siemię lniane w ciąży
fot. Adobe Stock

Siemię lniane w ciąży – czy to dobry sposób na zaparcia?

Siemię lniane w ciąży może pomóc w walce z zaparciami, ale należy stosować je ostrożnie i w minimalnej ilości. Niektóre źródła podają nawet, że lepiej z niego zrezygnować. Wyjaśniamy, skąd się bierze taka ostrożność.
Małgorzata Wódz
siemię lniane w ciąży
fot. Adobe Stock
Ciąża to szczególny czas. Nic dziwnego, że ciężarne mają mnóstwo wątpliwości dotyczących jedzenia różnych produktów, nawet powszechnie uważanych za zdrowe. Do tej kategorii należy siemię lniane, zaliczane do tzw. superfoods ze względu na jego korzystny wpływ na organizm. W ciąży, wg niektórych źródeł, siemię lniane zwalcza zaparcia, pomaga też przy cukrzycy ciążowej i może wpływać na dobry rozwój mózgu dziecka (to zasługa zdrowych tłuszczów, które zawiera). Ale są też inne doniesienia. Wynika z nich, że jedzenie nasion lnu przez ciężarną należy ograniczać lub... całkiem z nich zrezygnować. Sprawdź, z czego wynika taka ostrożność.

Siemię lniane w ciąży – czy jest bezpieczne?

Siemię lniane to nasiona lnu, oleistej rośliny, która zawiera m.in. cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe (np. kwas alfa linolenowy ALA), a także dużo błonnika, magnez, potas, białko, cynk, witaminy: E oraz z grupy B. W Polsce stosowanie siemienia lnianego w kuchni i medycynie ludowej ma bardzo długą tradycję. W wydanym przez IMID Poradniku żywienia kobiet w ciąży siemię lniane jest wymieniane jako jedno ze źródeł kwasów omega-3 i cenny składnik zdrowego pieczywa.

Inne podejście mają niektórzy eksperci z USA. Siemienia lnianego nie polecają np. ciężarnym lekarze ze słynnej amerykańskiej Mayo Clinic. W niektórych źródłach możemy trafić także na informację o przeprowadzonym w 2007 roku badaniu na szczurach, które wskazujące możliwy związek między spożywaniem siemienia lnianego w ciąży, a podatnością na rozwój raka piersi u potomstwa (nie został potwierdzony w innych badaniach). Podkreśla się również obecność w nasionach lnu związków cyjanogennych i metali ciężkich, np. kadmu.

Jak jeść siemię lniane w ciąży?

Nie stosuj nasion lnu na własną rękę. Jeśli cierpisz na zaparcia w ciąży, zasięgnij opinii lekarza. Ciąża to szczególny czas, w którym nawet produkty uważane za zdrowe, powinny być przyjmowane z ostrożnością. Jeśli lekarz zaleci siemię:
 
  • wybieraj nasiona lnu pochodzące z upraw ekologicznych – jest mniejsze ryzyko, że będą zanieczyszczone metalami ciężkimi, np. kadmem (może wpływać na gospodarkę hormonalną dziecka),
  • spożywaj nasiona lnu po zalaniu wodą i ugotowaniu (mielenie siemienia może przyczyniać się uwolnienia z nasion szkodliwych substancji – choć twierdzi się, że związki cyjanogenne uwalniane są z siemienia w ilościach, które nie powinny zaszkodzić naszemu organizmowi, w ciąży lepiej zachować ostrożność),
  • ogranicz jedzenie siemienia lnianego do łyżki dziennie (nadmiar nasion lnu może także prowadzić do biegunki i nasilać nudności)
  • nie pij naparu z siemienia lnianego, jeśli masz cukrzycę ciążową i przyjmujesz leki obniżające poziom cukru we krwi. Siemię w połączeniu z nimi może pogłębić niedocukrzenie. 

Zobacz też: 
Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy