mama, maluch, chłopiec, zabawa, dziecko

Odporność dziecka

Aby organizm maluszka nauczył się walczyć z zarazkami, potrzebuje kilku lekcji. Przeczytaj, jak możesz wzmocnić odporność swojego dziecka.
mama, maluch, chłopiec, zabawa, dziecko
Doskonałym orężem w walce z chorobotwórczymi drobnoutrojami są przeciwciała, które maluszek dostaje od ciebie – najpierw w czasie ciąży, potem podczas karmienia piersią. Powlekają one błonę śluzową w gardle oraz przewodzie pokarmowym i tak zapobiegają rozwojowi zarazków. Ale uwaga: mleko mamy nie wystarczy – układ immunologiczny malucha wymaga wsparcia, by działał sprawnie. Wtedy będzie błyskawicznie podejmować z nimi walkę. Oto sprzymierzeńcy odporności.

Pełnowartościowe posiłki wspomagają odporność

Mało zróżnicowane menu osłabia malca, ponieważ nie dostarcza mu wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Dla odporności najważniejsze są białka, witaminy C, A, B6 i E oraz żelazo i cynk. Witamina C uszczelnia śluzówki będące barierą ochronną wobec szkodliwych drobnoustrojów. Witamina A nazywana jest antyinfekcyjną, bo wzmacnia siły obronne organizmu. Gdzie szukać tych wszystkich ważnych witamin? W owocach, warzywach, kaszach, rybach.
Redakcja poleca: Niepokojące objawy zdrowotne u dziecka - film
Na co rodzice powinni zwrócić szczególną uwagę i kiedy koniecznie iść z dzieckiem do lekarza? Doradza pediatra.

Zmiana klimatu sposobem na odporność

Organizm musi wtedy sprostać nowym warunkom – inne jest ciśnienie, wilgotność powietrza, temperatura. Warto wyjechać, kiedy inni wracają już z urlopów (tłum i nadmiar wrażeń to wrogowie odporności). Ważne: wyjedź z dzieckiem na minimum trzy tygodnie (przez pierwsze dwa tygodnie organizm będzie się adaptował). Dokąd?
  • Nad morze. Można zabrać nawet kilkutygodniowe niemowlę. Powietrze działa kojąco na gardło, krtań i oskrzela. Możesz postawić wózek na plaży, a gdy dziecko już drepcze, pozwól mu brodzić po wodzie (to uodparnia).
  • Na wieś. Tu nie ma właściwie ograniczeń. Maluszek może spędzać czas, śpiąc czy bawiąc się pod drzewami nawet cały dzień. Trzeba jedynie uważać na owady, których wokół zbiorników wodnych i sadów jest więcej (dla najmłodszych najlepsza jest moskitiera, dla starszych, powyżej szóstego miesiąca – repelenty).
  • Nad jeziora. Mazury to idealne miejsce dla niemowlaka. Lasy sosnowe tworzą swoisty mikroklimat – jak naturalny filtr ochraniają przed zanieczyszczeniami, a wydzielane przez nie olejki eteryczne to balsam na drogi oddechowe.

Jak hartujące kąpiele wpływają na odporność?

Jeśli twoje maleństwo nie ma okazji do zabawy w wodzie na świeżym powietrzu, podczas codziennych kąpieli rób mu naprzemienny – ciepły i chłodny prysznic, by jego ciało nauczyło się reagować na zmiany temperatury. Naczynia krwionośne „uczą się” obkurczać, a organizm stara się zatrzymać ciepło, nie oddając go od razu na zewnątrz. W ten sposób nie wychładza się, a więc malec nie przeziębia się tak szybko. Taka zabawa jest dobra dla maluchów w drugim półroczu życia. Z czasem możesz także obniżać nieco temperaturę wody w kąpieli (powinna mieć ciepłotę ciała), a siedzenie w wannie kończyć spłukaniem ciała chłodniejszą wodą (rób to stopniowo). Jeśli maluch lubi taplanie się, pozwalaj mu na brodzenie w baseniku z chłodną wodą lub stosuj naprzemienne – ciepłe i chłodniejsze – kąpiele stóp (zawsze kończ je zimną wodą). Po zabiegu włóż dziecku ciepłe skarpetki. Latem pozwalaj malcowi chodzić boso po rosie, brodzić w morskiej wodzie.

Spacery na świeżym powietrzu są bardzo ważne

Niezależnie od pogody dziecko codziennie powinno wychodzić na dwór, najlepiej jak najdalej od ulic, nawet na cztery godziny (w dwóch turach). Bez względu na to, czy malec śpi, czy obserwuje świat, jego układ oddechowy intensywnie pracuje – jest lepiej wentylowany, zwiększa się pojemność płuc, a krew rozprowadza więcej tlenu do wszystkich organów. Organizm pozbywa się toksyn, które źle wpływają na odporność dziecka.

Jakie herbatki i napary ziołowe są najskuteczniejsze?

Już w pierwszym roku życia można podawać maluchowi ziołowe napary lub gotowe herbatki dla najmłodszych, np. z czerwonych winogron, czarnej porzeczki, niektóre preparaty z jeżówką. Są też gotowe napoje owocowe z dodatkiem ziół przeznaczone dla dzieci od czwartego miesiąca życia lub herbatki z dodatkiem m.in. tymianku dla dzieci po czwartym miesiącu. Malcom od piątego miesiąca życia możesz zaparzyć lipę, dziką różę, kwiat hibiskusa, liście jeżyny (suszone zioła kupisz w aptece i zielarniach.

Zobacz także: Co robić, by niemowlę nie chorowało: mówi znany immunolog

Czy sa preparaty, które można podawać niemowlętom na odporność?

Przed chorobami bronią nas pożyteczne bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym, ustach i nosie. Równowaga flory bakteryjnej jelit zostaje zachwiana, gdy np. dziecko musi przejść kurację antybiotykiem. Zły wpływ na mikroflorę jelit ma także stres. Wtedy warto (po konsultacji z lekarzem) kupić w aptece preparat probiotyczny (trzeba je rozpuszczać w odrobinie letniej wody i można dodawać np. do przecieru owocowego). Możesz zapytać pediatrę, czy podawać je dziecku karmionemu piersią profilaktycznie. Niemowlętom karmionym sztucznie dawaj mleko modyfikowane wzbogacone probiotykami lub prebiotykami.

Unikaj z dzieckiem zatłoczonych miejsc

Nie kiepska pogoda czy chłód, ale inni ludzie są najpoważniejszym źródłem zarazków. Dlatego nie zabieraj malucha tam, gdzie kłębi się tłum, np. do centrum handlowego. O tej porze roku o zakażenie łatwiej, bo w dużych sklepach jest chłodniej niż na dworze, a skoki temperatury ułatwiają atak drobnoustrojom.

Stres źle wpływa na odporność dziecka

Silny stres osłabia. Kłótnie rodziców, przeprowadzka, pojawienie się nowej niani mogą sprawić, że organizm maluszka łatwiej podda się chorobie. Dlatego wszelkie zmiany wprowadzaj pojedynczo, np. gdy wracasz do pracy, nie odstawiaj w tym samym czasie malca od piersi.

Stały rytm dnia jest ważny dla zdrowia dziecka

Jeśli coś zakłóca codzienny rytm kąpieli, posiłków i drzemek malucha, staje się on marudny i płaczliwy, a zmęczony – traci odporność. Niewyspany malec łatwiej się przeziębi, gdy przemoknie albo zmarznie. Nie narażaj też dziecka na bierne palenie. Nawet niewielka ilość dymu papierosowego negatywnie wpływa na rozwój jego dróg oddechowych!

Przestrzeganie kalendarza szczepień

To jedyny pewny sposób na uniknięcie przez twoje dziecko wielu groźnych chorób. Dzięki powszechnym szczepieniom wiele z nich zostało już właściwie wyeliminowanych. Pamiętaj, że istnieją też szczepionki wzmacniające odporność. Jeśli twoje maleństwo jest chorowite, warto spytać o radę lekarza, czy nie podać mu takiego preparatu właśnie teraz – przed nadejściem jesiennych chłodów.

Polecamy: Jak wzmocnić odpornośc niemowlęcia - ważne rady pediatry

Wietrz często mieszkanie

Regularnie otwieraj okna, i to kilka razy dziennie. Dbaj o odpowiednią wilgotność powietrza bez względu na porę roku. Możesz stosować nawilżacze lub wieszać mokre pieluszki (gdy w mieszkaniu jest sucho, kurz uliczny i pyłki unoszą się w powietrzu, wnikając do dróg oddechowych maluszka). Optymalna wilgotność powietrza w pomieszczeniu to 45–55 procent – wtedy najlepiej się nam oddycha i śpi (warto mieć w domu higrometr i kontrolować jej poziom).
Pamiętaj, by nie przegrzewać dziecka. Musisz nauczyć się rozpoznawać, czy nie jest mu za ciepło. Nie sugeruj się temperaturą dłoni i stópek – ręce i nóżki malucha mają prawo być chłodne! Dotknij karku lub klatki piersiowej. Skóra powinna być letnia. Jeśli jest rozgrzana i wilgotna to znak, że jest mu za gorąco.
Poważne traktowanie drobnych infekcji
Ogromna ich większość nie jest groźna, a dzięki nim układ immunologiczny może „trenować”, by skuteczniej walczyć ze znajdującymi się wokół zarazkami. Jednak u malutkiego dziecka z pozoru błahe przeziębienie może przerodzić się w poważniejszą chorobę. Choćby dlatego, że niemowlę nie umie jeszcze dokładnie oczyścić noska, a spływający do gardła katar przenosi wirusy i bakterie. Dlatego gdy choruje niemowlę, nie lecz go na własną rękę. Dziecko powinien zbadać lekarz, także po zakończeniu kuracji.

Pamiętanie o zasadach higieny

Myj sobie i dziecku ręce, zwłaszcza po powrocie do domu, zabawie ze zwierzętami i – koniecznie – przed posiłkiem (poproś o to także gości). Brudne chusteczki do nosa wyrzucaj do toalety, a nie do kosza. Owoce i warzywa przyniesione ze sklepu najlepiej od razu umyj pod bieżącą wodą. Przechowywanie ich, zwłaszcza w pobliżu akcesoriów do karmienia (butelki, smoczki), a także produktów dla maluszka, jest dość ryzykowne. Może niestety grozić to zakażeniem przewodu pokarmowego. A biegunki bardzo zubożają naturalną florę bakteryjną organizmu malucha i czynią jego jelita bardziej bezbronnymi w walce z zagrożeniami.

Dietetyczne hity w walce z zarazkami

Masz je w swojej kuchni, choć nie podejrzewasz ich o takie działanie!
  • Owoce
jabłka – działają antywirusowo;
maliny – sok lub herbatka z suszonych owoców ma właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne;
czarne jagody i jeżyny (soki i przeciery) – zawierają sporo witaminy C i E oraz żelaza i magnezu;
porzeczki (w postaci soku lub przecieru) to porcja witaminy C.
borówki amerykańskie mają żelazo oraz witaminę C. Podawaj przecierane.
  • Warzywa
natka pietruszki zawiera dużo witaminy C (posiekaną dodaj do zup, surówek i sałatek).
brokuły mają kwas foliowy, który działa krwiotwórczo, a por substancje bakteriostatyczne.
Cebula ma dużo witaminy C i związków bakteriobójczych. Raz w tygodniu dodaj gotowaną i zmiksowaną do kaszki ryżowej.
  • Inne produkty
Ryby chronią płuca i drogi oddechowe przed infekcjami. Można je gotować na parze, piec w folii lub kupić gotowe dania ze słoiczka.
Napoje mleczne tworzą korzystną florę w jelitach i wzmacniają odporność. Niemowlę może już jeść jogurt naturalny, twarożek, pić kefir, kwaśne mleko i maślankę.
Kasze, np. gryczna i jaglana. Zawierają cynk, który ma znaczenie w procesach odpornościowych.
 
Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy