GRY
 
 

Jak stres w ciąży wpływa na dziecko?

Dziecko w twoim brzuchu czuje, kiedy jesteś zdenerwowana. Sprawdź, czym może grozić stres w ciąży.

Zacznijmy od tego, że dziecko, które rozwija się w twoim brzuchu jest wrażliwe na zmiany hormonalne, którym podlegasz. Za stresem również stoją hormony (produkowane przez nadnercza kortykosterydy i katecholaminy). Jeśli w czasie ciąży przeżywasz długotrwały stres, czujesz silny lęk, dziecko jest narażone na ich prawdziwy zalew. Wysoki poziom hormonów może oznaczać dla dziecka kłopoty. Zobacz, jak sobie z tym radzić. 

Stres w ciąży jest niebezpieczny?

Naukowcy spróbowali ustalić związek między bardzo silnym stresem przeżywanym przez przyszłą mamę i różnymi powikłaniami w ciąży. Stwierdzili, że skutkiem stres przeżywanego przez mamę może być:
  • większe ryzyko poronienia (wysoki poziom adrenaliny może wywoływać przedwczesne skurcze macicy) 
  • urodzenie wcześniaka lub dziecka z niską masą ciała 
  • w skrajnych sytuacjach - rozszczep wargi u dziecka
  • zaburzenia czynności mózgu dziecka w łonie mamy i tuż po narodzeniu, które mogą być przyczyną m.in. opóźnionego rozwoju zdolności ruchowych
     
Redakcja poleca: Masaż stóp w ciąży
Zobacz, jak zrobić masaż stóp kobiecie w ciąży.

Jak to jest możliwe, że stres tak wpływa na dziecko?

Hormony stresu mogą działać kurcząco na naczynia krwionośne, zmniejszając przepływ krwi w organizmie mamy, co ogranicza ilość płynącego do dziecka przez łożysko życiodajnego tlenu i substancji odżywczych. Maluchy zestresowanych mam po narodzinach mogą być przez to bardziej ruchliwe, rozdrażnione i kapryśne niż dzieci spokojnych kobiet.
 

Jak sprawdzić, czy jestem narażona na stres w ciąży?

Pomoże w tym odpowiedź na podane niżej 3 pytania:
1. Czy przeżyłaś w okresie ciąży jakieś bardzo stresujące wydarzenie, np. rozwód, straciłaś pracę, śmierć kogoś bliskiego?
2. Czy żyjesz w ciągłym silnym stresie wywołanym chorobą, brakiem oparcia w bliskich, pracą?
3. Czy łatwo wywołać u ciebie niepokój?

Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałaś „tak”, postaraj się zrelaksować i ukoić skołatane nerwy. Zrób to ze względu na dobro dziecka!

Jak się zrelaksować w ciąży?

Oto kilka metod, które na pewno pomogą ci wyciszyć się i zdystansować od codziennych problemów:
  • Porozmawiaj z przyjaciółką lub mężem – może twoje problemy mają proste rozwiązanie?
  • Idź do kina, teatru, przeczytaj książkę – rób to, co pomaga ci się wyciszyć.
  • Weź prysznic i wyobraź sobie, że spłukuje on z ciebie wszelkie stresy.
  • Idź do masażysty albo poproś partnera lub kogoś bliskiego, żeby wymasował ci plecy.
  • Nie poprawiaj sobie humoru słodyczami – chwilowo poprawią ci nastrój, ale świadomość, że źle się odżywiasz, pogłębia stres. 
Czytaj też : 10 sprawdzonych sposobów na relaks w ciąży
 

Czy jest doraźny sposób na odstresowanie? 

Naturalną reakcją na napięcie albo niepokój jest zmiana sposobu oddychania na płytkie i nieregularne oddychanie górną częścią klatki piersiowej. Napięcie zmniejszą spokojne regularne oddechy. Weź powoli głęboki wdech przez nos (zamknij usta), poczuj jak płuca napełniają się powietrzem, a mięśnie brzucha unoszą. Zrób wydech ustami, powtarzaj ćwiczenie tak długo, aż poczujesz się rozluźniona. Odpędź wszelkie złe myśli! Nauka prawidłowego oddychania w ciąży przyda ci się też podczas porodu. 

Czytaj też: Jak mężczyźni radzą sobie z ciążą partnerki?

Ocena (8 ocen)

4.3
Doładuj
Przeładuj