kobieta, mama, ciąża, sen, tata

4 praktyczne rady, jak się wyspać w ciąży

Niektóre dolegliwości ciążowe stają się szczególnie nieprzyjemne nocą. Możesz sobie z nimi poradzić. Dzięki temu nawet gdy już będziesz miała duży brzuch, uda ci się w ciąży wyspać. A przynajmniej będziesz miała na to większe szanse.
Aleksandra Sobieraj
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik
kobieta, mama, ciąża, sen, tata
Gdy już urodzisz, rytm twojego dnia, a zwłaszcza nocy, bardzo się zmieni – trudno spotkać młodą mamę nienarzekającą na nieprzespane noce. Jednak już okres ciąży nie sprzyja spokojnemu spaniu. Łatwo powiedzieć: wyśpij się teraz na zapas...

1. Pokonaj stres

Gnębią Cię teraz różne myśli dotyczące przyszłości, ale i rozpierają emocje związane z macierzyństwem. Nic dziwnego, że trudno Ci zasnąć. Z jednej strony nie możesz się doczekać na dzidziusia i wyobrażasz sobie, jak to będzie, a z drugiej – codzienne czynności (w pracy czy w domu) wymagają zwykłej sprawności, którą ogranicza rosnący brzuszek. Jeśli nie nadążasz ze wszystkim, spokojnie przeanalizuj sytuację i zastanów się, z czego możesz zrezygnować, jakie sprawy w pracy przekazać komuś innemu, kogo poprosić o pomoc w domu – możesz zrobić listę i zastanowić się, jak rozwiązać konkretne problemy. Dużą ulgę przynosi też wieczorna rozmowa z życzliwą osobą – mężem, siostrą, przyjaciółką czy mamą – i wyrzucenie wszystkiego z siebie. Wtedy przed snem nie będziesz uporczywie myślała o kłopotach. Jeśli jesteś kobietą aktywną, rozluźnienie przyniosą Ci ćwiczenia (byle nie wieczorem). Jeśli w ciągu dnia fizycznie się zmęczysz, na pewno dużo łatwiej będzie Ci zasnąć.

Praktyczna rada: relaks ułatwi Ci ciepła kąpiel czy słuchanie spokojnej muzyki, a także masaż stóp wykonany przez męża. Przed snem dobrze przewietrz sypialnię, a wieczorem nie jedz obfitych ciężkostrawnych posiłków. Napij się też ciepłego mleka – zawiera tryptofan, aminokwas wywołujący senność.
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

2. Ogranicz siusianie

Częste oddawanie moczu dokucza zwykle na początku i pod koniec ciąży, choć z różnych przyczyn. Już dwa do trzech tygodni od poczęcia możesz poczuć, że częściej niż zwykle chce Ci się siusiu – powiększająca się macica naciska na pęcherz, co ogranicza jego pojemność. Problem zmniejsza się w drugim trymestrze ciąży, gdy macica się unosi. Ponownie możesz częściej siusiać w kilku ostatnich tygodniach ciąży, gdy macica znów się obniża, a główka dziecka napiera na jej ścianki. U ciężarnych intensywniej pracują też nerki i wyższy jest poziom progesteronu, który stymuluje włókna mięśniowe pęcherza, przez co możesz mieć uczucie, że chce Ci się siusiu, choć twój pęcherz jest niemal pusty.

Praktyczna rada: częste wycieczki do toalety to przemijająca dolegliwość. By zmniejszyć jej uciążliwość, ogranicz picie napojów przed snem, nawet od godziny 18.00. Jednak nie możesz czuć dużego pragnienia – zbyt mała ilość wody spowoduje, że będziesz czuła się zmęczona i gorzej będzie funkcjonował Twój organizm.

Przeczytaj: Ile wody trzeba pić w ciąży? Poznaj fakty

3. Uniknij kurczów

Zdarzają się najczęściej właśnie nocą – nagle budzi Cię koszmarny ból nogi. Wraz z postępem ciąży stają się coraz bardziej bolesne. Do końca nie wiadomo, co je powoduje – niektórzy lekarze uważają, że mają związek z niedoborami magnezu, potasu lub wapnia w organizmie. Niewykluczone, że przyczynia się do nich wieczorne gromadzenie się płynów w nogach. Kurcze łydek mogą się też wiązać z osłabieniem krążenia podczas długiego siedzenia lub stania.

Praktyczna rada: gdy obudzi Cię kurcz, wyprostuj nogę w kolanie, unieś ją wyżej i przygnij mocno stopę w stawie skokowym – kurcz powinien ustąpić, choć lekki ból może się jeszcze utrzymać. Spróbuj też wstać i chwilę pochodzić boso lub pomasuj bolące miejsce. Poradź się swojego lekarza – może powinnaś przyjmować dodatkowo preparaty z magnezem czy wapniem. Jedz produkty bogate w te pierwiastki (np. banany, fasolę, orzechy, migdały, jogurty i twarożki).

Przeczytaj: Magnez – dlaczego jest ważny dla kobiet w ciąży?


4. Wybierz dobrą pozycję

Wygodne ułożenie się do snu to problem ostatniego trymestru. Jeśli lubisz spać na brzuchu, teraz się nie uda – poza tym dla dziecka nie byłoby to dobre. Nie dla Ciebie jest też pozycja na plecach – wtedy cała masa macicy naciska na kręgosłup, jelita i żyłę główną dolną (to ona odpowiada za odpływ krwi z dolnej części ciała do serca). Taka pozycja może być przyczyną bólów pleców i hemoroidów, utrudnia funkcjonowanie układu pokarmowego, przeszkadzać w oddychaniu i krążeniu krwi. Najlepiej jest spać na lewym boku – ułatwi to przepływ krwi do łożyska i lepszą pracę nerek, dzięki czemu skuteczniej usuwane są produkty przemiany materii i nadmiar płynów, a to zapobiega obrzękom nóg i rąk.

Praktyczna rada: połóż się na lewym boku, a pod ugiętą prawą nogę (tę na górze) podłóż dużą poduszkę, żeby noga była wyżej; poduszkę możesz też podłożyć pod brzuch. Jeśli jednak rano obudzisz się na plecach – nie denerwuj się, z pewnością nie zaszkodzi to dziecku. Po prostu z powrotem przekręć się na bok.

Problemy z zasypianiem na pewno miną po porodzie. Ale, jak to bywa w macierzyństwie, gdy jedne kłopoty odchodzą, zjawiają się inne. Nie martw się jednak na zapas – noworodki zwykle przesypiają dużą część doby, więc będziesz mogła odrobić ciążowe zaległości w spaniu. Jeśli nie w nocy, to w dzień.
dr n. med. Bożena Kowalska
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik

Pracuje w Klinice Leczenia Niepłodności, Ginekologii i Położnictwa „Bocian”. Prowadzi ciąże i porody wysokiego ryzyka. Specjalizuje się także w ginekologii dziecięcej.

Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy