owoce, deser, kuchnia
fot. Panthermedia

Smaczne pomysły na lato

Są dania, na które nawet w upał skusi się każdy maluszek. Także niejadek! Trzeba je tylko atrakcyjnie przygotować i podać w dobrej porze dnia.
owoce, deser, kuchnia
fot. Panthermedia
To normalne, że w upalne dni dzieciom nie bardzo chce się jeść i kręcą nosem nawet na ulubione kluseczki czy pulpety. My przecież też, gdy jest gorąco, najchętniej sięgalibyśmy po picie i lody. Jednak maluszek rośnie i, bez względu na porę roku, jego organizm stale potrzebuje kalorii, witamin, składników mineralnych, białka, tłuszczów, węglowodanów. Na szczęście są sprawdzone sposoby, by również latem zachęcić malca do jedzenia.

W dobrej porze
Jeśli chcesz, żeby smyk jadł z apetytem, zwróć uwagę na:
- Czas posiłków. Rano zwykle nie jest jeszcze tak gorąco, więc nie czekaj długo ze śniadaniem. Ze spaceru wróćcie do domu co najmniej na pół godziny przed obiadem. Pozwól maluszkowi trochę odpocząć w domu i dopiero potem daj mu jeść. A kolację podaj, gdy zrobi się już chłodniej.
- Plan dnia. Staraj się, by malec jak najwięcej był na dworze. Jeśli potrafi już chodzić, niech ten czas spędza jak najbardziej aktywnie: bawi się, biega, jeździ na rowerku, chlapie się w wodzie, buduje zamki z piasku. Przebywanie na świeżym powietrzu i ruch to świetny sposób na poprawę apetytu.
- Atmosferę. W czasie wakacji masz więcej czasu dla dziecka. To bardzo dobrze, bo obecność rodziców, miła, rodzinna atmosfera, w jakiej spędzacie czas – wszystko to korzystnie wpływa na apetyt.
- Miejsce. Drugie danie i podwieczorek malec może zjeść na dworze (w parku, na plaży, w lesie): z pewnością bardzo mu się to spodoba. Wielką atrakcją będzie dla niego posiłek zjedzony na kocyku pod drzewem. A jeśli spędzacie lato w domku na wsi, w lesie czy nad jeziorem, gdzie można wynieść na dwór stolik, możesz również zaproponować maluszkowi obiad na dworze.

Menu na upał
Proponuj to, co lekkostrawne. Na śniadanie np. kaszkę z dużą ilością owoców, malutkie kanapeczki z białym serem, jajkiem albo wędliną. Koniecznie z warzywami, np. pomidorem, ogórkiem (zawierają dużo wody, więc dziecko chętniej je zje). Drugie śniadanie może się składać z owoców polanych śmietanką i bułeczki z masłem. Na obiad najlepsze będą lekkie dania, np. zupa owocowa z kluseczkami, chłodnik z jajkiem, krokiety, pierożki lub naleśniki (niekoniecznie na słodko). Na podwieczorek zaproponuj budyń, kisiel lub owocową galaretkę. Doskonałym pomysłem będzie też sorbet z truskawek lub malin albo lody – najlepiej przygotowane samodzielnie w domu. Zimne przysmaki malec może jeść już w drugim roku życia. Pilnuj tylko, by nie był zbyt zgrzany (niech chwilę odpocznie) i jadł powoli. Różnica temperatur (rozgrzane dziecko – zimne lody) mogłaby spowodować przeziębienie i ból gardła. Na kolację możesz podać coś z warzywami, np. placuszki z dyni czy rabarbaru, brokuły w cieście. Dobrym pomysłem będzie też twarożek z rzodkiewką, pomidorem i ogórkiem, jajko sadzone lub jajecznica z drobno posiekaną natką pietruszki.

Na to uważaj
Niech malec je tylko tyle, ile chce. Nie zmuszaj go do jedzenia, nie zabawiaj, a gdy jesteście na dworze, nie podtykaj mu co chwila czegoś do przekąszenia. Pilnuj jednak, by smyk nie podjadał między posiłkami. Nie podawaj mu chipsów, słodyczy, nie proponuj frytek i innego typu fast foodów. Pamiętaj też, że napoje (soki owocowe, a zwłaszcza kolorowe, słodkie napoje gazowane) hamują apetyt. Żołądek pełen „bąbelków” długo nie odczuwa głodu. 
Gdy jest gorąco, zamiast smażonych dań proponuj maluszkowi gotowane (najlepiej na parze, takie mają najwięcej witamin). Zrezygnuj też z podawania gęstych zup z mięsem. Malec znacznie chętniej zje lekką zupkę z samych warzyw. Nie podawaj także równocześnie na obiad pierwszego i drugiego dania: lepiej zrobić między nimi co najmniej dwugodzinną przerwę.
Letnie dania powinny być przede wszystkim lekkie i atrakcyjnie podane. Warto jak najczęściej dodawać do nich owoce i warzywa: są kolorowe, zachęcają do jedzenia. I mają teraz znacznie więcej witamin niż potem jesienią!

Wakacyjna recepta na apetyt
1. Proponuj dziecku małe posiłki, za to częściej.
2. Do każdego dania dokładaj warzywa i owoce.
3. Dbaj, by na talerzu malca zawsze było kolorowo: to pobudza apetyt.
4. Jedzcie razem. Przykład rodziców działa cuda!
5. Proponuj posiłki na dworze. Woda, słońce, wiatr wzmagają apetyt.
6. Daj dziecku czas na odpoczynek. Niech nie siada do stołu zmęczone, spocone, zgrzane. Musi najpierw umyć się i odpocząć po zabawie.
7. Pamiętaj o podawaniu dużej ilości picia – niech to będzie woda, a nie słodkie soki i napoje (hamują apetyt).

Wypróbuj nasze przepisy na lekkie owocowe dania:
Bułeczki z rabarbarem
Sorbet malinowy
Bezowa chmurka z truskawkami
Poziomkowy jogurt
Kaszka ryżowa z sokiem
Jogurtowe lody na patyku

 
Redakcja poleca: Joga w ciąży – asany dozwolone i zakazane [WIDEO]
Joga w ciąży to dobry pomysł pod warunkiem, że zajęcia prowadzi doświadczony instruktor, który potrafi dopasować praktykę jogi do potrzeb i możliwości ciężarnych. Dzięki jodze w ciąży można łagodzić ciążowe dolegliwości, zapobiegać im oraz z większą łatwością przetrwać poród. Jednak czy jogę w ciąży można praktykować już w pierwszym trymestrze? Sprawdź, jakie asany są dozwolone, a jakie zakazane oraz dowiedz się więcej o jodze w ciąży.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy