noworodek, sen
fot. Panthermedia

Spokojny sen dziecka

Zamiast spać, obijasz się półprzytomna o meble i marzysz tylko o tym, aby dziecko zamknęło w końcu oczka? Takie noce nie muszą się już powtarzać.
Sylwia Niemczyk
noworodek, sen
fot. Panthermedia
Wieczorne uśpienie dziecka to dopiero połowa sukcesu. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze przespanej spokojnie nocy. Sprawdź, co jest potrzebne, aby maluch nie budził się co chwilę.

Pełny brzuszek

Niemowlę w pierwszych tygodniach życia nie umie jeszcze najeść się na zapas, dlatego choćbyś nawet stawała na głowie, będzie się budziło co 3–4 godziny na karmienie. Teraz czas na dobrą wiadomość: już czteromiesięczne dziecko, jeśli wypije wieczorem odpowiednią porcję mleka, pośpi nocą nawet 5–6 godzin (a w drugim półroczu życia prześpi czasem nawet całą noc). Nie dziw się jednak, jeżeli 7–8-miesięczne dziecko wróci na kilka tygodni do nocnych pobudek – to intensywny okres rozwoju, w którym potrzeba więcej kalorii niż wcześniej.
Nasza rada. Aby wydłużyć sen 3–4-miesięcznego malucha, nie czekaj, aż sam obudzi się nocą z głodu, ale nakarm go na przykład około godziny 23.00, zanim sama położysz się do łóżka. Jest szansa, że syty maluch prześpi swoją stałą porę karmienia w środku nocy, a po kilku dniach jego organizm przestawi się na nową, późniejszą godzinę pobudki.
Redakcja poleca: Sposób na usypianie dziecka – film
Jak radzą sobie mamy, gdy ich dziecko ma problemy z zasypianiem? Każda ma swój sprawdzony sposób. Poznaj 3 mamy i ich metody na usypianie dziecka. Sprawdź, która zadziała w przypadku twojego dziecka.


Bliskość mamy

Kto z nas nie lubi nocą przytulić się do czyichś ciepłych pleców? Zrozum maluszka. Twoje ciepło i zapach wpływają na niego kojąco i ułatwiają mu spokojny sen. Wspólne spanie jest też wygodne dla ciebie, kiedy karmisz piersią. Gdy jednak dziecko z natury śpi płytko, pochrapywanie taty albo nawet twój głębszy oddech może je obudzić. Nie zabieraj malucha do waszego łóżka także wtedy, jeśli ty albo jego tata palicie papierosy albo bierzecie leki.
Nasza rada. Jeżeli nie chcesz przyzwyczajać malucha do spania razem z tobą, zastanów się nad przysunięciem łóżeczka do waszego małżeńskiego łóżka. Wtedy nie będziesz musiała wstawać, aby np. pogłaskać niespokojnie śpiące dziecko albo poprawić mu kołderkę.

Spokojny rytm dnia

Nadmiar wrażeń (nawet tych pozytywnych) może zakłócić pracę niedojrzałego układu nerwowego dziecka. Maluch w nocy może odreagowywać płaczem popołudniową wizytę gadatliwej cioci albo zakupy w głośnym supermarkecie. Kłopoty ze snem często pojawiają się również np. po zatrudnieniu nowej niani, przeprowadzce, powrocie mamy do pracy czy innych rewolucjach w życiu maluszka.
Nasza rada. Każda zmiana w rytmie dnia to dla dziecka duży stres – nie funduj mu zatem kilku niespodzianek w tym samym czasie.

Wyciszenie przed snem

Ostatnie dwie godziny dnia spędźcie w spokoju: bez tańczenia krakowiaków, turlania się po dywanie i łaskotek. Możecie w tym czasie pooglądać książeczkę, pobawić się pluszakami albo spokojnie pokołysać przy ściszonej muzyce. Nie włączaj przed snem telewizora – migające obrazy nie działają wyciszająco na dziecko.
Nasza rada. Jeżeli maleństwo skończyło miesiąc, wprowadź nowy wieczorny zwyczaj – masaż. Wystarczy kilka minut głaskania po ciałku, aby wyciszyć je przed snem.

Wieczorne rytuały

Rutyna i spokój najbardziej potrzebne są dziecku wieczorem, kiedy jest już zmęczone. Dzięki stałym domowym zwyczajom ma ono wrażenie, że panuje nad sytuacją – a to z kolei wzmacnia jego poczucie bezpieczeństwa. Postaraj się zatem, aby wieczorna kąpiel, kolacja i kołysanki  zawsze przebiegały w tej samej kolejności i by codziennie wyglądały mniej więcej tak samo.
Nasza rada. Zanim ustalicie wieczorne zwyczaje, zastanów się, czy na pewno wszystkie z nich chcesz stale powtarzać. Jeżeli nie masz zamiaru co dzień usypiać maluszka, lulając go na rękach, lepiej nie rób tego przez trzy wieczory z rzędu. Czwartego możesz już nie mieć wyboru.


Odpowiednia pora usypiania

Masz nadzieję, że zmęczony maluch w końcu sam padnie? Nie czekaj z usypianiem dziecka do późna, bo im bardziej jest zmęczone, tym trudniej mu zasnąć. Zacznij usypiać je, gdy tylko zauważysz pierwsze objawy zmęczenia – ziewanie, pocieranie oczu, popłakiwanie bez wyraźnego powodu.
Nasza rada. Maluszek nie musi zasypiać w ciemności –  rozproszone światło nocnej lampki na pewno nie będzie mu przeszkadzać. Niemowlę nie potrzebuje też całkowitej ciszy – szmer radia lub rozmowy działają na niego usypiająco.


Wygodne  łóżko

Za miękki albo zbyt twardy materacyk utrudnia zasypianie. Wybierz więc taki w sam raz: elastyczny, ale na tyle twardy, by nie zapadał się pod ciężarem ciała dziecka. Niemowlę nie powinno też spać na poduszce (to dla niego niebezpieczne i niezdrowe dla kręgosłupa).
Nasza rada. Pamiętaj, że dziecku mogą przeszkadzać nawet drobiazgi – zatrzaski na plecach piżamki czy zwinięte prześcieradło.

Jak długo śpi przeciętny Jaś?

Sprawdź, ile godzin na dobę zwykle śpią niemowlęta.
1. miesiąc – 16–20 godz. (5–7 drzemek w dzień)
2–3. miesiąc – ok. 16 godz. (3–4 drzemki w dzień)
4–6. miesiąc – ok. 15 godz. (2–3 drzemki w dzień)
7–12. miesiąc – ok. 13 godz. (1–2 drzemki w dzień)


Konsultacja: lek. med. Anetta Jeziorek, neurolog dziecięcy, pracuje w Klinice Neurologii Dzieci i Młodzieży w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie.
Oceń artykuł

Ocena 6 na 7 głosy

Zobacz także

Popularne tematy