz
Sałata
fot. Fotolia
Warto jeść sałatę, bo ma mało kalorii, za to dużo składników mineralnych. W sklepach można ją kupić przez cały rok, ale niestety trzeba też wiedzieć, jaką wybierać.

Co dobrego w sałacie

Podobnie jak w innych zielonych warzywach, w sałacie jest dużo beta-karotenu (prowitaminy A), który chroni przed wolnymi rodnikami, zapobiega nowotworom, wspomaga widzenie, wzmacnia odporność, sprawia, że cera jest pełna blasku. W sałacie znajduje się też luteina i zeaksantyna, które są ważne dla dobrego widzenia, chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej.
Bogactwem sałaty są też:
  • witaminy z grupy B: wzmacniają system nerwowy,
  • witamina E: ważna dla skóry, przeciwdziała nowotworom,
  • potas: wzmacnia serce,
  • żelazo: zapobiega anemii,
  • magnez: ważny dla układu nerwowego,
Redakcja poleca: Czego brakuje w diecie kobiet karmiących piersią? - film
Niestety, kobiety karmiące piersią nie odżywiają się dobrze... Badania wykazały, że całkiem niepotrzebnie wykluczają ze swojej diety niektóre produkty - i choć robią to w trosce o dziecko, to nie jest to korzystne. Zobacz, co możesz poprawić w swojej diecie, jeśli karmisz piersią.

Sałata dla karmiącej mamy

Możesz wybierać różne rodzaje sałat, takie jak: masłowa, lodowa (krucha), dębolistna, rzymska, endywia, batawia, raszponka, rukola.
Najpopularniejsze są masłowa i lodowa, jednak warto jeść też inne rodzaje sałat. Szczególnie wartościowa jest rukola, bogata w witaminy i składniki mineralne: beta-karoten, witaminy B2, B6, C, K, kwas foliowy, kwas pantotenowy, wapń, magnez, żelazo, potas i mangan. Rukola jest również źródłem antyoksydantów.
Zobacz też: Przepisy na dania z rukolą

Jak kupować i przechowywać sałatę

Sałata kumuluje azotany z nawozów sztucznych, dlatego najlepiej kupować sałatę gruntową, nie spod folii, z ekologicznych upraw. Uprawiana pod folią (nowalijki) i importowana często jest przenawożona.
  • Nie kupuj sałaty, która ma duże, cienkie, lekko nadwiędnięte liście.
  • Przechowuj sałatę w lodówce (nie dłużej niż tydzień), najlepiej po umyciu i osuszeniu.
  • Nie trzymaj sałaty w foliowej torbie: powoduje to przekształcanie azotanów w szkodliwe azotyny.
  • Liście myj starannie, ale krótko, pod bieżącą wodą (nie mocz, by nie wypłukać witamin).
  • Listków sałaty nie krój nożem, tylko rwij.

Czytaj też: Dlaczego karmiąca mama nie powinna jeść produktów wysoko przetworzonych
Oceń artykuł

Ocena 4 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy