słodycze a karmienie piersią
fot. Adobe Stock

Słodycze a karmienie piersią: na co możesz sobie pozwolić?

Słodycze podczas karmienia piersią nie są zabronione, ale nie są też czymś, co specjaliści polecają karmiącej mamie. Możesz sobie pozwolić jednak np. na suszone owoce. Karmiąc piersią, wybieraj domowe słodycze, a unikaj ciasteczek i ciast kupowanych w sklepie.
Katarzyna Pinkosz
słodycze a karmienie piersią
fot. Adobe Stock
Czy można jeść słodycze, karmiąc piersią? Lepiej ich unikać (zwłaszcza tych sklepowych!), choć na szczęście są i takie, które można od czasu do czasu zjeść, choćby po to, by poprawić sobie humor. Pamiętaj jednak, że słodycze to zazwyczaj puste kalorie, a twój organizm potrzebuje w czasie laktacji dużo witamin i składników mineralnych. 

Spis treści:
  1. Ochota na słodycze podczas karmienia piersią
  2. Cukier a karmienie piersią - choroby
  3. Słodycze a karmienie piersią - drożdżyca
  4. Jakie słodycze można jeść podczas karmienia piersią?
  5. Ciastka a karmienie piersią

Ochota na słodycze podczas karmienia piersią

Ochota na słodycze podczas karmienia piersią jest duża, ponieważ rośnie zapotrzebowanie kaloryczne - jest ono jeszcze większe niż w ostatnim trymestrze ciąży. Stąd pokusa, żeby zjeść coś słodkiego. Jednak jeszcze bardziej niż dodatkowych kalorii w czasie karmienia piersią potrzebujesz dodatkowej porcji witamin i składników mineralnych, bo twój organizm musi „wyprodukować” ok. litra mleka. A słodycze - w przeważającej wielkości - to zwykle głównie puste kalorie. 

Słodycze a karmienie piersią i powrót do wagi

Po ciąży większość mam chce szybko wrócić do dawnej figury. By to się udało, warto unikać jedzenia słodyczy. Jest jeszcze jeden, dużo ważniejszy powód, dla którego warto ograniczyć słodycze w czasie karmienia laktacji (i nie tylko!). Przeciętny Polak zjada 50–70 kg cukru rocznie, czyli ok. 10 razy więcej niż kilkadziesiąt lat temu. To o wiele za dużo. Nadmiar słodyczy, obok nadmiaru tłuszczu i w ogóle nadmiaru jedzenia, to główna przyczyna otyłości i chorób, które ona powoduje: serca, cukrzycy, wielu typów nowotworów, problemów z kręgosłupem.

Cukier a karmienie piersią: łatwiej o drożdżycę

Cukier to jednak nie tylko otyłość, ale też problemy ze zdrowiem. Nasila procesy gnilne w jelitach, powoduje, że w przewodzie pokarmowym chętnie zasiedlają się mikroorganizmy chorobotwórcze – bakterie i grzyby (zwłaszcza drożdżaki Candida albicans), nierzadko też pasożyty. Po ciąży, gdy kobieta jest osłabiona porodem, częściej jest narażona na infekcje drożdżakami - to jeszcze jeden z powodów, dlaczego w czasie karmienia piersią warto unikać słodyczy, zwłaszcza tych, które poza kaloriami nie wnoszą nic dobrego.

Jakie słodycze można jeść podczas karmienia piersią?

Nie ma nic złego w tym, że w codziennej diecie dziecka (i dorosłego) pojawi się trochę słodyczy. Węglowodany proste, które są w cukrze i miodzie, są szybko w energię, szybko podnoszą poziom glukozy we krwi, co daje ośrodkom łaknienia w mózgu sygnał „jestem syty”. Od czasu do czasu więc karmiąca mama może zjeść coś słodkiego, a przy tym wartościowego, jak:
  • suszone owoce (rodzynki, morele, daktyle, figi): są słodkie, ale dostarczają mnóstwo witamin i składników mineralnych,
  • czekoladę (zwłaszcza gorzką). Dostarcza magnezu, który działa antystresowo i jest bardzo potrzebny dla układu nerwowego i mózgu. W czekoladzie znajduje się też żelazo oraz witaminy z grupy B, również potrzebne układowi nerwowemu. W czekoladzie znajdują się też antyoksydanty, które zapobiegają nowotworom i chorobom serca. Czekolada wpływa na większe wydzielanie serotoniny, zwanej „hormonem szczęścia”. Pamiętaj jednak, że czekolada oraz kakao to silne alergeny, więc nie jedz jej w nadmiarze lub sięgnij po białą czekoladę. 
  • sezamki, batoniki muesli i z ziarnami, ciasteczka owsiane - są wartościowe poprzez znajdujące się w nich takie składniki jak płatki owsiane, pestki dyni, słonecznika, ziarno sezamu (zawsze jednak czytaj skład, nie wszystkie mają dobry!),
  • ciasta drożdżowe (domowe, mało słodkie),
  • serniki (ze względu na zawartość sera).

Ciastka a karmienie piersią

Jeśli karmisz piersią, powinnaś jednak wystrzegać się niektórych słodkości, np. gotowych ciastek, ktore zaiwerają dużo szkodliwych tłuszczów trans. Unikaj także cukierków, żelek, landrynek.
Nie polecamy karmiącej mamie:
  • kalorycznych batonów,
  • ciastek i ciast kupowanych w sklepie, bogatych w niezdrowe tłuszcze nasycone, zwłaszcza typu trans,
Są kaloryczne i bezwartościowe, a kupowane w sklepie ciasta i ciasteczka robione z utwardzonych tłuszczów zawierają dużo szkodliwych tłuszczów trans, które powodują nadwagę i otyłość, a być może przyczyniają się też do rozwoju nowotworów. Przenikają one do pokarmu mamy, dlatego są szczególnie niewskazane w czasie karmienia piersią. Jeśli więc masz ochotę na ciastka, a karmisz piersią, upiecz je sama (na przykład ciastka zwiększające laktację!).

Zobacz także:
Redakcja poleca: Czego brakuje w diecie kobiet karmiących piersią? - film
Niestety, kobiety karmiące piersią nie odżywiają się dobrze... Badania wykazały, że całkiem niepotrzebnie wykluczają ze swojej diety niektóre produkty - i choć robią to w trosce o dziecko, to nie jest to korzystne. Zobacz, co możesz poprawić w swojej diecie, jeśli karmisz piersią.
Oceń artykuł

Ocena 4 na 20 głosy

Zobacz także

Popularne tematy