Relaksująca się kobieta
fot. Fotolia

Stres w ciąży

Są różne hipotezy na temat tego, jak emocje mamy wpływają na rozwój płodu. Pewne jest jednak to, że negatywnie oddziałuje na niego stres.
Relaksująca się kobieta
fot. Fotolia
Strach i niepokój są w gruncie rzeczy pozytywnymi reakcjami, bo przygotowują nasz organizm do walki lub ucieczki. Bez względu na to, czy uciekasz przed kimś, rywalizujesz w pracy, czy starasz się o czyjeś względy, Twój organizm reaguje podobnie: serce zaczyna bić szybciej (a wraz z nim przyspiesza bicie serca płodu), jesteś czujna i pobudzona, Twoje źrenice się rozszerzają, a do mięśni napływa więcej krwi, wydzielane są hormony, które powodują syntezę węglowodanów, zapewniając mózgowi i mięśniom niezbędną w takich sytuacjach energię.

Wszystko to odbywa się kosztem innych naturalnych czynności organizmu – trawienia, wzrostu, przyrostu masy ciała.

Co mogą hormony stresu?

Płód jest wrażliwy na zmiany hormonalne w organizmie mamy, co nie zawsze jest szkodliwe. Hormony stresu krążą w jej krwioobiegu także w normalnych warunkach, ale problemy zaczynają się, gdy ich poziom staje się zbyt wysoki. Jeśli w czasie ciąży przeżywasz długotrwały stres, czujesz silny lęk, dziecko jest narażone na prawdziwy „zalew” kortykosterydów i katecholamin (hormonów stresu wydzielanych przez nadnercza, czyli gruczoły zlokalizowane nad nerkami). Naukowcy spróbowali ustalić związek między bardzo silnym stresem przeżywanym przez przyszłą mamę i różnymi powikłaniami w ciąży. Występuje wówczas większe ryzyko poronienia (wysoki poziom adrenaliny może wywoływać skurcze macicy), noworodek ma małą masę ciała i może urodzić się przedwcześnie. Lekarze sądzą nawet, że w skrajnych sytuacjach stres mamy przyczynia się do powstania takich wad jak rozszczep wargi i zespół Downa. Istnieją też dowody świadczące o tym, że stres w tym czasie zaburza czynności mózgu dziecka w łonie mamy i tuż po narodzeniu, co może być przyczyną m.in. opóźnionego rozwoju zdolności ruchowych.
Hormony stresu mogą działać kurcząco na naczynia krwionośne, zmniejszając przepływ krwi u matki, co ogranicza ilość płynącego do dziecka przez łożysko życiodajnego tlenu i substancji odżywczych. Takie maluchy po narodzinach bywają bardziej ruchliwe, rozdrażnione i kapryśne niż dzieci spokojnych kobiet.
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych hipotez na temat skutków stresu przeżywanego przez mamę w ciąży jest podejrzenie, że może on przyczyniać się do powstania homoseksualnej orientacji u mężczyzn.
Redakcja poleca: Co się dzieje w 34. tygodniu ciąży [WIDEO]
Do porodu zostało zaledwie 6 tygodni. Sprawdź, jak zmienia się twoje ciało w ostatnim okresie ciąży, czy dziecko jeszcze rośnie i o co należy zadbać, aby końcówka ciąży upłynęła bez komplikacji.

Twój komfort psychiczny jest najważniejszy!

Oczywiście każda kobieta w ciąży przeżywa jakieś stresy związane z życiem codziennym – to naturalne i nie ma wpływu na zdrowie dziecka. Ryzyko rośnie jedynie w pewnych sytuacjach. Czy dotyczą one także Ciebie?
Odpowiedz sobie na pytania:
1. Czy przeżyłaś w okresie ciąży jakieś bardzo stresujące wydarzenie, np. rozwód, utrata pracy, śmierć kogoś bliskiego?
2. Żyjesz w ciągłym silnym stresie wywołanym chorobą, brakiem oparcia w bliskich, pracą?
3. Jesteś z natury podatna na stres, łatwo wywołać u Ciebie niepokój?
Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałaś „tak”, postaraj się zrelaksować i ukoić skołatane nerwy. Zrób to ze względu na dobro dziecka! Oto kilka metod, które na pewno pomogą Ci wyciszyć się i zdystansować od codziennych problemów.
• Porozmawiaj z przyjaciółką lub mężem – może Twoje problemy mają proste rozwiązanie?
• Idź do kina, teatru, czytaj – rób to, co pomaga Ci się zrelaksować.
• Weź prysznic i wyobraź sobie, że spłukuje on z Ciebie wszelkie stresy.
• Idź do masażysty, poproś męża, żeby wymasował Ci plecy.
• Nie poprawiaj sobie humoru słodyczami – chwilowo poprawią Ci nastrój, ale świadomość, że źle się odżywiasz, pogłębia stres. Pamiętaj, że papierosy i alkohol nie zmniejszą stresu!
Warto wiedzieć. Naturalna reakcją na napięcie albo niepokój jest zmiana sposobu oddychania na płytkie i nieregularne oddychanie górną częścią klatki piersiowej. Spokojne regularne oddechy zmniejszą napięcie. Weź więc powoli głęboki wdech przez nos (zamknij usta), poczuj jak płuca napełniają się powietrzem, a mięśnie brzucha unoszą. Zrób wydech ustami, powtarzaj ćwiczenie tak długo, aż poczujesz się rozluźniona. Odpędź wszelkie złe myśli!

Jak szybko pozbyć się stresu

• Zrób sobie 5-10 minut przerwy. Wygodnie usiądź lub połóż się (nie kładź się na podłodze, gdy jesteś w ostatnich tygodniach ciąży). Zamknij oczy, zrób głęboki wdech przez nos, a potem wydech przez usta. Kolejno napinaj i rozluźniaj wszystkie części ciała, a następnie się odpręż. Staraj się o niczym nie myśleć.
• Wystarczą dwie minuty – usiądź wygodnie i oddychaj głęboko, powoli, postaraj się być miękka, rozluźnij wszystkie mięśnie (wyobraź sobie, że wszystkie Twoje mięśnie są tak rozluźnione jakbyś była szmaciana lalką).
• Jeśli nie masz czasu na przerwę, wykonaj kilka głębokich wdechów, unieś barki, utrzymaj tę pozycję przez kilka sekund, rozluźnij się, odchyl barki kilka razy do przodu i do tyłu. Zamknij oczy i zrób taki grymas, by cała twarz się zmarszczyła, a potem stopniowo rozluźnij mięśnie twarzy.
Oceń artykuł

Ocena 4 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy