GRY
 
 

3 powody, dla których dzieci nie powinny pić dużo soków

Odpowiedź wydaje się oczywista - ale wcale taka nie jest. Sok może być dla dziecka jedną z dziennych pięciu porcji warzyw i owoców. Ale maluchy nie mogą ich pić zbyt dużo.

niemowlę, dziecko, sok, butelka
fot. LanaK - Fotolia.com

W diecie dziecka nie może być zbyt dużo soków owocowych. Niektórzy specjaliści twierdzą nawet, że jeśli dzieci jedzą odpowiednio dużą ilość świeżych owoców, mogą w ogóle nie pić soków. Oto powody.

1. Sok jest kaloryczny

W porównaniu ze świeżymi owocami sok nie zapewnia żadnych dodatkowych substancji odżywczych, a ponieważ zbyt częste picie soku może prowadzić do spożywania zbyt dużej ilości kalorii i bólów brzucha, umiar jest jak najbardziej wskazany.
Redakcja poleca: Zobacz, ile soków powinno pić twoje dziecko
Czy soki, które kupujesz w sklepie mogą zastąpić owoce w diecie dziecka?

2. Sok nie zawiera błonnika, który znajduje się w świeżych owocach i warzywach

Przez to łatwo wypić go zbyt dużo. Błonnik zawarty w owocach wypełnia żołądek, a ten wysyła do mózgu sygnał, że jest już napełniony i należy zaprzestać jedzenia. W przypadku soku ten mechanizm nie działa – dlatego dzieci mogą wypić naraz np. trzy szklanki soku, natomiast nie zjedzą trzech jabłek jedno po drugim.

Zobacz też: Błonnik - sposób na zaparcia

3. Czysty sok zawiera dużo cukru

To głównie woda i cukry (m.in. fruktoza, glukoza, sacharoza) oraz pewnych ilości trochę witamin i składników mineralnych. Dziecko musiałoby zjeść nawet osiem pomarańczy, żeby dostarczyć organizmowi tyle cukru, ile zawierają dwie szklanki (ok. 450 ml) naturalnego niesłodzonego soku pomarańczowego!

Ile soku może wypić dziecko?

• Niemowlę od 6. do 12. miesiąca życia: do 150 ml, czyli ok. 2/3 szklanki dziennie
Dziecko od 1 roku do 3 lat: do 250 ml, czyli szklankę dziennie
• Dzieci 4-8 lat: 250-375 ml, czyli 1,5 szklanki dziennie

Zobacz też, jaka woda dla dzieci jest najlepsza.

Jakie powinny być soki dla dziecka?

• Najlepsze są soki naturalne, 100%, przecierowe lub soki świeżo wyciskane, bez dodatku cukru.
• Sok owocowo-warzywny zawiera mniej cukru niż sam sok owocowy.
• Sok przygotowany z koncentratu często ma zwiększoną ilość cukru. Nawet jeśli jest na etykiecie informacja, że nie zawiera dodatku cukru, cukier może być ukryty w koncentracie!
• Soki typu "smoothie" zawierają bardzo dużo cukru - nawet 31 g w jednej szklance.

Zobacz też: 7 złotych zasad czytania etykiet

Ocena (5 ocen)

5.2
Doładuj
Przeładuj