GRY
 
 

Sok czy napój

Maluszek nie zawsze daje się namówić na zjedzenie owoców i warzyw, chętnie za to napije się soczku. Czy jednak rzeczywiście to jest tak samo, jakby zjadł świeży owoc? Niestety, niekoniecznie.

dziecko, kuchnia, pić, sok, szklanka

Wszystko zależy od tego, co naprawdę znajduje się w butelce lub kartoniku. Sprawdziliśmy.

Byłoby ideałem, gdyby maluch pił soki świeżo wyciśnięte z owoców i warzyw, bo znajduje się w nich najwięcej witamin. Jest tylko jedna rzecz ważna w przypadku małego dziecka: owoce i warzywa powinny pochodzić z ekologicznych upraw. Niestety, kupując w sklepie, nie masz takiej pewności. Podobnie jest w przypadku soków – też nie wiadomo, z jakich warzyw i owoców zostały zrobione (wyjątkiem są soczki dla niemowląt).

Pamiętaj, że soki zawierają dużo cukru, nawet jeśli nie są dosładzane. Niemowlę w 6. miesiącu może wypić ok. 60 ml soku (a potem co miesiąc o 10 ml więcej); dziecko powyżej roku: 200 ml. Tylko którego?


100% SOK BOBOVITA
Sok przecierowy jest dobrym źródłem błonnika, który zapobiega zaparciom oraz pomaga usuwać z organizmu szkodliwe substancje. Sok nie zawiera dodatku cukru, nie ma w nim też konserwantów, barwników. Można go przelać do kubeczka i podać dziecku lub pozwolić mu pić przez słomkę, co będzie dla niego wielką atrakcją. Picie przez słomkę stymuluje też mięśnie potrzebne przy nauce mowy.

Dla niemowląt: Z badań Instytutu Matki i Dziecka wynika, że prawie połowa mam podaje dzieciom w wieku 4–12 miesięcy soki niespełniające norm żywności dla najmłodszych. Czyli tzw. soki dla dorosłych. To za wcześnie.

Uwaga: niemowlęce soki są kontrolowane pod względem wartości odżywczych. Surowce użyte do ich sporządzenia pochodzą z upraw ekologicznych.

Skład (w 100 ml):
Kalorie: 54 kcal
Cukry: 12,9 g
Składniki dodane: witamina C


POMARAŃCZA JUPIK
To dość typowy napój owocowy składający się przede wszystkim z wody i cukru. Sok to jedynie 20% składu Jupiku. Niestety, w tym napoju jest też mnóstwo chemii (aromaty, stabilizatory, barwniki oraz konserwant: benzoesan sodu). Można go podawać tylko czasem (nie wcześniej niż w wieku przedszkolnym), a najlepiej wcale.

Napoje: Niektóre zawierają 75% soku, inne 20%, ale są i takie, w których stanowi on tylko 3–5% składu, albo nie ma go wcale. W napojach mogą się też znajdować aromaty, barwniki naturalne i sztuczne, konserwanty oraz sztuczne substancje słodzące (nie powinno ich za to być w sokach i nektarach).

Uwaga: często na opakowaniu najwyraźniejszą czcionką wybity jest napis: „100%” i dodane mniejszymi literkami „smaku”. Czasem nazwa, np. „pomarańczowy”, sugeruje, że to sok, a nie napój. Dlatego uważnie czytaj etykietę, również to, co zostało napisane mniejszymi literkami.

Skład (w 100 ml):
Kalorie: 41 kcal; cukry: 9 g
Składniki dodane: aromat, żelazo, witaminy: C, B6, B12, kwas foliowy


LEON HORTEX

Warto zwrócić uwagę, że nie jest to sok, tylko napój. Producent informuje o tym na opakowaniu, tyle że małym druczkiem. Napój Leon w 75% składa się z zagęszczonego soku, a reszta to: woda, cukier, aromaty oraz składniki mineralne i witaminy, w które napój został wzbogacony. Jest ich rzeczywiście sporo, gdyż opakowanie soku (200 ml) pokrywa ok. 30% dziennego zapotrzebowania dziecka na żelazo i witaminy.
Napój dostał pozytywną opinię Centrum Zdrowia Dziecka. Lepiej podawać go dopiero dzieciom w wieku przedszkolnym (czasami).

Skład (w 100 ml)
Kalorie: 41 kcal; cukry: 9 g
Składniki dodane: witaminy C, B6, B12, kwas foliowy, żelazo, aromat




Z owoców lub koncentratu
- Najlepsze są soki produkowane bezpośrednio ze świeżych owoców, a nie z koncentratu. Niestety, takich soczków jest niewiele (np. jednodniowe lub te z certyfikatem eko).
- Większość (zwykle również te dla niemowląt) są produkowane z koncentratu. Jak zostały zrobione?
- Najpierw z owoców wyciska się sok, potem odparowuje wodę, oddziela miąższ i aromat. To właśnie jest koncentrat owocowy (robi się go w celu ułatwienia i obniżenia kosztów transportu).
- Następnie dodaje się taką samą ilość wody, jaką wcześniej odparowano, oraz naturalny aromat, a do niektórych soków – także miąższ owoców.
- Zawartość witamin w odtworzonym soku powinna być taka sama, jak w naturalnym, jednak różnica w smaku jest zwykle dość znaczna.
- Wartościowsze są soki przecierowe niż klarowne (czyste), gdyż mają błonnik i więcej składników mineralnych.

Uwaga: do soku może być dodawany cukier, co nie zawsze jest zaznaczone na opakowaniu. Jeśli zawartość cukru nie przekracza w litrze 15 g (czyli 3 czubatych łyżeczek), to producent wcale nie musi o tym informować.


mtj_dopisek.gif


Redakcja poleca: 10 najczęściej popełnianych błędów wychowawczych
Starasz się być świetnym rodzicem, a twój maluch nadal jest niegrzeczny? Czasem warto spojrzeć na siebie, by odkryć, gdzie leży problem...

Ocena (0 oceny)

0.0
Doładuj
Przeładuj