ser pleśniowy w ciąży

Ser pleśniowy w ciąży – to nie jest dobry pomysł

Jak to właściwie jest z tymi serami pleśniowymi w ciąży – jedni przed nimi przestrzegają, inni zachęcają do jedzenia. Wyjaśniamy, dlaczego przyszła mama nie powinna ich jeść, i to nawet tych z mleka pasteryzowanego.
Małgorzata Wódz
ser pleśniowy w ciąży
Sery pleśniowe mogą być produkowane z mleka pasteryzowanego lub nie. I dużo się mówi o tym, że to właśnie tych z mleka niepasteryzowanego nie można jeść w ciąży. Okazuje się jednak, że sposób produkcji sera nie jest jedynym wyznacznikiem. Razem z dietetykiem, Pauliną Barros, kierownikiem ds. żywienia Maczfit, tłumaczymy, dlaczego sery pleśniowe (także te z mleka pasteryzowanego) mogą być zagrożeniem dla ciężarnej. Wyjaśniamy też, jakie sery przyszła mama może jeść bez obaw.

Czy w ciąży można jeść ser pleśniowy z mleka pasteryzowanego?

Bez wątpienia to właśnie sery z niepasteryzowanego mleka znajdują się na liście produktów zakazanych w ciąży. Co do serów pleśniowych z mleka pasteryzowanego sprawa jest mniej jednoznaczna. Chociaż mogą wydawać się bezpieczne, charakteryzuje je duża wilgotność. Z tego powodu w trakcie przechowywania są podatne na rozwinięcie się w nich niepożądanej, potencjalnie niebezpiecznej flory bakteryjnej. Z tego powodu lepiej ich unikać – mówi Paulina Barros.

Przypomnijmy, że sery mogą być źródłem zakażenia bakterią listeria monocytogenes. Wywołana przez nią listerioza w ciąży może mieć groźne skutki i dla mamy i dla dziecka.
Do serów pleśniowych należą:
  • sery dojrzewające (z białą skórką) – np. brie, camembert
  • ser kozi – np. chevre
  • sery z niebieską pleśnią – np. gorgonzola, roquefort.
Redakcja poleca: Winogrona w ciąży: kiedy mogą szkodzić? [WIDEO]
Winogrona w ciąży, spożywane w umiarze, są doskonałym źródłem składników odżywczych. Mogą też zapobiegać zaparciom. Jednak powinno się zachować umiar w jedzeniu winogron w ciąży, ponieważ zawarty w nich resweratrol może szkodzić płodowi. Zawierają też dużo cukru.

Czy można jeść smażony ser pleśniowy w ciąży?

Jeśli ochota na ser pleśniowy jest bardzo silna, możemy zjeść go po obróbce termicznej – tłumaczy Paulina Barros. Możemy zapiec go w zapiekance czy na tarcie, usmażyć czy grillować. Poddanie sera pleśniowego działaniu wysokiej temperatury sprawia, że nie jest dla nas niebezpieczny.

Ser pleśniowy a zdrowa dieta

Musimy pamiętać, że ser pleśniowy jest produktem wysokokalorycznym, o dużej zawartości tłuszczów nasyconych (powinniśmy ich unikać). Choćby dlatego nie powinien być stałym składnikiem diety w ciąży, nawet jeśli będziemy jeść go po upieczeniu czy usmażeniu. Częściej warto sięgać po twarożek, ricottę czy sery typu mozzarella o obniżonej zawartości tłuszczu – wyjaśnia ekspertka.
Sery, które można bezpiecznie jeść w ciąży:
  • sery twarde – np. cheddar, parmezan
  • sery miękkie z pasteryzowanego mleka – np. twarożek, mozzarella, ser feta, halluomi, ser topiony.
Informacji o tym, z jakiego mleka został wyprodukowany ser, szukaj na etykiecie.
  [content:0_23103,0_5590,0_27159,0_21553:CMNews]
Oceń artykuł

Ocena 5 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy